Inlägg från: Anonym (Erika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Erika)

Kommer folk dricka alkohol i framtiden?

Man märker just nu en tydlig skillnad på den yngre generationen. Alkohol är inte lika intressant längre för många. 

Har många vänner och familjemedlemmar som är sådär 20-35 år som bara dricker typ läsk när vi går ut och äter. Vi är totalt ointresserade av en restaurangs alkoholrättigheter. En del tar en drink 3-4 ggr per år men annars är det mest cola zero som är intressant. 

Och nej mitt umgänge består inte bara av massa renlevnadsmänniskor eller frireligiösa. 

Frågan är om trenden kommer hålla i sig och att alkoholen successivt kommer att fasas ut naturligt? 

• Svar på tråden Kommer folk dricka alkohol i framtiden?
  • Anonym (Erika)
    Anonym (A) skrev 2024-11-09 21:14:24 följande:

Det tror jag att man kommer fortsätta att göra.

Vrf? Det minskar ju redan 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (A) skrev 2024-11-09 21:20:17 följande:
    Minskar men alkohol drickandet kommer inte att helt fasas ut
    Nähä för att? Man ser en tydlig minskning på 100 år. Rejäl minskning måste jag ändå vilja påstå. Så nu pratar vi om längre sikt. Om det saktar minskar Hela tiden. Varför tror du att vi kommer ha kvar detta? 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (P) skrev 2024-11-09 21:27:47 följande:
    Minskning?

https://www.can.se/fragor-och-svar/alkohol/hur-mycket-alkohol-dricker-vi-i-sverige-i-dag-jamfort-med-tidigare/

N
    ej, jag tror inte att alkoholkonsumtionen kommer att försvinna. I takt med att andra droger (som nu lustgas) förbjuds, kommer alkoholkonsumtionen att öka mer. Det svänger lite, men håller sig hyggligt stabilt. 
    Alltså den yngre generationen? det är väl den som är relevant när vi pratar om utfasning? 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (P) skrev 2024-11-09 21:33:50 följande:
    Vilka tror du nyttjar till exempel lustgas istället för alkohol? Den yngre generationen eller den äldre?
    Fast nu pratar vi ju om alkohol och inte andra substanser eller liknande. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Linnie) skrev 2024-11-09 21:45:13 följande:

Min gissning är att alkohol kommer att minska lite till men inte försvinna och att folk kommer att röka mer gräs än nu. (Och att tobak är helt förbjudet om 20-30 år, men inte nikotin.) 

Men om du tänker på 100 års sikt om alkohol? 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (J) skrev 2024-11-09 21:48:48 följande:

De knarkar väl istället 

Verkar statistiskt sätt vara samma personer av dom unga som både tar droger och dricker alkohol? 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (P) skrev 2024-11-09 21:52:41 följande:
    Fast det är studier om mycket unga människor, alltså skolungdomar. Det är inte heller en minskning sedd över några hundra år. Det innebär inte heller per automatik att alkoholen kommer att fasas ut för att unga väljer att inte dricka (och istället nyttjar andra droger, vilket du verkar vilja bortse från). Snarare är det nog så, att ungdomar som nyttjar andra droger, typ lustgas, snarare går över till mer alkohol efter en viss tid.

Eftersom det totala drickandet också ökat över åren, tror jag inte att alkoholen kommer att försvinna. Det krävs mer än tonåringar som inte dricker, för att uppnå det.
    Du kan se en minskning även hos personer mellan 20-30 år så om den dom nya generationerna visar ett mindre intresse så kommer det ju med samma utveckling minska. Och vi diskuterar alkohol här. Du kan diskutera andra substanser i en egen tråd. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Linnie) skrev 2024-11-09 22:02:18 följande:

Och det är väldigt enkelt att tillverka alkohol (händer ju tom ibland att det blir alkohol utan att det var meningen). Även under väldigt enkla livsomständigheter kan man lyckas med alkoholtillverkning. Saker som lustgas och LSD är ju inget man pysslar ihop hemma i köket. 

Nu handlade inte om ett förbud utan att intresset för detta skulle minska. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (P) skrev 2024-11-09 22:04:09 följande:
    Fast det hör ihop, tror jag. De unga som idag nyttjar andra substanser, typ lustgas, kommer allt mer övergå till alkohol i äldre åldrar. 
    När menar du att dessa personer skulle börja med det då? Och till vilken konsumtion? Att ha en liten konsumtion fram till 30 och sedan börja dricka som dom i övre medelåldern har jag svårt att se?.

Så du får ju tänka på sikt nu?. Om generationen efter, och efter det och efter det alla kör samma tydliga minskning i tio generationer framåt hur stor konsumtion blir det sen då? Om det håller i sig? 
Svar på tråden Kommer folk dricka alkohol i framtiden?