• Anonym (M.S88)

Vill han skiljas?

Jag har varit gift med min man i 12 år, vi har 2 barn, 2 och 4 år gamla. Vi är oense väldigt ofta och det blir ofta tjafs, dock aldrig framför barnen. Men det känns som att vi sällan kommer överens. Tänker att det kanske är så under småbarnsåren? 

Men nu har han börjar ?sura? väldigt ofta. Ibland kan det handla om en jätte lite grej och han surar i dagar, pratar inte med mig och håller avstånd. Och plötsligt från ingenstans blir han normal igen. Ibland surar han även om vi inte har haft ett tjafs.
    Jag har pratat med honom om detta och han säger att han inte alls surar utan har ingen ork och lust att prata. Förstår att man inte orkar prata dygnets alla timmar men att det håller på i dagar? Får inget svar ifrån honom. Men har någon varit med om detta? Är han psykiskt sjuk eller vill han skiljas? Är han kanske otrogen? Men det känns som att man är gift med ett barn ärligt talat. En sån här människa vill inte jag ha i mitt liv, så mycket negativ energi känner jag. 

• Svar på tråden Vill han skiljas?
  • Anonym (Gry)

Förstår absolut hur du känner ts och det måste vara väldigt jobbigt.

Men jag tror ärligt talat att han talar sanning. Jag tror att det han gör är att han rent mentalt går in i sin "man cave" när han beter sig så. När män känner stress eller press, vill dom inte prata som vi kvinnor helst vill göra. Utan dom vill LÖSA PROBLEMET. Enligt många män så löser man inget genom att bara prata eller älta, medan det för oss kvinnor är ett sätt att ventilera och stressa ner.

Ponera att han upplever en pressad situation hemma. Två små barn som ständigt låter och vill ha uppmärksamhet. Ni två har det inte toppen, kanske inte ens har sex så ofta. Ovanpå detta kanske det är mycket på jobbet för honom också. Inget av detta kan han aktivt "lösa" eftersom situationen är som den är. Så det enda sättet för honom att hantera stressen och pressen han känner är genom att fly in i sin man cave och stoppa huvudet i sanden rent mentalt.

Detta är för många män lika naturligt som det är för oss kvinnor att ringa en vän väninna och prata av oss i en timme eller tre

Kanske kan du locka ut honom från sin man cave? Skaffa barnvakt över en helg och bara var ni två, mys och visa uppskattning? 

• Anonym (Domkou)
    Anonym (Gry) skrev 2024-11-10 00:59:41 följande:

Men jag tror ärligt talat att han talar sanning. Jag tror att det han gör är att han rent mentalt går in i sin "man cave" när han beter sig så. När män känner stress eller press, vill dom inte prata som vi kvinnor helst vill göra. Utan dom vill LÖSA PROBLEMET. Enligt många män så löser man inget genom att bara prata eller älta, medan det för oss kvinnor är ett sätt att ventilera och stressa ner.

Ponera att han upplever en pressad situation hemma. Två små barn som ständigt låter och vill ha uppmärksamhet. Ni två har det inte toppen, kanske inte ens har sex så ofta. Ovanpå detta kanske det är mycket på jobbet för honom också. Inget av detta kan han aktivt "lösa" eftersom situationen är som den är. Så det enda sättet för honom att hantera stressen och pressen han känner är genom att fly in i sin man cave och stoppa huvudet i sanden rent mentalt.

Detta är för många män lika naturligt som det är för oss kvinnor att ringa en vän väninna och prata av oss i en timme eller tre

Kanske kan du locka ut honom från sin man cave? Skaffa barnvakt över en helg och bara var ni två, mys och visa uppskattning? 

Om han hade velat lösa problemet så hade han gjort det och velat prata om det för att lösa det. Att gå runt och sura löser då inga problem i alla fall. 
    Jag undrar om vi ens läst samma tråd? Jag tycker att det är ett solklart fall av passiv aggressivitet som ts man håller på med. Eller menar du att det är typiskt manligt att gå runt och sura?
  • Tow2Mater

Så vad ar ni oense om så ofta nu då som ni inte var oense om de forsta 8 åren innan ni bestämde er for att spendera iallafall 18 år till tillsammans med barn?

