• Anonym (M)

Barnen tvingas till varannan vecka

Hur gamla är barnen? Från ca 12-13 års ålder får barnen själva ha mycket att säga till om kring var de ska bo.

• Anonym (M)
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2024-11-09 18:18:02 följande:
    De är äldre än så, men ändå ej myndiga. Den andra föräldern vägrar lyssna på dem.
    Även fast de tillåts komma till slut, eller ifall de kommer utan att få lov så nekar hen till försäkringskassan och kommer med massa hot istället 
    Då bokar du möte hos Familjerätten och tar upp detta, att barnen vill sova hos dig. Vad är det hen nekar om till FK? Är det frågan om hur underhållet ska fördelas? Låter som ännu en anledning till att kontakta FR.
  • Anonym (M)
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2024-11-09 19:27:47 följande:
    Familjerätten rör ej frågor gällande underhåll utan hänvisar till försäkringskassan.
    Familjerätten kan inte heller tvingas andra föräldern att komma på möte och hänvisar mig därmed till tingsrätten med ärendet.

Försäkringskassan kan icke godkänna då andra föräldern hävdar att de bor där halva tiden. Och jag måste komma in med bevis.
    Att barnen själva intygar var de sover äter och skiter räcker ej då andra föräldern hävdar att de blir tvingade till detta.
    Vet dock inte hur man skall kunna bevisa var de bor 99% av tiden när barnen är för stora för fritids osv. Har funderat på att börja köpa dagstidning för att ta bild på barnen dagligen helt enkelt. 
    De rör frågor om samarbete, och ditt ex samarbetar inte, vilket kan vara grund för förändring i boende och vårdnad. Innan man tar sina tvister till TR bör man gå via FR för samarbetssamtal. Det verkar vara standard numera, att man hänvisas till att gå till FR först. Om exet inte kommer så kommer det så klart inte se bra ut för hens del i en vidare tvist.

Det känns nästan som att du inte vill bli hjälpt, du letar bara problem istället för att se möjligheterna.
  • Anonym (M)
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2024-11-09 19:55:25 följande:
    Jag har varit på möte med familjerätten flertal gånger. 
    De har skickar ut angående samarbetssamtal, de har även ringt för att bjuda in hen men hen kommer inte på dem. 

Jag menar absolut inte att låta som att jag inte vill ha hjälp, jag är mest bara förtvivlad över att familjerätten själv säger att de inte kan göra något för att hjälpa oss.
    Känns som man dragit i varenda strå och nu återstår bara tingsrätten
    FR har mycket riktigt noll makt, men det är ett första steg man tydligen "måste" ta innan man går vidare. Nu är det TR som är nästa steg där du stämmer för vårdnaden pga samarbetssvårigheter, sedan ligger det på dig att godkänna umgänge och barnen lär vara boende hos dig som grund.

Men du skriver att barnen är lite äldre? Det är väl bara för dem att själva ta bussen eller liknande hem till dig. Den andra föräldern kan inte göra någonting åt saken. Även om hen ringer polisen så kommer de hem till dig, konstaterar att barnen är där av fri vilja och sedan åker de.
  • Anonym (M)

Min bästa tanke är fortfarande att säga till barnen att de är välkomna när de än känner för. Du behöver faktiskt inte stämma den andra föräldern för vårdnad, barnen är så pass stora att de får välja var de vill sova och bo, den andra föräldern har som sagt inget att komma med även om hen skulle ringa till polisen för hämtning. Men, god kommunikation till den andra föräldern så klart, typ barnen sover här i natt och x nätter framåt.

• Anonym (M)
    Agda90 skrev 2024-11-11 14:57:02 följande:
    Det är inte vårdnaden TS tar upp utan underhåll. Varför ska den andra föräldern inte bidra till att försörja sina barn bara för att de inte vill bo där? 
    Jag tycker att boendet är viktigare än pengar, ffa när det gäller barnens mående. Pengafrågan är viktig, men behöver hanteras separat och där har ts fått goda råd.

Ett av ts problem är just boendet där den andra föräldern tvingar och hindrar barnen, och så ska det absolut inte behöva vara.
  • Anonym (M)
    Anonym (BC) skrev 2024-11-11 16:02:00 följande:
    Barnen vill bo hos mamma och pappan verkar inte ha något emot det, så boendet är så att säga löst.

Problemet är att pappan vill varken ha boende eller ekonomiskt ansvar. Klart att barnen vet att de alltid är välkomna hos mamma. Det är ju inte det som är dilemmat här. 

Nu antar du att ts är mamman (skulle jag också tro iaf), men vadå löst? Pappan tvingar ju barnen att bo hos honom varannan vecka, främst verkar det som att han vill slippa underhållet. Så problemet är ju att barnen tvingas bo hos honom mot sin vilja, hur kan man inte se att det är ett problem?
Svar på tråden Barnen tvingas till varannan vecka