• Anonym (ebr)

Ni som har NPF

Vad var det som fick er att söka utredning? 

Var det på erat egna bevåg, eller skolans, vårdnadshavares etc...? 

• Svar på tråden Ni som har NPF
  • Anonym (t)

Psykiatrin tyckte det kunde vara bra.

• Anonym (Behandlingshem)

Okontrollerad, missbruk och hamna på behandlingshem som 13 åring där har utreddes. 

• Anonym (Odiagnosticerad)

Jag har inte sökt utredning, men funderar på det emellanåt. Det jag skulle vilja få ut av en diagnos är möjligheten att få sjukersättning på deltid. Men dels är jag ju inte helt hundra på att jag skulle få en diagnos och dels är en npf-diagnos ingen garanti för att få sjukersättning. Plus att gå igenom utredningen och därefter en utredning av arbetsförmågan skulle kräva enormt mycket energi, vilket jag har ont om. Lite moment 22 där...

• Aniiee

Mamma sökte svar redan när jag var i 4-årsåldern. Diagnosen var på plats när jag var 6. Väldigt ovanligt med afabs att få en autismdiagnos (eller asperger, som det var då) så tidigt på 90-talet.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Freddie K

Jag blev tvångsintagen efter ett missbruk där de misstänkte ADHD och möjligen Asperger, som det hette då. Jag fick min ADHD-diagnos kort där efter, sen ett par år senare fick jag min Asperger-diagnos. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Aniiee skrev 2024-11-09 22:47:20 följande:

Mamma sökte svar redan när jag var i 4-årsåldern. Diagnosen var på plats när jag var 6. Väldigt ovanligt med afabs att få en autismdiagnos (eller asperger, som det var då) så tidigt på 90-talet.

Afabs? Ursäkta, men jag vet inte vad det betyder. 
  • Anonym (Behovet)

Det fanns tydliga tecken från förskoleålder och vi som vårdnadshavare informerade skolan i lågstadiet om symtom. Vi väntade in att de skulle se symtom tydligare och kunna göra en kartläggning, vilket skedde på mellanstadiet. Det var en bra tid för att hon skulle få en förståelse för och kunna ha egna strategier utöver sina tidigare, för att hantera olika situationer. 

Skolan har anpassat under hela skolgången och vi såg inte behovet av att utreda för diagnos förrän tiden inför högstadiet där kravet på självständighet är betydligt högre. Idag är hon 15 år, har en välfungerande skolgång, fritid och diagnoserna ADHD och dyslexi. 

Freddie K skrev 2024-11-10 06:39:31 följande:
    Afabs? Ursäkta, men jag vet inte vad det betyder. 
    Asigned female at birth. Alltså personer som, vid födseln, registreras som flickor.
  • Freddie K
    Anonym (Odiagnosticerad) skrev 2024-11-10 08:28:36 följande:
    Asigned female at birth. Alltså personer som, vid födseln, registreras som flickor.
    Ok, då förstår jag. Det måste ju vara jobbigt att registreras som flicka om man är pojke. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Odiagnosticerad) skrev 2024-11-09 22:41:27 följande:

Jag har inte sökt utredning, men funderar på det emellanåt. Det jag skulle vilja få ut av en diagnos är möjligheten att få sjukersättning på deltid. Men dels är jag ju inte helt hundra på att jag skulle få en diagnos och dels är en npf-diagnos ingen garanti för att få sjukersättning. Plus att gå igenom utredningen och därefter en utredning av arbetsförmågan skulle kräva enormt mycket energi, vilket jag har ont om. Lite moment 22 där...

Med den beskrivningen kommer du sannolikt inte att få sjukersättning. Om du inte närmar dig pensionen bedömer FK i förhållande till även anpassade arbeten till exempel lönebidrag. De som får sjukersättning på deltid med npf-diagnos har stora begränsningar och har ett väl anpassat arbete. 

Anonym (S) skrev 2024-11-10 08:54:09 följande:

Med den beskrivningen kommer du sannolikt inte att få sjukersättning. Om du inte närmar dig pensionen bedömer FK i förhållande till även anpassade arbeten till exempel lönebidrag. De som får sjukersättning på deltid med npf-diagnos har stora begränsningar och har ett väl anpassat arbete. 

Ja, det är väl det intrycket jag fått också. Att livet måste bli riktigt ruttet innan man är berättigad till hjälp.

Jag skulle kunna gå upp på heltid och köra mig själv in i väggen för att öka mina chanser till sjukersättning. Men det skulle ju inte göra livskvaliteten bättre precis. Och det kanske inte skulle ge mig mer pengar i slutändan heller, eftersom jag då inte skulle orka jobba alls.
  • Anonym (Jas)

De flesta som har fått diagnos har varit i skolåldern (6-20). Men det finns en grupp med mycket tydliga svårigheter som brukar gå det tidigare, i förskoleåldern.

Idag har det blivit vanligare att vuxna genomgår utredning och får diagnos. De som "upptäcks" sist brukar vara kvinnor med ADD och kvinnor med det som förr kallades Asperger.  (autism utan utvecklingsstörning, dvs normalbegåvade personer).

Vet inte vilka som får aktivitets-/sjukersättning. Om man klarar av ett arbete idag kanske det är svårare. De verkar vara ganska restriktiva. 

De som hela tiden kraschar, och får psykiatriska diagnoser som depression, psykos, tvång eller svår ångest,  för att det vanliga livet är svårt, kan ha större chans tror jag. Då kan psykiatrin initiera en utredning och sedan bedömer ofta psykiatrins läkare personens arbetsförmåga. Då vet de att den här personen klarar inte det vanliga arbetslivets krav.