• Anonym (Domkou)

Silent treatment som din man utsätter dig för är en passiv aggressiv metod och är psykisk misshandel. Det är bland det värsta man kan utsättas för då det är en form av misshandel som inte går att ta på eller bevisa. Han osynliggör dig och straffar dig med sin vägran att prata. 

• Anonym (Hat)
    Anonym (Domkou) skrev 2024-11-10 01:52:20 följande:
    Om han hade velat lösa problemet så hade han gjort det och velat prata om det för att lösa det. Att gå runt och sura löser då inga problem i alla fall. 
    Jag undrar om vi ens läst samma tråd? Jag tycker att det är ett solklart fall av passiv aggressivitet som ts man håller på med. Eller menar du att det är typiskt manligt att gå runt och sura?
  • Anonym (Hat)
    Inlägget du besvarade var ju sjukt bra skrivet.  Skulle gissa att den personen är psykolog eller väldigt bra människokännare
  • Anonym (Vär som din man Ts)

Det är så situationen är jobbig för dig och han. Med barnen jag tror du har prioriterad de mer an han... när sa du till honom du älskade honom..håll om honom nära behöver inte ens vara sex....

Vi men behöver intimitet och kärlek ..att bli sett utan att behöver hoppa genom olika krav du har, innan du kan ge kärlek!!

Jag säger det har för att min fru vära på g att gå miste om oss!!! Jag blev inte prioterad och till slut blev ensam i vår förhållande. Jag blev sur grinig och haft livsleda tills jag bräste!

• Anonym (Man 43)

En vanlig anledning till att relationer spricker är att kommunikationen inte fungerar. Detta hänger ofta ihop med de skillnader som generellt finns mellan mäns och kvinnors kommunikation.

Kvinnor pratar ofta för att bearbeta känslor. Samtalet kan då pågå under lång tid, så länge det finns nya perspektiv att föra in. Ju mer man vrider och vänder på problemet desto fler aspekter förs in och desto mer effektivt bearbetas känslorna.

Män pratar ofta för att utbyta information. Finns det då ingen information att dela med sig av så är mannen ofta tyst eftersom han inte har något att säga. Kvinnan i relationen vet då inte var hon har honom och försöker bilda sig en uppfattning av situationen med hjälp av den information hon har. Eftersom denna är otillräcklig så blir det lätt så att hon föreställer sig både det ena och det andra. Eftersom män dessutom ofta har svårt att visa känslor så blir det ännu svårare för henne att få klarhet i situationen.

Om din man vill skiljas eller inte kan bara han svara på. Det bästa vore om ni kunde prata ut ordentligt, gärna med en parterapeut, men det förutsätter att han är med på det.

• Anonym (M.S88)

Har läst era kommentarer men jag tror absolut det är silent treatment som han kör med, vilket Domkou skrev. För när jag konfronterar honom så är det mitt fel, jag klagar på något som inte finns. Är man gift och har barn ihop så fungerar det inte att sura varje vecka. Det har liksom blivit värre och värre på senaste tiden. Det kan tex vara att något inte är på rätt ställe här hemma och då surar han i timmar eller dagar. skrattretande, ja! 

Det är ett väldigt barnsligt och psykoptiskt beteende och ärligt talat mår jag mycket bättre när han inte är i närheten. Jag har redan nog med 2 barn att ta hand om och mycket annat runtomkring. Men min fråga är också varför man gör såhär? Trivs han inte i förhållandet och vill skilja sig? För ärligt talat bryr jag mig inte längre om så är fallet. 

• Anonym (Psycho)
    Anonym (Gry) skrev 2024-11-10 00:59:41 följande:

Så grymt bra skrivet i varenda avseende! Jobbar du med sånt här? Om inte så borde du fundera på det - det behövs fler bra människokännare som även är empatiska och har förmåga att se båda parters perspektiv 🧡
    Med tanke på att du inte har fattat ett ord av vad "Gry" skrev ska du kanske ta en funderare över din egen tolkningsförmåga ... 
    Anonym (Hat) skrev 2024-11-10 03:48:12 följande:
    Inlägget du besvarade var ju sjukt bra skrivet.  Skulle gissa att den personen är psykolog eller väldigt bra människokännare

Håller fullständigt med. 
Svar på tråden Vill han skiljas?