• Anonym (Misha)

Varit på förhör som målsägande men känner mig mer som misstänkt :S

Som rubriken lyder har jag varit på förhör som målsägande men pga vilka typer av frågor som dom ställer känner jag mig mer som misstänkt..Kan man få reda på om man är det?

Tycker hela processen är svinjobbig och jag orkar inte mer. Vill inte gå på fler förhör. Någon med samma upplevelse?
    Utredarna känns jättekalla och nästan ovänliga. 

• Svar på tråden Varit på förhör som målsägande men känner mig mer som misstänkt :S
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Misha)
    HelenaSnyggSexig97 skrev 2024-11-09 14:10:55 följande:

Du behöver uppge mer information för att du överhuvudtaget ska få några vettiga svar. Vad gäller ärendet?

Brott i nära relation. 
    Missade exempelvis förhör(blev hotad att inte medverka) och dom blev väldigt arga, fick otrevliga sms. Dom skickade dock ut polis för att se om allt var ok så det talar ju i sig för att dom förstår att något händer. Jag gillar inte när personer är påstridiga, arga och kalla. Då backar jag och vill inte prata.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (My)

Ja, om du är misstänkt kommer polisen att berätta det för dig vid förhör. Du har ju då även rätt till försvarsadvokat istället för målsägandebiträde. 

Polisen måste ju ställa alla sorters frågor för att få ett händelseförlopp klart för sig. Du behöver ju berätta allt. 

Vem hotade dig att inte medverka och varför visste den personen att du skulle på förhör? Det är övergrepp i rättssak så jag hoppas du berättade det för polisen. 

• Anonym (Misha)
    Anonym (My) skrev 2024-11-09 15:09:33 följande:

Ja, om du är misstänkt kommer polisen att berätta det för dig vid förhör. Du har ju då även rätt till försvarsadvokat istället för målsägandebiträde. 

Polisen måste ju ställa alla sorters frågor för att få ett händelseförlopp klart för sig. Du behöver ju berätta allt. 

Vem hotade dig att inte medverka och varför visste den personen att du skulle på förhör? Det är övergrepp i rättssak så jag hoppas du berättade det för polisen. 

Ok, ja det har dom inte gjort. Jag har för mig att dom vet om att en viss person inte vill att jag medverkar. 
    Dom tog min telefon sist och jag vet att dom har rätt att göra det men jag känner så starkt att dom inte tror mig. Har varit med om att en polis som kom hem till oss rakt sa att han inte trodde mig så det sitter väl i.

Tänker att jag gjort mitt och medverkat men orkar inte mer nu. Mår inte bra av förhören så jag måste tänka på det, hälsan måste gå före.

Jag jobbar ju inte som polis men jag kan inte förstå hur det lönar sig att vara kall och hård, jag kan ju inte vara den enda som backar när man blir bemött på det sättet.
  • Anonym (Kimchi)

Du var ju anmält ett brott mot dig som polisen nu ska utreda. Klart de ställer frågor om händelseförloppet. I detalj. Förstår att det känns som om du inte blir trodd. Men de gör det för att få så mycket fakta som möjligt. Leder det till åtal kan du räkna med att du blir rejält utfrågad av försvararen. Det är liksom så det går till. Du ska be om att få stöttning i den här processen. Alla sms mm som ber dig ta tillbaka och hotar dig ska du spara. Det kan i sig bli ett brott. Klart gärningspersonens släkt och vänner försöker påverka dig. De vill ju sopa allt under mattan och skydda sin whatever. Är det samma personer så rådgör med ditt biträde om t ex kontaktförbud osv. Backar du nu kommer definitivt skulden hamna på dig. Skitjobbigt men häng i! Annars kommer det inte att bli någon förändring. Stå på dig! 