• Anonym (S)
    Anonym (Odiagnosticerad) skrev 2024-11-10 09:06:17 följande:
    Ja, det är väl det intrycket jag fått också. Att livet måste bli riktigt ruttet innan man är berättigad till hjälp.

Jag skulle kunna gå upp på heltid och köra mig själv in i väggen för att öka mina chanser till sjukersättning. Men det skulle ju inte göra livskvaliteten bättre precis. Och det kanske inte skulle ge mig mer pengar i slutändan heller, eftersom jag då inte skulle orka jobba alls.
    Även om man inte får sjukersättning så kan det finnas möjlighet till ett anpassat arbete om man har en diagnos. Det kan ju leda till att man får en mer hanterbar situation och orkar med både arbetsliv och det privata. Det finns även insatser från kommunen för att kunna hantera vardagen. Sjukersättningen är ju inte till för att få en förkortad arbetstid när man inte riktigt orkar med utan man måste börja med alla andra insatser och anpassningar först. 
  • Anonym (Jas)
    Anonym (Odiagnosticerad) skrev 2024-11-09 22:41:27 följande:

Det kan vara bra att veta att i de flesta fall så behöver man inte uppge diagnosen. Vill man bli militär eller polis behöver man uppge den, och detsamma tror jag gäller pilot.

En individuell bedömning görs när man vill bli militär eller polis, så det är inte helt uteslutet. Även när man söker körkort behöver man uppge en sådan diagnos. Men de allra flesta får sitt körkort!

Försäkringsbolag kan också vara intresserade av t.ex. en ADHD-diagnos. Men där väljer man ju själv om man vill ta försäkringen eller ej. Den kan då bli lite dyrare om den gäller sådant som kan påverkas av personens impulsivitet (ADHD t.ex.)

Man behöver inte uppge diagnosen om man söker vanliga arbeten, och inte heller i andra sammanhang. 

Om man misstänks för ett allvarligare brott så har polisen rätt att fråga sjukvården om personen har en sådan diagnos.

I andra fall skyddas uppgiften av sekretess.
  • Anonym (7)
    Anonym (Jas) skrev 2024-11-13 16:58:49 följande:
    Det kan vara bra att veta att i de flesta fall så behöver man inte uppge diagnosen. Vill man bli militär eller polis behöver man uppge den, och detsamma tror jag gäller pilot.

En individuell bedömning görs när man vill bli militär eller polis, så det är inte helt uteslutet. Även när man söker körkort behöver man uppge en sådan diagnos. Men de allra flesta får sitt körkort!

Försäkringsbolag kan också vara intresserade av t.ex. en ADHD-diagnos. Men där väljer man ju själv om man vill ta försäkringen eller ej. Den kan då bli lite dyrare om den gäller sådant som kan påverkas av personens impulsivitet (ADHD t.ex.)

Man behöver inte uppge diagnosen om man söker vanliga arbeten, och inte heller i andra sammanhang. 

Om man misstänks för ett allvarligare brott så har polisen rätt att fråga sjukvården om personen har en sådan diagnos.

I andra fall skyddas uppgiften av sekretess.
    Varför skulle polisen specifikt söka efter NPF-diagnos? 
    Jag vänder mig inte emot att polisen läser ens journal, utan ditt påstående att de skulle söka efter en specifik diagnos. 
  • Anonym (Jas)

De får inte läsa sjukvårdsjournalen, men om man är anklagad för att ha begått ett allvarligare brott så har de rätt att fråga sjukvården om personen har en viss diagnos (inte medicinsk i första hand, men andra). Det kan vara för att de ska förstå personens fungerade bättre. En person med grav autism kan ju reagera lite annorlunda än andra t.ex. Nu tror jag inte att TS har det, utan det är bara ett exempel.

• Anonym (Autism & ADHD)

Jag blev diagnostiserad som 30-åring efter att sedan gymnasietiden haft ångest, psykisk ohälsa och bristande mental ork vilket lett till flertalet utmattningar. Hade som barn mycket ångest och svårigheter att samarbeta med andra. Skulle alltid sätta mig på tvären. 

Jag hamnade hos psykiatrin där jag till slut blev utredd. 

• Anonym (Autism & ADHD)

och angående sjukersättning så är det otroligt svårt att få som yngre än typ 55-60. Trots dubbla diagnoser.
    Jag har varit långtidssjukskriven på deltid, haft bra läkare,  ansökt 3 ggr, överklagat med hjälp av jurister osv. Men fått avslag på avslag. 

• Anonym (Jas)
    Anonym (Autism & ADHD) skrev 2024-11-13 18:07:05 följande:

och angående sjukersättning så är det otroligt svårt att få som yngre än typ 55-60. Trots dubbla diagnoser.
    Jag har varit långtidssjukskriven på deltid, haft bra läkare,  ansökt 3 ggr, överklagat med hjälp av jurister osv. Men fått avslag på avslag. 

Ja det har blivit svårare med tiden. Tanken är väl att man ska få ett anpassat arbete, men de är svåra att få.
  • Anonym (Anonym)
    Aniiee skrev 2024-11-09 22:47:20 följande:

Visserligen senare på 90-talet, men jag utreddes som 2-3 åring och fick diagnosen som 4 åring. Känns som att tidig diagnos var vanligare då.
Svar på tråden Ni som har NPF