Anonym (Misha) skrev 2024-11-09 16:10:11 följande:
Ok, ja det har dom inte gjort. Jag har för mig att dom vet om att en viss person inte vill att jag medverkar.
Dom tog min telefon sist och jag vet att dom har rätt att göra det men jag känner så starkt att dom inte tror mig. Har varit med om att en polis som kom hem till oss rakt sa att han inte trodde mig så det sitter väl i.
Tänker att jag gjort mitt och medverkat men orkar inte mer nu. Mår inte bra av förhören så jag måste tänka på det, hälsan måste gå före.
Jag jobbar ju inte som polis men jag kan inte förstå hur det lönar sig att vara kall och hård, jag kan ju inte vara den enda som backar när man blir bemött på det sättet.
Jag är inte heller polis, men jag kan tänka mig att de många gånger behöver skapa känslomässig distans till fallen de jobbar med, för att orka med i längden.
Plus det som Klara skrev här ovan: att de måste ställa ingående frågor för att vittnesmålet ska bli så detaljerat och användbart som möjligt.
Jag har själv aldrig blivit förhörd av polisen, men ringde 112 en gång när jag blev vittne till ett brott. Och bara de frågorna personen på 112 ställde till mig fick mig att känna att jag inte blev trodd. Det var först efteråt som jag förstod att hen ville få mer information för att underlätta för polisen.
Och kan det kännas så jobbigt, bara i ett telefonsamtal om ett brott där man inte är direkt inblandad, så kan jag ju tänka mig hur jävligt det känns när man själv är brottsoffer och sitter öga mot öga med en polis.