• Anonym (Misha)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-11-09 16:24:41 följande:

Du var ju anmält ett brott mot dig som polisen nu ska utreda. Klart de ställer frågor om händelseförloppet. I detalj. Förstår att det känns som om du inte blir trodd. Men de gör det för att få så mycket fakta som möjligt. Leder det till åtal kan du räkna med att du blir rejält utfrågad av försvararen. Det är liksom så det går till. Du ska be om att få stöttning i den här processen. Alla sms mm som ber dig ta tillbaka och hotar dig ska du spara. Det kan i sig bli ett brott. Klart gärningspersonens släkt och vänner försöker påverka dig. De vill ju sopa allt under mattan och skydda sin whatever. Är det samma personer så rådgör med ditt biträde om t ex kontaktförbud osv. Backar du nu kommer definitivt skulden hamna på dig. Skitjobbigt men häng i! Annars kommer det inte att bli någon förändring. Stå på dig! 

När du skriver att skulden kommer hamna på mig, menar du att jag blir misstänkt då?

Jag förstår att dom frågar om händelseförlopp men det känns som att dom vill att jag ska säga fel, det är svårt att förklara.
  • Anonym (Klara)

Jag har inte varit på något polisförhör men kan tänka mig att de måste ställa kritiska frågor. Deras jobb är ju att ta reda på vad som har hänt, att säkerställa att du inte ljuger. Det är ju självklart för dig att du talar sanning, men de måste dubbelkolla det. Inte för att de misstror dig utan för att skapa ett underlag som håller i rätten. 

Ring brottsofferjouren och se om de kan hjälpa och stötta dig.  

• Anonym (Louise)
    Anonym (Misha) skrev 2024-11-09 16:10:11 följande:
    Ok, ja det har dom inte gjort. Jag har för mig att dom vet om att en viss person inte vill att jag medverkar. 
    Dom tog min telefon sist och jag vet att dom har rätt att göra det men jag känner så starkt att dom inte tror mig. Har varit med om att en polis som kom hem till oss rakt sa att han inte trodde mig så det sitter väl i.

Tänker att jag gjort mitt och medverkat men orkar inte mer nu. Mår inte bra av förhören så jag måste tänka på det, hälsan måste gå före.

Jag jobbar ju inte som polis men jag kan inte förstå hur det lönar sig att vara kall och hård, jag kan ju inte vara den enda som backar när man blir bemött på det sättet.
    Jag är inte heller polis, men jag kan tänka mig att de många gånger behöver skapa känslomässig distans till fallen de jobbar med, för att orka med i längden.

Plus det som Klara skrev här ovan: att de måste ställa ingående frågor för att vittnesmålet ska bli så detaljerat och användbart som möjligt.

Jag har själv aldrig blivit förhörd av polisen, men ringde 112 en gång när jag blev vittne till ett brott. Och bara de frågorna personen på 112 ställde till mig fick mig att känna att jag inte blev trodd. Det var först efteråt som jag förstod att hen ville få mer information för att underlätta för polisen.

Och kan det kännas så jobbigt, bara i ett telefonsamtal om ett brott där man inte är direkt inblandad, så kan jag ju tänka mig hur jävligt det känns när man själv är brottsoffer och sitter öga mot öga med en polis.
  • Anonym (Kimchi)

Ledsen jag uttryckte mig oklart. De runt dig som hotar och påverkar vill ju säga att du har fel, att det inte hänt, att du fabulerar och allt det där. De vill att du är den skyldige som falsk anklagade personen i fråga. 

Om du backar nu och tar tillbaka anmälan så kommer de runt dig påstå du farit med osanning och du får bära den skulden. Det handlar inte om att polisen kommer att påstå att du har fel. De ska utreda om/att du blivit utsatt för brott. Där ingår också att bedöma om du ljugit eller inte. Det är ingen som vill sätta dig. Jo gärningsmannens advokat. Denne kommer att racka ner på dig som person. 

Kämpa på. Tänk också på att du räddar andra kvinnor att bli utsatt för samma sak. 

Svar på tråden Varit på förhör som målsägande men känner mig mer som misstänkt :S