• Anonym (Gi)

Rik fattig

Sambon och jag har inga utbildningar är 40 år. Kommer nog inte utbilda oss men många runtomkring tjänar långt mer än oss. vi har på 10 år gått från att knappt kunna köpa ett radhus till att ha detta radhus som numera är värt 2 milj mer o en stuga som vi byggde som också ökat 2 milj på några år eftersom vi byggde allt själva. Många tragiska år med dödsfall av sambons föräldrar mm o mycket slit. Sambon tog över konkurs flretag av sin far men har lyckats vända det o nu när han känner sig sliten efter allt så har han fått ett erbjudande på 6 milj för företaget . De vill att han stannar kvar så han kommer ha jobb o nog högre lön än idag 

vi drömmer dock in ett finare hus o vill unna oss detta. Kanske kommer kosta 7.5 milj o då kommer vi inte ha några lån på det eller stugan som är värd 4 milj. Då kommer vi ha 3 milj på våra konton som vi kan ha i fonder

• Svar på tråden Rik fattig
  • Anonym (Gi)

Det jag har ångest över är att köpa ett hus för 7?5 milj är det dumt när man inte är utbildad? Vi  kommer vi inte ha några lån o förhoppningsvis växer pengarna som vi har på fonder men det känns inte som jag någongång tänkt att jag skulle köpa ett hus värt så mycket kanske är det som är felet. Vill inte skryts på något sätt vi har slitit hårt o jag är långt ifrån välutbildad . 

• Anonym (nej)

Nja, alltså, ett hus på 7,5mille är ingenting idag. Det är svensson som är lärare och sopåkare som bor i hus på 7,5 mille, förvisso utbildade men inte som du tänker.  Utbildning har inget med huspriser att göra utöver att om man har en utbildning så är chansen högre att man tjänar mer pengar, men det är inte en absolut sanning.

Jag bor i ett hus värderat till 9,5, jag är inte varken utbildad eller särskilt gammal, jag har ärvt kåken, och är bara 25. De runtomkring är helt vanliga människor med helt vanliga yrken och helt vanlig nivå på utbildningen, dvs mellan ingen utöver grundskolan, främst de äldre i området, och viss unviersitetsutbildning, några få är väl utbildade på doktorsnivå men de är verkligen inte många. Husen runtomkring ligger mellan 6 och 10 mille. 

• Anonym (L)
    Anonym (Gi) skrev 2024-11-09 17:17:03 följande:

Det jag har ångest över är att köpa ett hus för 7?5 milj är det dumt när man inte är utbildad? Vi  kommer vi inte ha några lån o förhoppningsvis växer pengarna som vi har på fonder men det känns inte som jag någongång tänkt att jag skulle köpa ett hus värt så mycket kanske är det som är felet. Vill inte skryts på något sätt vi har slitit hårt o jag är långt ifrån välutbildad . 

Utbildning är inte det viktigaste här utan inkomst och tillgångar . Ibland går utbildning hand i hand med ökad bättre lön men långt ifrån alltid. Sedan tillräckligt med kunskap i matematik för att förstå procent samt förstå begreppen ränta, ränta på ränta och amortering. Innebär köp att du får dåliga marginaler så ska avstå. Hus behöver underhåll och du måste ha kvar på sparkonto för att kunna lösa akuta problem som dyker upp. 

Har du kollat på bankernas lånekalkyler där man räknar på vad man har kvar efter amortering, ränta, fasta kostnader etc?  

• Anonym (GF)

Denna historia har postats förr. 

Är det för att FL inte orkar göra nya trådar eller för att det finns en tragisk människa som söker kontakt?

• Anonym (Gi)

allt Är ok eftersom ni inte kommer ha lån på hus eller stuga. Tänker att vi kommer klara oss bra med våra löner eftersom vi inte kommer behöva betala lån mm bara el o försäkringar. Dock blir jag lite orolig över att vi inte har utbildning det r just det så man har jobb

• Anonym (Belånad)

Jag tycker det är helt ok att köpa ett dyrt hus, och utbildning spelar ingen roll som flera påpekar. jag bor själv i ett dyrt hus och tycker att underhåll, skötsel etc kostar ganska mycket pengar. Sedan vill man ofta göra annat som resor och liknande. Det blir också lätt att man jämför sig med grannar och ju dyrare område desto dyrare blir livet i stort. Så fundera gärna en gång till vad ni vill lägga pengarna på.

