• Anonym (Hm)

Är ni ok med att era tonåringar, 16 och 18 åker pendeltåg och tunnelbana sent på kvällen?

Anonym (Orolig) skrev 2024-11-08 23:08:14 följande:
    Är ni ok med att era tonåringar, 16 och 18 åker pendeltåg och tunnelbana sent på kvällen?

Jag vill alltid hämta dem, speciellt om de är själva. 

Gör ni det eller tänker ni att en 18 åring får sköta sig själv?

Jag är rädd för våld och misshandel att nät ska hända.

Jag tänker att risken för att de ska bli utsatta för våld lr annat hemskt är lika stor oavsett om de är på stan lr nån form av kollektivtrafik, så med mindre än att jag förbjuder dem helt att vara ute på kvällarna (vilket jag inte vill (och ju inte heller kan i 18- och 19-åringens fall)) så gör det ju detsamma egentligen. Däremot säger jag alltid åt dem att de ska ha sällskap hela tiden de är ute (inte bara på kollektivtrafiken).
  • Anonym (Hm)
    mammatill6 skrev 2024-11-09 10:25:59 följande:

självklart har de fått göra det. Känns ju helt galet att man som förälder ska åka om hämta varje gång från kompisar, till aktiviteter, var de än ska. Visst händer det saker i tunnelbanan men det gör det ju överallt. 

Lite så jag tänker också. Viktigare att lära dem att vara uppmärksamma och hålla sig så säkra dem kan på egen hand (men i sällskap av kompisar) än att hela tiden sköta säkerhetstänket åt dem.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-11-09 12:18:25 följande:
    Vet inte tror ändå kvällstid är värst med tanke på att det är mindre folk ute som kan bevittna tex misshandel 
    Ja absolut - men jag tror inte att det är värre just i kollektivtrafiken.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-11-09 12:20:28 följande:
    Läste fel trodde du skrev på dan.

Ja men om kompisar bor åt olika håll så blir d ju problem med sällskap vägen hem.  
    Ah, ok 😊 Ja - det kan ju ställa till det lite iofs ...
Svar på tråden Är ni ok med att era tonåringar, 16 och 18 åker pendeltåg och tunnelbana sent på kvällen?