Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna

molly50 skrev 2024-11-12 20:39:14 följande:
    Fast nu har ju bruden inte ens kunnat ge en bra anledning till varför hon inte har bjudit TS pojkvän,utan bara orimliga förklaringar.
    Hon har dessutom ifrågasatt vänskapen med TS strax innan bröllopet,samtidigt som hon har valt TS som brudtärna.
    Låter inte det lite märkligt?
    Tycker inte hon ska behöva ge någon anledning över huvud taget. Hennes pengar, hennes fest osv.

Märkligt? Det vet jag inte om jag orkar ens lägga en tanke på, låter väldigt dramatiskt 😅 men kan ju förstå bruden om gästen börjar vara mer i vägen, och tjata och gnata om allt möjligt, i stället för att hjälpa till.

Det sista bruden behöver rätt innan bröllopet är en massa krav från gäster, angående dresscodes, sittplatser, gästlista, hur mycket dricka/alkohol man får, vad tågbiljetten kostar osv. För tro mig, det är inte bara TS som kommer att plåga paret med krav och ifrågasättningar. 
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-12 20:48:51 följande:
    Självklart inte.
    Men nu har ju TS påpekat att så inte är fallet med hennes pojkvän.
    Så det finns ingen rimlig anledning till att inte bjuda honom.
    Inte ens bruden själv har kunnat ge en rimlig förklaring.
    Men det betyder ju inte att han inte är kränkande eller jobbig, eller fruktansvärd för den delen, bara för att partnern inte tycker att han är det.

Brudparet vill Inte ha han där. Och säger det jag tycker igen, att de behöver inte ge någon rimlig förklaring. Deras fest, deras regler.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-12 23:18:20 följande:

Det sista är bara hitte-på från dinndists, det är inte det TS handlar om. 

Du skrev innan att gästerna skylla följa vett och etikett. Varför gäller inte det brudparet?

Ja, hypotetisk fråga för att försöka förstå hur folk tänker. 

Har jag redan svarat på.

• Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-12 21:33:10 följande:
    Fast om han verkligen vore så odräglig så hade nog TS berättat det.
    Eller inte. Det är ju inte ovanligt att kärleken gör blind..
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-13 21:38:54 följande:
    Fast borde inte bruden ha sagt till TS att det handlar om något sådant,i så fall,istället för att skylla på kostnaden?
    Och TS skriver själv att hon hade berättat här i tråden om så vore fallet.

Kan ju vara svårt att kritisera en väns partner. Men ja, kanske.. Fast egentligen behöver hon inte försvara sin gästlista till sin egen fest, men det är vad jag tycker..

Även om blivit blind av kärleken och själv inte sett hans dåliga sidor menar du?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (X) skrev 2024-11-14 15:14:14 följande:

Och hon, den blivande bruden, borde kunna ta ett nej tack till inbjudan utan att ställa till svars. 

Blir man som ts bjuden utan sitt partner och man väljer att tacka nej ska man få göra det utan att bli ifrågasatt. 

Ja, det håller jag med om.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (förvirrad) skrev 2024-11-14 16:01:10 följande:
    Jag har inte bett om varken förklaring eller att hon ska ändra åsikt. Dom gjorde sitt val och jag mitt😊

Har inte antytt det, men det låter bra det 👍 vet bara att när folk gifter sig, så är det svåra val att ta. Det är alltid någon som blir besviken.. 

Då är det bara så tröttsamt när folk svarar typ ?Nej tack, för att den och den inte är bjuden?. Verkar lite ego, dagen handlar liksom inte om gästen.

Men bra det löste sig :)

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Allis) skrev 2024-11-14 18:27:57 följande:
    Har man inte råd att bjuda etablerade par så får man i så fall dra ner ännu mer på antalet gäster, eller spara tills man har råd.

Och om man inte bjuder partnern till sin TÄRNA som ska föreställa en viktig person för en, ja då saknar man verkligen stil och etikettkunskap.
    Vi får nog bara trycka olika här. Varför ska de spara pengar för att bjuda någon de inte vill ha där? Låter för dumt tycker jag.. Som sagt, det är inte gästen det handlar om, men brudparet.

