• Anonym (Erika)

Kommer folk dricka alkohol i framtiden?

Man märker just nu en tydlig skillnad på den yngre generationen. Alkohol är inte lika intressant längre för många. 

Har många vänner och familjemedlemmar som är sådär 20-35 år som bara dricker typ läsk när vi går ut och äter. Vi är totalt ointresserade av en restaurangs alkoholrättigheter. En del tar en drink 3-4 ggr per år men annars är det mest cola zero som är intressant. 

Och nej mitt umgänge består inte bara av massa renlevnadsmänniskor eller frireligiösa. 

Frågan är om trenden kommer hålla i sig och att alkoholen successivt kommer att fasas ut naturligt? 

• Svar på tråden Kommer folk dricka alkohol i framtiden?
  • Anonym (A)

Det tror jag att man kommer fortsätta att göra.

• Anonym (Erika)
    Anonym (A) skrev 2024-11-09 21:14:24 följande:

Det tror jag att man kommer fortsätta att göra.

Vrf? Det minskar ju redan 
  • Anonym (A)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 21:16:22 följande:
    Vrf? Det minskar ju redan 
    Minskar men alkohol drickandet kommer inte att helt fasas ut
  • Anonym (Erika)
    Anonym (A) skrev 2024-11-09 21:20:17 följande:
    Minskar men alkohol drickandet kommer inte att helt fasas ut
    Nähä för att? Man ser en tydlig minskning på 100 år. Rejäl minskning måste jag ändå vilja påstå. Så nu pratar vi om längre sikt. Om det saktar minskar Hela tiden. Varför tror du att vi kommer ha kvar detta? 
  • Anonym (M)

Kommer väl va i piller form sen !

• Anonym (P)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 21:22:07 följande:
    Nähä för att? Man ser en tydlig minskning på 100 år. Rejäl minskning måste jag ändå vilja påstå. Så nu pratar vi om längre sikt. Om det saktar minskar Hela tiden. Varför tror du att vi kommer ha kvar detta? 
    Minskning?

https://www.can.se/fragor-och-svar/alkohol/hur-mycket-alkohol-dricker-vi-i-sverige-i-dag-jamfort-med-tidigare/

N
    ej, jag tror inte att alkoholkonsumtionen kommer att försvinna. I takt med att andra droger (som nu lustgas) förbjuds, kommer alkoholkonsumtionen att öka mer. Det svänger lite, men håller sig hyggligt stabilt. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (P) skrev 2024-11-09 21:27:47 följande:
    Minskning?

https://www.can.se/fragor-och-svar/alkohol/hur-mycket-alkohol-dricker-vi-i-sverige-i-dag-jamfort-med-tidigare/

N
    ej, jag tror inte att alkoholkonsumtionen kommer att försvinna. I takt med att andra droger (som nu lustgas) förbjuds, kommer alkoholkonsumtionen att öka mer. Det svänger lite, men håller sig hyggligt stabilt. 
    Alltså den yngre generationen? det är väl den som är relevant när vi pratar om utfasning? 
  • Anonym (P)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 21:31:25 följande:
    Alltså den yngre generationen? det är väl den som är relevant när vi pratar om utfasning? 
    Vilka tror du nyttjar till exempel lustgas istället för alkohol? Den yngre generationen eller den äldre?
  • Anonym (Erika)
    Anonym (P) skrev 2024-11-09 21:33:50 följande:
    Vilka tror du nyttjar till exempel lustgas istället för alkohol? Den yngre generationen eller den äldre?
    Fast nu pratar vi ju om alkohol och inte andra substanser eller liknande. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Erika) skrev 2024-11-09 21:35:44 följande:
    Fast nu pratar vi ju om alkohol och inte andra substanser eller liknande. 

Du får gärna visa vilka källor du hänvisar till också.

Svar på tråden Kommer folk dricka alkohol i framtiden?