• Anonym (Snälla hjälp)

Barnen tvingas till varannan vecka

Jag orkar inte längre, vad kan jag göra?
    Jag och barnens andra förälder gick isär för 8 år sedan.
    Barnen bor under längre perioder heltid hos mig, inga problem så länge det inte handlar om pengar.

Har försökt få till flertal samarbetssamtal men andra föräldern vägrar.
    Sista utvägen var att skicka in för barnbidrag samt underhåll själv till försäkringskassan (vilket jag undvikit i över ett års tid i hopp om samarbetssamtal då jag vet att det blir bråk)
    Ni tvingas barnen igen till varannan vecka emot deras egna vilja för att andra föräldern ska slippa betala. 
    Andra föräldern hävdar till försäkringskassan att barnen inte bor heltid hos mig och jag måste skicka in bevis. Men hur ska man kunna bevisa var barnen bor när de är såpass stora? 

Familjerätten kan inget göra då det gäller ekonomi, och de kan inte heller tvinga andra föräldern till samtal. 
    De hänvisar mig till tingsrätten och stämma på vårdnaden istället.
    Barnen säger till mig att de vill bo i grunden hos mig då jag bryr mig mer, lyssnar på dem, ställer upp på fritidsintressen osv
     Men de vågar inte säga detta till någon annan då andra föräldern skulle bli så arg, vilket innebär att vi inte heller kan gå den vägen för att få barnens vilja igenom.

Att fortsätta som nu innebär att de igen om några månader när situationen lugnat ner sig kommer hit mer, och vi igen står utan underhåll samt barnbidrag. Och blir samma procedur igen och igen.

Jag har kämpat i många år, och jag orkar inte längre. Vad kan jag egentligen göra? Ska jag bara stå ut med detta tills de flyttat hemifrån? Trots att jag inte ekonomiskt får ihop det när de kommer heltid?
    Vad gäller månadspeng, barnförsälring, fritidsintressen, telefoner ja alla fasta utgifter på barnen varje månad står jag för själv och gjort i alla år då den andra föräldern ej tar sitt ansvar. En kostnad på ca 4000 per månad redan där som hen kommer undan. 
    Alla läkarbesök, all kontakt med skolan allt har jag fått göra helt själv genom alla år då hen "inte har tid, har viktigare saker för sig" eller helt enkelt inte end svarar. 
    Nu visar hen sig dock duktig någon månad för att visa att hen kan också. 

Ansöker jag om ensam vårdnad innebär det ca 40000 som minst i advokat kostnad (efter försäkring) och osäker utgång då barnen inte vågar säga ifrån.
    Stämmer jag på underhållsbidrag samt barnbidrag sedan 3 år tillbaka måste jag även på mpgot vis kunna bevisa var barnen bott. Andra föräldern hävdar att hen haft barnen lika mycket och får sin familj att intyga detta.
    Ansöker jag om boende är det även där 40000 i advokat kostnader och osäker utgång. 

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Barnen tvingas till varannan vecka
  • Anonym (Ui)

Nästa gång den andra föräldern försöker smita, ha inte barnen mer än halva tiden förrän det redan är spikat med underhåll.

• GGN

Självklart ska du ha underhåll, klart det måste gå att bevisa på något sätt. Finns inga foton? Jag menar, om barnen har en massa foton på er katt från var och varannan dag så bevisar det ju. Finns geotagg, med största sannolikhet. 

• Agda90
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2024-11-09 19:27:47 följande:
    Familjerätten rör ej frågor gällande underhåll utan hänvisar till försäkringskassan.
    Familjerätten kan inte heller tvingas andra föräldern att komma på möte och hänvisar mig därmed till tingsrätten med ärendet.

Försäkringskassan kan icke godkänna då andra föräldern hävdar att de bor där halva tiden. Och jag måste komma in med bevis.
    Att barnen själva intygar var de sover äter och skiter räcker ej då andra föräldern hävdar att de blir tvingade till detta.
    Vet dock inte hur man skall kunna bevisa var de bor 99% av tiden när barnen är för stora för fritids osv. Har funderat på att börja köpa dagstidning för att ta bild på barnen dagligen helt enkelt. 
    Funkar det inte att ta foto?
    Alla bilder har ju datum. Ta foto när barnen äter frukost, glor på tv, sover osv osv. Är inte det bevis?
  • Agda90

Använd funktionen var telefonen befinner sig och ta skärmdumpar. Går inte det?

När den andra föräldern hävdar att du ljuger får du ju säga ifrån!

Och om barnen är äldre än 12-13 då får du förklara för dem vikten av att vara ärliga. De vill inte bo hos den ena föräldern och då får de säga ifrån. Ja, det är skit tråkigt och taskigt att de tvingas till sådant men det är ju den enda vägen.

