Inlägg från: Anonym (nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nej)

Rik fattig

Nja, alltså, ett hus på 7,5mille är ingenting idag. Det är svensson som är lärare och sopåkare som bor i hus på 7,5 mille, förvisso utbildade men inte som du tänker.  Utbildning har inget med huspriser att göra utöver att om man har en utbildning så är chansen högre att man tjänar mer pengar, men det är inte en absolut sanning.

Jag bor i ett hus värderat till 9,5, jag är inte varken utbildad eller särskilt gammal, jag har ärvt kåken, och är bara 25. De runtomkring är helt vanliga människor med helt vanliga yrken och helt vanlig nivå på utbildningen, dvs mellan ingen utöver grundskolan, främst de äldre i området, och viss unviersitetsutbildning, några få är väl utbildade på doktorsnivå men de är verkligen inte många. Husen runtomkring ligger mellan 6 och 10 mille. 

• Anonym (nej)
    Anonym (Jappe) skrev 2024-11-09 20:50:36 följande:
    Hur står det till med verklighetsuppfattningen eller trollar du? Det är så dumt så jag tror du trollar. Bara det att du jämför lärare som har flera års universitetsutbildning med sopåkare som inte har någon utbildning tyder ju på det.
    Om 7 milj kr för ett hus är mycket eller lite beror helt och hållet vart man bor nånstans. Bor man i ett bättre område i en närförort till Stockholm är det ingenting men bor man i obygden så är det mycket pengar för ett hus.

Jag jämförde inte, jag tog två olika helt vanliga yrken som båda har hus i samma prisklass, just för att hus idag kostar mellan 5 och 10 mille, även i helt vanliga svenssonområden.

Jag bor som sagt själv i ett sånt helt vanligt svenssonområde, där folk bor med helt vanliga svenssonlöner, och har helt vanliga hus, och poängen är mindre vad de som bor har utbildning och mer vad de har i lön. En sopåkare här tjänar 33k i månaden, en grundskollärare tjänar 36k.
Svar på tråden Rik fattig