• Anonym (Jas)

Ni som har NPF

De flesta som har fått diagnos har varit i skolåldern (6-20). Men det finns en grupp med mycket tydliga svårigheter som brukar gå det tidigare, i förskoleåldern.

Idag har det blivit vanligare att vuxna genomgår utredning och får diagnos. De som "upptäcks" sist brukar vara kvinnor med ADD och kvinnor med det som förr kallades Asperger.  (autism utan utvecklingsstörning, dvs normalbegåvade personer).

Vet inte vilka som får aktivitets-/sjukersättning. Om man klarar av ett arbete idag kanske det är svårare. De verkar vara ganska restriktiva. 

De som hela tiden kraschar, och får psykiatriska diagnoser som depression, psykos, tvång eller svår ångest,  för att det vanliga livet är svårt, kan ha större chans tror jag. Då kan psykiatrin initiera en utredning och sedan bedömer ofta psykiatrins läkare personens arbetsförmåga. Då vet de att den här personen klarar inte det vanliga arbetslivets krav.

• Anonym (Jas)
    Anonym (Odiagnosticerad) skrev 2024-11-09 22:41:27 följande:

Jag har inte sökt utredning, men funderar på det emellanåt. Det jag skulle vilja få ut av en diagnos är möjligheten att få sjukersättning på deltid. Men dels är jag ju inte helt hundra på att jag skulle få en diagnos och dels är en npf-diagnos ingen garanti för att få sjukersättning. Plus att gå igenom utredningen och därefter en utredning av arbetsförmågan skulle kräva enormt mycket energi, vilket jag har ont om. Lite moment 22 där...

Det kan vara bra att veta att i de flesta fall så behöver man inte uppge diagnosen. Vill man bli militär eller polis behöver man uppge den, och detsamma tror jag gäller pilot.

En individuell bedömning görs när man vill bli militär eller polis, så det är inte helt uteslutet. Även när man söker körkort behöver man uppge en sådan diagnos. Men de allra flesta får sitt körkort!

Försäkringsbolag kan också vara intresserade av t.ex. en ADHD-diagnos. Men där väljer man ju själv om man vill ta försäkringen eller ej. Den kan då bli lite dyrare om den gäller sådant som kan påverkas av personens impulsivitet (ADHD t.ex.)

Man behöver inte uppge diagnosen om man söker vanliga arbeten, och inte heller i andra sammanhang. 

Om man misstänks för ett allvarligare brott så har polisen rätt att fråga sjukvården om personen har en sådan diagnos.

I andra fall skyddas uppgiften av sekretess.
  • Anonym (Jas)

De får inte läsa sjukvårdsjournalen, men om man är anklagad för att ha begått ett allvarligare brott så har de rätt att fråga sjukvården om personen har en viss diagnos (inte medicinsk i första hand, men andra). Det kan vara för att de ska förstå personens fungerade bättre. En person med grav autism kan ju reagera lite annorlunda än andra t.ex. Nu tror jag inte att TS har det, utan det är bara ett exempel.

• Anonym (Jas)
    Anonym (Autism & ADHD) skrev 2024-11-13 18:07:05 följande:

och angående sjukersättning så är det otroligt svårt att få som yngre än typ 55-60. Trots dubbla diagnoser.
    Jag har varit långtidssjukskriven på deltid, haft bra läkare,  ansökt 3 ggr, överklagat med hjälp av jurister osv. Men fått avslag på avslag. 

Ja det har blivit svårare med tiden. Tanken är väl att man ska få ett anpassat arbete, men de är svåra att få.
Svar på tråden Ni som har NPF