• Aducia

BIM december

Hej!

Jag hoppar in här då vi har bestämt oss för att försöka med en fjärde bebis i familjen. Vi har barn födda 2019, 2020 och 2023 sen tidigare.

Jag kör fertilitetsförståelse och har gjort sedan slutet av 2019. Vilket basically är att jag tempar, kollar sektet och tappen. Och jag har ägglossning när som helst, typ imorgon. Jag lägger in min karta så får folk som är intresserade gärna kolla om det funkar att bifoga.

BIM borde vara runt den 18 december beroende på när ägglossningen går igenom.

• Aducia
    Väntarpå4an skrev 2024-12-05 19:47:53 följande:
    Puffar mitt inlägg imorse :)
    Svårt att se ifall det där är en ordentlig temphöjning, hade velat se hela charten egentligen för att kunna säga nånting. Men om allt är rätt så, sålänge tempen är över coverline så ska det inte vara något problem.
  • Aducia
    Väntarpå4an skrev 2024-12-05 20:09:18 följande:
    Tack snälla för svar. Tempen är fortfarande över coverline men sjunkt från högsta tempen efter ägglossning. Bifogar med en ny bild 😊
    Mycket tydligare där, och jag har varit gravid trots låg temp över coverline så tappa inte hoppet! Den behöver inte vara jättehög för att vara gravid =)
  • Aducia
    mothertotwo skrev 2024-12-06 08:05:04 följande:

I morse var min temp på 36.64 betyder det att ägglossning redan inträffar snart eller det behöver nödvändigtvis inte betyda något utan kanske sänks igen? 

Jag är ny på detta med temp. Min första månad med det! 

Skulle rekommendera att du lägger in dem i en app där du kan se ett diagram, då kan jag hjälpa dig enklare =) Tips, om du inte redan har, är read your body (kostar) eller Kindara som är gratis, dock på engelska.
    N 2019 - L 2020 - I 2023
  • Aducia

Jag vet inte om vi mös försent. Har haft mjuk tapp och topp sekret (fertilt sekret) några dagar men kände på tappen innan och då var den lite hårdare dock har inte tempen gått upp ännu, och fortfarande toppsekret. Tycker det är svårt att känna öppenheten xD Tycker det känns likadant =P

N 2019 - L 2020 - I 2023
  • Aducia
    mothertotwo skrev 2024-12-07 00:43:49 följande:
    Jag har redan lagt in mitt diagram här någonstans bland alla inlägg 😅. Har bara tempat i några dagar. Men börjar redan nu känna av ömmande bröst som jag har vid äl. Men tycker det är allt förtidigt ännu. Lägger in den här igen. Mycket möjligt att den sänks igen men tänkte eftersom den närmat sig 37. Den håller sig ganska jämnt ändå.
    Okej! Man kan inte se ifall äl är på g enbart genom temp om man tempat såpass få dagar egentligen så mitt råd att försöka mys på varannan dag nu såhär i början. Och om du känner dig manad kan du kanske kolla ditt sekret? Det gör det lite mer tydligare ifall kroppen åtminstone försöker. Jag brukar ha fertilt sekret någon period innan jag ägglossar, antagligen för att kroppen försöker men det inte går. Jag har rätt långa cykler så ägglossar runt dag 26.

Ofta brukar man ha en dipp i sin temp 1-2 dagar innan ägglossning. Bifogar min chart så kan du se men alla är olika, jag har inte sådär tydligt varenda månad, alltså att dippen är så mycket lägre.

N 2019 - L 2020 - I 2023
  • Aducia
    mothertotwo skrev 2024-12-07 11:13:41 följande:
    Jag har koll på mitt sekret, men har också märkt att jag inte längre har något sekret vid äl. Vid äl känns även tappen stängd. Jag är alltså snus torr vid ägglossningen, därför kände jag att det skulle vara för tidigt med äl. Jag har oregelbunden mens och brukar ligga på 28-54 dagar. Men nu dem senaste fem månaderna har den pendlat mellan 30-35 dagar. Idag sänktes den igen som jag misstänkte. Igår hade jag 36.64 och idag var den på 36.40. 

Men det ska bli riktigt kul att följa detta nu :) 
    Blir spännande!
    Snustorr bör du inte vara vid ÄL om den har gått igenom enligt tempen, tar du fingrarna långt in och liksom drar ut sekretet? Låter äckligt men ja, jag "drar" ut där tappen är och ser
    N 2019 - L 2020 - I 2023
  • Aducia
    mothertotwo skrev 2024-12-08 20:38:34 följande:

Känns lite si och sådär nu när ägglossningen närmar sig. Min och sambons tider går inte ihop denna veckan, då den med stor sannorlikhet lär ske denna veckan som kommer. Han jobbar natt och jag dag denna veckan som kommer. Ni som har det som mig hur lyckas ni? Har även två barn som kan störa till det haha. Hur många dagar innan ägglossning har ni haft mys och då det tagit sig? 