Om de så bara vill bjuda halva par på DERAS fest, så kör på. Så får de få som orkar bli sura bli det då. Jag hade då inte brytt mig om min man blev bjuden utan mig. Man får väl ta av offerkoftan för brudparets skull, och utgå från att de inte menar något illa med det. (Inte riktat mot TS)
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-14 18:57:06 följande:
    Jag tror att har man varit tillsammans i mer än 4 år så borde man ha sett sin partners dåliga sidor.
    Det kan man tycka. Men människor är ju mästare på att rättfärdiga tveksamt beteende hos någon man älskar. Man kan också bli ?gaslighted?. Eller ha ett medberoende beteende.. Ser Inte fyra år som jättelänge i det sammanhanget. 
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-15 12:34:42 följande:
    Har man varit ett par i mer än 4 år så räknas man som ett etablerat par.
    Och enligt vett och etikett (Och Magdalena Ribbing) så ska båda i ett etablerat par bjudas.
    Så varför ska gästerna följa vett och etikett men inte brudparet?
    oj, nu upprepar du bara dig själv. Redan svarat på :)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (P) skrev 2024-11-15 12:44:49 följande:
    Du verkar lite stolt över ditt tölpbeteende? 
    Vad var det hen skrev som var tölpaktigt? Snarare du som är fräck nu.. Du måste väl kunna ta att folk tycker annorlunda än du?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-15 13:36:34 följande:

Undrar hur många brudpar som hade uppskattat att även gästerna skiter i vett och etikett?

Gäster som struntar i klädkoden, inte tar med en present. 

Inte gästernas fest, pengar eller regler, så de flesta hade nog blivit sura..  

Det är en ynnest att bli bjuden. Det minsta man kan göra är att respektera brudparets val av gäster, klädkod osv.

Och present är det inget krav på, men något man förhoppningsvis önskar att ge som lyckoönskning.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (P) skrev 2024-11-15 13:45:10 följande:
    Att inte kunna följa vanlig vett och etikett handlar inte om tyckande. Det är liksom av eller på.
    Verkar inte så 😅 Det är väl ganska tydligt i denna tråd att folk har olika uppfattninga.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (P) skrev 2024-11-15 13:45:10 följande:
    Att inte kunna följa vanlig vett och etikett handlar inte om tyckande. Det är liksom av eller på.

Vill lägga till bara.. oavsett vad etikett säger, så råder det skilda åsikter hos ?experter? och folk flest, angående just denna känsliga fråga. Verkar lite som två poler känns det som. 

Kanske att jag menar att det inte alltid är fel att inte följa etikett då 🤔 Vet inte om jag tyckte det i början av tråden, men tycker det nu i alla fall 😅 kanske jag har lärt något om temat, och mig själv här 🤷?♀️haha

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-15 14:34:55 följande:
    Nja, jag tycker majoriteten här tycker att man ska följa vett och etikett och att TS sambo också skulle blivit bjuden.
    Några tycker, inklusive du, tycker att vett och etikett är upp till var och en.

Då har du antagit lite fel angående vad jag tycker. 

Jag tycker att vett och etikett är bra att utgå ifrån, men att det inte finns någon regel utan undantag.

Själva bjöd vi par, även de milt tveksamma respektive. Men hade de varit grovt tveksamma, t.ex. att de alltid slåss på fyllan, eller att det ALLTID blir dålig stämning när hen närvarar, så hade vi med gott samvete bara bjudit vår kära vän, utan partner.

Möjligtvis en snar majoritet här i tråden. Men vet inte om det stämmer överens med tyckande i övriga samhället..

Det råder också skilda meningar om vad ett etablerat par är. Somliga menar att det är par där partner är etablerad i relationen till brudparet, alltså att man inte bara umgås med sin vän, men som par.

Andra menar att det är längden på förhållandet till paret.

Också har vi de som tycker att bara gifta par kan räknas som etablerade.

Så verkar inte vara så svart och vit..

• Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-15 18:12:25 följande:
    Ja,det har jag missat,i så fall.

Ja, börjar bli lång tråd 😅

Men skrev något i stil med att jag ?inte tyckte att brudparet nödvändigt har brytit etikett (då frågan om vad som är ett etablerat par är lite oklart). De bjuder de de vill ha där. Tråkigt för den som inte blir bjuden, men så är det. Man kan inte alltid bli bjuden på allas kalas.?

Och om man nu tycker att någon annan bryter etikett, varför ska man då själv göra det? Är man inte bara lika ?dålig? då? Tycker argumentet känns lite barnsligt, ?ja men dom då?..

• Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-15 19:05:58 följande:
    Nu är det ju så att TS skulle vara tärna.
    Och man brukar välja någon som står en nära som tärna.
    Då bjuder man även dennas partner.
    Bruden har dessutom ifrågasatt deras vänskap bara någon månad innan bröllopet.
    Då förstår jag att TS undrar varför hon ens skulle gå på bröllopet själv och dessutom vara tärna.
    Men vi får nog helt enkelt enas om att vara oeniga i den här frågan.
    Ja, vi får nog det 🤝 🙂 Trevlig helg!
Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna