Barnen tvingas till varannan vecka
Jag orkar inte längre, vad kan jag göra?
Jag och barnens andra förälder gick isär för 8 år sedan.
Barnen bor under längre perioder heltid hos mig, inga problem så länge det inte handlar om pengar.
Har försökt få till flertal samarbetssamtal men andra föräldern vägrar.
Sista utvägen var att skicka in för barnbidrag samt underhåll själv till försäkringskassan (vilket jag undvikit i över ett års tid i hopp om samarbetssamtal då jag vet att det blir bråk)
Ni tvingas barnen igen till varannan vecka emot deras egna vilja för att andra föräldern ska slippa betala.
Andra föräldern hävdar till försäkringskassan att barnen inte bor heltid hos mig och jag måste skicka in bevis. Men hur ska man kunna bevisa var barnen bor när de är såpass stora?
Familjerätten kan inget göra då det gäller ekonomi, och de kan inte heller tvinga andra föräldern till samtal.
De hänvisar mig till tingsrätten och stämma på vårdnaden istället.
Barnen säger till mig att de vill bo i grunden hos mig då jag bryr mig mer, lyssnar på dem, ställer upp på fritidsintressen osv
Men de vågar inte säga detta till någon annan då andra föräldern skulle bli så arg, vilket innebär att vi inte heller kan gå den vägen för att få barnens vilja igenom.
Att fortsätta som nu innebär att de igen om några månader när situationen lugnat ner sig kommer hit mer, och vi igen står utan underhåll samt barnbidrag. Och blir samma procedur igen och igen.
Jag har kämpat i många år, och jag orkar inte längre. Vad kan jag egentligen göra? Ska jag bara stå ut med detta tills de flyttat hemifrån? Trots att jag inte ekonomiskt får ihop det när de kommer heltid?
Vad gäller månadspeng, barnförsälring, fritidsintressen, telefoner ja alla fasta utgifter på barnen varje månad står jag för själv och gjort i alla år då den andra föräldern ej tar sitt ansvar. En kostnad på ca 4000 per månad redan där som hen kommer undan.
Alla läkarbesök, all kontakt med skolan allt har jag fått göra helt själv genom alla år då hen "inte har tid, har viktigare saker för sig" eller helt enkelt inte end svarar.
Nu visar hen sig dock duktig någon månad för att visa att hen kan också.
Ansöker jag om ensam vårdnad innebär det ca 40000 som minst i advokat kostnad (efter försäkring) och osäker utgång då barnen inte vågar säga ifrån.
Stämmer jag på underhållsbidrag samt barnbidrag sedan 3 år tillbaka måste jag även på mpgot vis kunna bevisa var barnen bott. Andra föräldern hävdar att hen haft barnen lika mycket och får sin familj att intyga detta.
Ansöker jag om boende är det även där 40000 i advokat kostnader och osäker utgång.
Snälla hjälp mig!