Inlägg från: Anonym (P) |Visa alla inlägg
  • Anonym (P)

Kommer folk dricka alkohol i framtiden?

Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 21:22:07 följande:
    Nähä för att? Man ser en tydlig minskning på 100 år. Rejäl minskning måste jag ändå vilja påstå. Så nu pratar vi om längre sikt. Om det saktar minskar Hela tiden. Varför tror du att vi kommer ha kvar detta? 
    Minskning?

https://www.can.se/fragor-och-svar/alkohol/hur-mycket-alkohol-dricker-vi-i-sverige-i-dag-jamfort-med-tidigare/

N
    ej, jag tror inte att alkoholkonsumtionen kommer att försvinna. I takt med att andra droger (som nu lustgas) förbjuds, kommer alkoholkonsumtionen att öka mer. Det svänger lite, men håller sig hyggligt stabilt. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 21:31:25 följande:
    Alltså den yngre generationen? det är väl den som är relevant när vi pratar om utfasning? 
    Vilka tror du nyttjar till exempel lustgas istället för alkohol? Den yngre generationen eller den äldre?
  • Anonym (P)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 21:35:44 följande:
    Fast nu pratar vi ju om alkohol och inte andra substanser eller liknande. 

Du får gärna visa vilka källor du hänvisar till också.

• Anonym (P)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 21:44:00 följande:

https://www.can.se/publikationer/ung-i-en-tid-med-minskat-drickande/

https://www.gu.se/nyheter/ungdomar-som-inte-dricker

Det kommer olika siffror hela tiden men det man kan se är att det minskar bland unga. 

Fast det är studier om mycket unga människor, alltså skolungdomar. Det är inte heller en minskning sedd över några hundra år. Det innebär inte heller per automatik att alkoholen kommer att fasas ut för att unga väljer att inte dricka (och istället nyttjar andra droger, vilket du verkar vilja bortse från). Snarare är det nog så, att ungdomar som nyttjar andra droger, typ lustgas, snarare går över till mer alkohol efter en viss tid.

Eftersom det totala drickandet också ökat över åren, tror jag inte att alkoholen kommer att försvinna. Det krävs mer än tonåringar som inte dricker, för att uppnå det.
  • Anonym (P)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 22:00:44 följande:
    Du kan se en minskning även hos personer mellan 20-30 år så om den dom nya generationerna visar ett mindre intresse så kommer det ju med samma utveckling minska. Och vi diskuterar alkohol här. Du kan diskutera andra substanser i en egen tråd. 
    Fast det hör ihop, tror jag. De unga som idag nyttjar andra substanser, typ lustgas, kommer allt mer övergå till alkohol i äldre åldrar. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Linnie) skrev 2024-11-09 22:02:18 följande:

Och det är väldigt enkelt att tillverka alkohol (händer ju tom ibland att det blir alkohol utan att det var meningen). Även under väldigt enkla livsomständigheter kan man lyckas med alkoholtillverkning. Saker som lustgas och LSD är ju inget man pysslar ihop hemma i köket. 

Vilket också gör tillgängligheten större. För den som fyllt 20 är det inga problem att få tag på alkohol alldeles lagligt. Droger är det svårare, och olagligare, med.
  • Anonym (P)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 22:08:03 följande:
    När menar du att dessa personer skulle börja med det då? Och till vilken konsumtion? Att ha en liten konsumtion fram till 30 och sedan börja dricka som dom i övre medelåldern har jag svårt att se?.

Så du får ju tänka på sikt nu?. Om generationen efter, och efter det och efter det alla kör samma tydliga minskning i tio generationer framåt hur stor konsumtion blir det sen då? Om det håller i sig? 

Eftersom de totala drickandet ändå ökar genom åren (med vissa svängningar) tror jag inte att ungas minskade drickande påverkar i så hög utsträckning som du vill tro. 

Jag tror helt enkelt inte att generation efter generation kommer att dricka så pass lite att alkoholen helt kommer att försvinna. Att riskbruk kommer att minska - inte omöjligt. Att alkoholrelade skador minskar - absolut. Men jag tror inte att alkoholen kommer att fasas ut.

Svar på tråden Kommer folk dricka alkohol i framtiden?