De appar jag använder mig av förutspår ägglossning den 12 och den 16. Någon gång där emellan. Vill såå gärna plussa på min födelsedag. Drömmer

Blir svårt nu mån-tors minst. Så jäkla störigt! Tror ni det hade räckt med mån den 9, fre den 13 och sön den 15? Kanske tis den 17 för säkerhetens skull. 

Att man ska planera in sitt mys.. Tycker det är så trist egentligen.😂 

Med vår tredje blev till när vi hade sex typ 5-6 dagar innan ägglossning. Det var en oplanerad graviditet. Ägglossningen kom jättetidigt den månaden i jämförelse med vanligt så jag blev chockad 😅
    N 2019 - L 2020 - I 2023
  • Aducia
    mothertotwo skrev 2024-12-09 07:38:57 följande:
    5-6 dagar innan ägglossning, var ganska imponerande då det är typ gränsen på hur länge simmarna lever haha. Får hoppas det kan vara så för mig med denna månad. Fick inte till det med sambon idag för ett barn var mammig och skulle sova bredvid mig. Så nu är det kört i några dagar. Hade jag bara vetat när den förbaskade ägglossningen dyker upp så hade man kunnat planera bättre😂.  Idag är det CD16. Ska inte stressa för mycket över det, utan ta det med ro. 
    Använder mig av premom och en annan app som heter kalender. Premom säger CD 23 och kalender säger CD18. Ogillar oregelbundna menscyklar. 
    Men jag förstår inte riktigt det här med diagrammet. Om en ägglossning sker tidigare kommer den då notera det eller kan det noteras flera dagar efter?
    Kollade närmare nu. Saknade några temper där efter samlaget innan ÄL skedde. Såhär såg den charten ut. Vet inte om de temperna innan var låga eller höga heller, men om man kollar mitt sekret (mörkgröna stapeln) så utgår jag ifrån att det åtminstone är 4 dagar innan.

Du kan aldrig bekräfta en ägglossning förrän du haft mer än 3 högre temperaturer egentligen, därav att ingen app kan veta i förhand. Så den bör ändra när du bekräftat tempskiftet.

Jag har molvärk from hell. Aldrig haft sån här smärta, den håller i sig och gjort hela dagen. Förra månaden hade jag svullen mage vid ÄL och lite smärta men denna nivån är sjuk. Spända bröst och ont i ryggen är också nytt, alltså mer än vanligt.

Såhär ser min chart ut än sålänge, väldigt slowrise denna månaden. Får hoppas på hög imorgon!! Kommer inte orka ligga ikväll också för har för ont, men borde räcka med igår sålänge den är hög 

N 2019 - L 2020 - I 2023
  • Aducia
    mothertotwo skrev 2024-12-09 23:14:33 följande:
    Jag ser bara en djungel framför mig haha. Är ny på tempandet så har ingen aning vart man ser högt eller lågt osv. Tror nog att du kan vila dig för en kväll, då du varit så aktiv men det är klart att man vill öka sina chanser. Jag orkar inte, men kan inte nu ändå då min sambo inte är hemma. Han kommer hem i natt eller i morgon bitti men jag orkar inte hålla mig vaken och vänta på honom. Men jag måste försöka få till något i morgon helst. Det är ett rent helvete när man har ont som fan. Har molvärk länge innan det försvinner för att sen några dagar innan mens dyker upp igen haha. Känns som man har ont hela tiden oavsett vilken dag man är i cykeln. Skulle ägglossningen ske i natt så hoppas jag att går dagen kan göra susen. Men när har du bim?
    Ska förklara litegrann. Du ser de gröna staplarna betyder toppsekret, vilket innebär fertilt sekret. Det ihop med att tempen sjunker lite och nu är på väg uppåt betyder att ägglossningen är på g eller redan har skett. Men det är inte förrän mina temperaturer kommer över den högsta temperaturen senaste 6 dagarna innan ägglossning och hållt sig där uppe som man kan bekräfta en ägglossning. Så du kan aldrig veta innan helt enkelt. Enda du har att gå på är till ditt sekret om det kan vara på g, det SKA vara äggviteaktigt och inte torrt sen är det olika hur många dagar eller hur mycket det är. Därför är det viktigt att kolla det flera gånger per dag då det är lätt att missa ifall man är sådan som person att det kommer en viss tid på dygnet.

Jag har ju tempat sedan slutet på 2019 så jag vet hur min cykel ser ut men det kan ske lite diffar såklart vilket det gjort 1 gång med tidigare ägglossning och en gång med jättesen ägglossning. Och denna cykeln då xD

Så kort och gott bör du ha en jämn temperatur fram till ägglossning, sen gör den antingen en dipp eller går rätt upp när ägglossning sker och sen håller den sig uppe fram tills BIM då den sjunker om du får mens och fortsätter hålla sig uppe ovanför coverlinen om du är gravid.
    N 2019 - L 2020 - I 2023
Svar på tråden BIM december