Inlägg från: Anonym (Odiagnosticerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Odiagnosticerad)

Ni som har NPF

Jag har inte sökt utredning, men funderar på det emellanåt. Det jag skulle vilja få ut av en diagnos är möjligheten att få sjukersättning på deltid. Men dels är jag ju inte helt hundra på att jag skulle få en diagnos och dels är en npf-diagnos ingen garanti för att få sjukersättning. Plus att gå igenom utredningen och därefter en utredning av arbetsförmågan skulle kräva enormt mycket energi, vilket jag har ont om. Lite moment 22 där...

Freddie K skrev 2024-11-10 06:39:31 följande:
    Afabs? Ursäkta, men jag vet inte vad det betyder. 
    Asigned female at birth. Alltså personer som, vid födseln, registreras som flickor.
    Anonym (S) skrev 2024-11-10 08:54:09 följande:

Med den beskrivningen kommer du sannolikt inte att få sjukersättning. Om du inte närmar dig pensionen bedömer FK i förhållande till även anpassade arbeten till exempel lönebidrag. De som får sjukersättning på deltid med npf-diagnos har stora begränsningar och har ett väl anpassat arbete. 

Ja, det är väl det intrycket jag fått också. Att livet måste bli riktigt ruttet innan man är berättigad till hjälp.

Jag skulle kunna gå upp på heltid och köra mig själv in i väggen för att öka mina chanser till sjukersättning. Men det skulle ju inte göra livskvaliteten bättre precis. Och det kanske inte skulle ge mig mer pengar i slutändan heller, eftersom jag då inte skulle orka jobba alls.
Svar på tråden Ni som har NPF