Och spara pengar till en advokat! Ungarna kan bidra och ta ströjobb de också. 

• Anonym (GirlyGirl)

Jag känner med dig. 
    Vi sitter i en liknande situation där det inte går att prata med den andra föräldern. Det är så jävla jobbigt. 

Vi väntar av tiden, tills barnen blir så stora att dom tar egna beslut helt enkelt. Vi har kämpat i många år att få det att fungera, men utan resultat. 
    Nu börjar kidsen bli tonåringar och dom vågar säga ifrån mer. 

Det är så jäääävla tråkigt att det ska behöva vara såhär. 

• Mrs Moneybags

Det är otroligt tråkigt, men jag har hört det förut. Har en nära vän som har betalat ALLT för sin son under hela uppväxten men ändå curlat pappan och försökt att ordna så att de har en relation. Hon vågade inte be honom om underhåll för att hon inte ville förstöra relationen mellan sonen och hans pappa. Det är så sjukt att en förälder kan komma undan med att inte ta hand om sina barn.

Tyvärr finns det nog ingen bra lösning på det här. Om jag var du skulle jag ta ett extrajobb och skita i pappan. Han kan sitta och ruttna i sin ensamhet på ålderns höst. 

• Anonym (M)

Min bästa tanke är fortfarande att säga till barnen att de är välkomna när de än känner för. Du behöver faktiskt inte stämma den andra föräldern för vårdnad, barnen är så pass stora att de får välja var de vill sova och bo, den andra föräldern har som sagt inget att komma med även om hen skulle ringa till polisen för hämtning. Men, god kommunikation till den andra föräldern så klart, typ barnen sover här i natt och x nätter framåt.

• Agda90
    Anonym (M) skrev 2024-11-11 09:21:13 följande:

Min bästa tanke är fortfarande att säga till barnen att de är välkomna när de än känner för. Du behöver faktiskt inte stämma den andra föräldern för vårdnad, barnen är så pass stora att de får välja var de vill sova och bo, den andra föräldern har som sagt inget att komma med även om hen skulle ringa till polisen för hämtning. Men, god kommunikation till den andra föräldern så klart, typ barnen sover här i natt och x nätter framåt.

Det är inte vårdnaden TS tar upp utan underhåll. Varför ska den andra föräldern inte bidra till att försörja sina barn bara för att de inte vill bo där? 
  • Anonym (M)
    Agda90 skrev 2024-11-11 14:57:02 följande:
    Det är inte vårdnaden TS tar upp utan underhåll. Varför ska den andra föräldern inte bidra till att försörja sina barn bara för att de inte vill bo där? 
    Jag tycker att boendet är viktigare än pengar, ffa när det gäller barnens mående. Pengafrågan är viktig, men behöver hanteras separat och där har ts fått goda råd.

Ett av ts problem är just boendet där den andra föräldern tvingar och hindrar barnen, och så ska det absolut inte behöva vara.
  • Anonym (BC)
    Anonym (M) skrev 2024-11-11 15:46:33 följande:
    Jag tycker att boendet är viktigare än pengar, ffa när det gäller barnens mående. Pengafrågan är viktig, men behöver hanteras separat och där har ts fått goda råd.

Ett av ts problem är just boendet där den andra föräldern tvingar och hindrar barnen, och så ska det absolut inte behöva vara.
    Barnen vill bo hos mamma och pappan verkar inte ha något emot det, så boendet är så att säga löst.

Problemet är att pappan vill varken ha boende eller ekonomiskt ansvar. Klart att barnen vet att de alltid är välkomna hos mamma. Det är ju inte det som är dilemmat här. 

• Anonym (Mm)
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2024-11-09 18:02:28 följande:

Barnen mår bättre idag än när vi levde som familj. 

Det har jag svårt att tro med tanke på vad du tar upp. 
  • Anonym (M)
    Anonym (BC) skrev 2024-11-11 16:02:00 följande:
    Barnen vill bo hos mamma och pappan verkar inte ha något emot det, så boendet är så att säga löst.

Problemet är att pappan vill varken ha boende eller ekonomiskt ansvar. Klart att barnen vet att de alltid är välkomna hos mamma. Det är ju inte det som är dilemmat här. 

Nu antar du att ts är mamman (skulle jag också tro iaf), men vadå löst? Pappan tvingar ju barnen att bo hos honom varannan vecka, främst verkar det som att han vill slippa underhållet. Så problemet är ju att barnen tvingas bo hos honom mot sin vilja, hur kan man inte se att det är ett problem?
Svar på tråden Barnen tvingas till varannan vecka