• Anonym (Gi)

Tänk att förutom just hög lön så känns det Konstigt att vi på några år gått från att ha lån till att ha hus för 11,5 milj utan lån o ändå några milj på banken . Men det är kanske vanligt o då har man kanske oxå en hög utbildning o som Är 3 dubbelt våra. 

• Anonym (L)

Uppenbarligen var du inte seriöst intresserad av din egen frågeställning.

• Anonym (Jappe)
    Anonym (nej) skrev 2024-11-09 17:23:56 följande:

Nja, alltså, ett hus på 7,5mille är ingenting idag. Det är svensson som är lärare och sopåkare som bor i hus på 7,5 mille, förvisso utbildade men inte som du tänker.  Utbildning har inget med huspriser att göra utöver att om man har en utbildning så är chansen högre att man tjänar mer pengar, men det är inte en absolut sanning.

Jag bor i ett hus värderat till 9,5, jag är inte varken utbildad eller särskilt gammal, jag har ärvt kåken, och är bara 25. De runtomkring är helt vanliga människor med helt vanliga yrken och helt vanlig nivå på utbildningen, dvs mellan ingen utöver grundskolan, främst de äldre i området, och viss unviersitetsutbildning, några få är väl utbildade på doktorsnivå men de är verkligen inte många. Husen runtomkring ligger mellan 6 och 10 mille. 

Hur står det till med verklighetsuppfattningen eller trollar du? Det är så dumt så jag tror du trollar. Bara det att du jämför lärare som har flera års universitetsutbildning med sopåkare som inte har någon utbildning tyder ju på det.
    Om 7 milj kr för ett hus är mycket eller lite beror helt och hållet vart man bor nånstans. Bor man i ett bättre område i en närförort till Stockholm är det ingenting men bor man i obygden så är det mycket pengar för ett hus.

• Anonym (nej)
    Anonym (Jappe) skrev 2024-11-09 20:50:36 följande:
    Hur står det till med verklighetsuppfattningen eller trollar du? Det är så dumt så jag tror du trollar. Bara det att du jämför lärare som har flera års universitetsutbildning med sopåkare som inte har någon utbildning tyder ju på det.
    Om 7 milj kr för ett hus är mycket eller lite beror helt och hållet vart man bor nånstans. Bor man i ett bättre område i en närförort till Stockholm är det ingenting men bor man i obygden så är det mycket pengar för ett hus.

Jag jämförde inte, jag tog två olika helt vanliga yrken som båda har hus i samma prisklass, just för att hus idag kostar mellan 5 och 10 mille, även i helt vanliga svenssonområden.

Jag bor som sagt själv i ett sånt helt vanligt svenssonområde, där folk bor med helt vanliga svenssonlöner, och har helt vanliga hus, och poängen är mindre vad de som bor har utbildning och mer vad de har i lön. En sopåkare här tjänar 33k i månaden, en grundskollärare tjänar 36k.
  • Anonym (Jappe)
    Anonym (nej) skrev 2024-11-09 21:25:48 följande:
    Jag jämförde inte, jag tog två olika helt vanliga yrken som båda har hus i samma prisklass, just för att hus idag kostar mellan 5 och 10 mille, även i helt vanliga svenssonområden.

Jag bor som sagt själv i ett sånt helt vanligt svenssonområde, där folk bor med helt vanliga svenssonlöner, och har helt vanliga hus, och poängen är mindre vad de som bor har utbildning och mer vad de har i lön. En sopåkare här tjänar 33k i månaden, en grundskollärare tjänar 36k.
    Skillnaden är stor mellan en lärare och en sopåkare eftersom en lärare har en utbildning på flera är på universitetet medan en sopåkare inte har någon universitetsutbildning, så att jämföra de två yrken som skiljer sig mycket åt är bara märkligt. En lärare och sopåkare har därmed inte heller råd med samma prisklass på hus. 
Svar på tråden Rik fattig