• Anonym (Gry)

Vill han skiljas?

Förstår absolut hur du känner ts och det måste vara väldigt jobbigt.

Men jag tror ärligt talat att han talar sanning. Jag tror att det han gör är att han rent mentalt går in i sin "man cave" när han beter sig så. När män känner stress eller press, vill dom inte prata som vi kvinnor helst vill göra. Utan dom vill LÖSA PROBLEMET. Enligt många män så löser man inget genom att bara prata eller älta, medan det för oss kvinnor är ett sätt att ventilera och stressa ner.

Ponera att han upplever en pressad situation hemma. Två små barn som ständigt låter och vill ha uppmärksamhet. Ni två har det inte toppen, kanske inte ens har sex så ofta. Ovanpå detta kanske det är mycket på jobbet för honom också. Inget av detta kan han aktivt "lösa" eftersom situationen är som den är. Så det enda sättet för honom att hantera stressen och pressen han känner är genom att fly in i sin man cave och stoppa huvudet i sanden rent mentalt.

Detta är för många män lika naturligt som det är för oss kvinnor att ringa en vän väninna och prata av oss i en timme eller tre

Kanske kan du locka ut honom från sin man cave? Skaffa barnvakt över en helg och bara var ni två, mys och visa uppskattning? 

• Anonym (Gry)

Hej igen ts. 

Ofta i en relation, dömer vi andra stenhårt utifrån hur vi själva är. Att din man inte kommunicerar, avvisar dig och tar avstånd, tolkar du som att något är riktigt fel i er relation (eller på honom) eftersom att du själv inte hade agerat så i första taget. Men det behöver inte alls vara så som du tror.

När du sedan konfronterat honom om detta, säger du att han inte tar det så bra. Själva "konfrontationen" blir ännu en stress och press för honom, vilket bara blir en ond spiral. Självklart är detta frustrerande och svårt, för er båda..

Du säger att detta blivit värre på senare tid. Och vad har hänt på senare tid? Jo, ni har blivit småbarnsföräldrar.

Jag förstår om din intuition säger att hans agerande är helt fel, vilket gör att du själv blir defensiv och konfronterar honom (dina ord) angående situationen.

Jag förstår också om du anser att han borde kunna prata och bete sig som folk och hantera eventuell stress och press på liknande sätt som du. Och du ser förmodligen ner på honom för att han inte gör eller kan det. Det känner han garanterat av, om du inte sagt det rakt ut. 

Men det jag hör, är en stressad och pressad man som inte är bekväm i den nya situationen och som inte vet hur han ska hantera allt. I den bästa av världar hade ni så klart dragit jämnt på det här planet, men det verkar ni inte göra.

Angående silent treatment, så tror jag att du (med flera, främst kvinnor..) uppfattar det som att det är något sådant han faktiskt sysslar med, och behandlar honom och situationen utifrån det. Men män hanterar inte alltid stress och press så bra. Det behöver inte betyda att han per definition är elak, utan det kan lika väl betyda att han inte besitter förmågan att kommunicera i pressade situationer. 

Försök ha i åtanke att många män vill vara sin kvinnas vardagshjälte. Dom vill känna att det dom gör är bra. Att dom duger. Att deras kvinna ser upp till dom.. Nu har ni ju blivit föräldrar och en papparoll kommer inte alltid lika naturligt som en mammaroll. Så ponera att han känner sig oduglig just nu.

Att känna sig oduglig som man, är bland det värsta män vet.

Och ja, jag vet att du förmodligen tycker att han är feg/lat/omanlig/oskön på grund av allt detta. Det har du all rätt att tycka. Men han är förmodligen inte kapabel till något annat, just nu.

Svar på tråden Vill han skiljas?