Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

Kan styvförälder skriva sig som vårdnadshavare på papper?

Fråga 1. Får styvförälder skriva under t.ex hälsodeklaration för barn som vårdnadshavare och lämna in till skolan?

Fråga 2. Får man som styvförälder presentera sig som barnets vårdnadshavare på t.ex sjukhusbesök?

• Svar på tråden Kan styvförälder skriva sig som vårdnadshavare på papper?
  • Anonym (Undrar)
    Aliona skrev 2024-11-09 09:31:01 följande:

Om man inte är vårdnadshavare så kan man ju inte skriva att man är det. Eller hur tänkte du? 

Jag är vårdnadshavare. Men har fått till mig av mina tonårsbarn att styvförälder skriver under papper där andra vh ska skriva under och sedermera presenterar sig som barnens förälder på t.ex sjukhusmöten. 

Eftersom denne skriver under med sitt namn går det väl inte under urkundsförfalskning, så jag behöver ta reda på om det är "ok" eller om jag bör ta det vidare.
  • Anonym (Undrar)
    Liventill skrev 2024-11-09 10:25:31 följande:

Vilken vidrig och korkad fråga..

Tråkigt att du anser det, eftersom att jag som faktiskt är vh försöker ta reda på om det är korrekt eller ej. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (A) skrev 2024-11-09 10:41:12 följande:

Det känns som om styvföräldern skrivit sitt namn och inte ditt så är det skolan och sjukvården som gjort sig skyldiga till felet. Godkänner de att en granne skriver på också? Oklart om styvföräldern begått brott i detta. Handlar också mycket om uppsåt.
    Far barnet illa? Hade du skrivit annorlunda i hälsodeklarationen eller inte önskat att barnet fick vård, eller försöker de stänga dig ute?

Ja, det är ju lite det också. Jag vet inte vad dom skrivit då jag oftast inte får information från varken vh eller skola trots gemensam vårdnad. Får oftast jaga rätt på information. 
  • Anonym (Undrar)
    Carabellis kusp skrev 2024-11-09 16:32:00 följande:

Barn över 13 år har stor makt över sin egen vård, så den vuxne som följer med är mest chaufför ändå om inte barnet behöver stöd. Spelar ingen roll vem som är med. bonusföräldrar kan om de står barnen nära vara bra stöd och vill man som vårdgivare ha samtycke från vårdnadshavare kan man ju ringa.

Ja det vet jag. Dom hade däremot reagerat men inte vågat säga något om det i stunden av rädsla för konflikt.
    Jag står kluven, för att moraliskt kan jag anse att det är fel,främst eftersom att jag i övrigt blir utesluten. Men samtidigt så blir ju sakfrågan hanterad för barnets skull. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-09 16:12:55 följande:
    Ok, ser nu att det inte är för egen del du frågar men jag tycker du ska uttryckligen informera skolan och VC om vem som är VH och inte. Det där är som sagt väldigt allvarligt! Du ska prata med exet också och förklara att det kan få konsekvenser för hälsovård och skola!
    Ja, jag tänkte på det jag med. Men tyvärr har vi noll dialog. Skulle jag fråga så kommer jag inte få ett svar. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (J) skrev 2024-11-10 10:20:56 följande:
    Du borde absolut gå vidare med detta.
    Det är inte acceptabelt att vården låter folk skriva på som VH om de inte är VH. 
    Vad jag vet så var det bonusförälder som skrev under hälsodeklaration till skolsköterska. Sen presenterat under vårdbesök på sjukhus som förälder.
    Jag ville inte spinna vidare på det och göra barnen nervösa över att jag ev blir upprörd och kommer konfrontera. Så det är bara den informationen jag har.
    Tänkte då om man kunde ta reda på vad som är rätt och fel, men hittade ingen information alls.

Om jag nu begär ut hälsodeklaration från skolsyster (om man ens får) och bonusförälderns namn står med, så är det ju inte ens säkert att skolan tar något ansvar i det då
    Det är en liten skola i en liten by, så dom ÄR helt medvetna om vem som är biologisk förälder.
    Jag har varit i kontakt med rektor tidigare pga ingen inbjudan till utvecklingssamtal eller viktiga möten, som inte leder nånstans eftersom dom anser att ansvaret att förmedla ligger hos föräldrarna. Vilket såklart ska vara givet, men inte i denna situation. 
  • Anonym (Undrar)
    Fliselisan skrev 2024-11-10 19:33:05 följande:

Bor barnen hos dig också?

Dom bodde heltid hos mig fram till hösten förra året, men nu varannan helg. 
    Mitt val, pga konflikter. 
    Bara för att klargöra så tog det mer från mig efter 16 år, så jag kände att det påverkade min föräldraroll. Så för att barnen och jag skulle få det lugnare, fick dom flytta. 
    Det har blivit lugnare, men blir också utesluten helt. 
    Jag väljer mina strider väldigt noga, så även denna.

Men frågan är om det är värt att rådda i detta, eller om dom faktiskt inte gjort något fel, mer än moraliskt. Och det kan ju inte jag påverka. 
Svar på tråden Kan styvförälder skriva sig som vårdnadshavare på papper?