• Anonym (Undrar)

Kan styvförälder skriva sig som vårdnadshavare på papper?

Fråga 1. Får styvförälder skriva under t.ex hälsodeklaration för barn som vårdnadshavare och lämna in till skolan?

Fråga 2. Får man som styvförälder presentera sig som barnets vårdnadshavare på t.ex sjukhusbesök?

• Svar på tråden Kan styvförälder skriva sig som vårdnadshavare på papper?
  • Aliona

Om man inte är vårdnadshavare så kan man ju inte skriva att man är det. Eller hur tänkte du? 

• Anonym (NN)

Om man inte är vårdnadshavare i juridisk mening får man naturligtvis inte ljuga om det för skolor, sjukhus eller andra. 

• Ess

Självklart får man inte utge sig för att vara det.
    Är man överens med vårdnadshavaren så får man ta barnet till läkaren, men aldrig utge sig för att vara vårdnadshavare.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Undrar)
    Aliona skrev 2024-11-09 09:31:01 följande:

Om man inte är vårdnadshavare så kan man ju inte skriva att man är det. Eller hur tänkte du? 

Jag är vårdnadshavare. Men har fått till mig av mina tonårsbarn att styvförälder skriver under papper där andra vh ska skriva under och sedermera presenterar sig som barnens förälder på t.ex sjukhusmöten. 

Eftersom denne skriver under med sitt namn går det väl inte under urkundsförfalskning, så jag behöver ta reda på om det är "ok" eller om jag bör ta det vidare.
  • Anonym (Undrar)
    Liventill skrev 2024-11-09 10:25:31 följande:

Vilken vidrig och korkad fråga..

Tråkigt att du anser det, eftersom att jag som faktiskt är vh försöker ta reda på om det är korrekt eller ej. 
  • Anonym (A)

Det känns som om styvföräldern skrivit sitt namn och inte ditt så är det skolan och sjukvården som gjort sig skyldiga till felet. Godkänner de att en granne skriver på också? Oklart om styvföräldern begått brott i detta. Handlar också mycket om uppsåt.
    Far barnet illa? Hade du skrivit annorlunda i hälsodeklarationen eller inte önskat att barnet fick vård, eller försöker de stänga dig ute?

• Fliselisan

Nej, om inte styvföräldern är registrerad som vårdnadshavare kan denne alltså inte skriva under som vårdnadshavare eller presentera sig som vårdnadshavare.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-11-09 09:28:44 följande:
    Kan styvförälder skriva sig som vårdnadshavare på papper?

Fråga 1. Får styvförälder skriva under t.ex hälsodeklaration för barn som vårdnadshavare och lämna in till skolan?

Fråga 2. Får man som styvförälder presentera sig som barnets vårdnadshavare på t.ex sjukhusbesök?

NEJ!! På båda frågorna! Är du inte riktigt funtad, det där har lagliga konsekvenser! Det är bara VH som har rätt att delta i planering av vård och till informationsutbyte i kontakter med skolan. Det har att göra med sekretess och andra saker, jätteallvarligt!
Svar på tråden Kan styvförälder skriva sig som vårdnadshavare på papper?