• Anonym (Orolig)

Är ni ok med att era tonåringar, 16 och 18 åker pendeltåg och tunnelbana sent på kvällen?

Jag vill alltid hämta dem, speciellt om de är själva. 

Gör ni det eller tänker ni att en 18 åring får sköta sig själv?

Jag är rädd för våld och misshandel att nät ska hända.

• Svar på tråden Är ni ok med att era tonåringar, 16 och 18 åker pendeltåg och tunnelbana sent på kvällen?
  • blomman 2

Ja ok om de har sällskap vilket de alltid har.
    Dagtid är det ok men helg och sent på kvällen vill jag att de har sällskap.
    Sedan kan det ju kända ändå men vi försöker att minimera riskerna ändå.
    Inland åker dem buss hem sent på kvällen och då möter vi upp ifall de vill, vi har fick nära till bussen.

• Anonym (Tea)

Har en 17-åring. Skulle aldrig få åka själv på kvällen men med sällskap kanske... men knappt då. På dagen ok men ändå lite oroligt tycker jag. Händer alldeles för mycket hemskt för att jag ska ska tillåta att åka på kvällen oavsett helg eller vardag. 

• mammatill6

självklart har de fått göra det. Känns ju helt galet att man som förälder ska åka om hämta varje gång från kompisar, till aktiviteter, var de än ska. Visst händer det saker i tunnelbanan men det gör det ju överallt. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-11-08 23:08:14 följande:
    Är ni ok med att era tonåringar, 16 och 18 åker pendeltåg och tunnelbana sent på kvällen?

Jag vill alltid hämta dem, speciellt om de är själva. 

Gör ni det eller tänker ni att en 18 åring får sköta sig själv?

Jag är rädd för våld och misshandel att nät ska hända.

Jag tänker att risken för att de ska bli utsatta för våld lr annat hemskt är lika stor oavsett om de är på stan lr nån form av kollektivtrafik, så med mindre än att jag förbjuder dem helt att vara ute på kvällarna (vilket jag inte vill (och ju inte heller kan i 18- och 19-åringens fall)) så gör det ju detsamma egentligen. Däremot säger jag alltid åt dem att de ska ha sällskap hela tiden de är ute (inte bara på kollektivtrafiken).
  • Anonym (Hm)
    mammatill6 skrev 2024-11-09 10:25:59 följande:

självklart har de fått göra det. Känns ju helt galet att man som förälder ska åka om hämta varje gång från kompisar, till aktiviteter, var de än ska. Visst händer det saker i tunnelbanan men det gör det ju överallt. 

Lite så jag tänker också. Viktigare att lära dem att vara uppmärksamma och hålla sig så säkra dem kan på egen hand (men i sällskap av kompisar) än att hela tiden sköta säkerhetstänket åt dem.
  • Anonym (P Persson)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-09 10:29:33 följande:
    Lite så jag tänker också. Viktigare att lära dem att vara uppmärksamma och hålla sig så säkra dem kan på egen hand (men i sällskap av kompisar) än att hela tiden sköta säkerhetstänket åt dem.
    Och att hålla sig borta från alkohol och droger.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Tea) skrev 2024-11-09 10:12:45 följande:

Har en 17-åring. Skulle aldrig få åka själv på kvällen men med sällskap kanske... men knappt då. På dagen ok men ändå lite oroligt tycker jag. Händer alldeles för mycket hemskt för att jag ska ska tillåta att åka på kvällen oavsett helg eller vardag. 

Ja det är så mycket skit som händer, jag hämtar helst men ibland vill 18-åringen ta sig hem själv och det gillar inte jag. Senare än 21 tycker jag blir för sent ensam i tåg.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-09 10:29:33 följande:
    Ja de gör ju det ändå inland speciellt min 18 åring men jag gillar inte att han åker själv efter 21 ensam utan sällskap. Det händer ju så himla mycket u Stockholm med oprovocerat våld mm
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-09 10:26:19 följande:
    Jag tänker att risken för att de ska bli utsatta för våld lr annat hemskt är lika stor oavsett om de är på stan lr nån form av kollektivtrafik, så med mindre än att jag förbjuder dem helt att vara ute på kvällarna (vilket jag inte vill (och ju inte heller kan i 18- och 19-åringens fall)) så gör det ju detsamma egentligen. Däremot säger jag alltid åt dem att de ska ha sällskap hela tiden de är ute (inte bara på kollektivtrafiken).
    Vet inte tror ändå kvällstid är värst med tanke på att det är mindre folk ute som kan bevittna tex misshandel 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-09 10:26:19 följande:
    Läste fel trodde du skrev på dan.

Ja men om kompisar bor åt olika håll så blir d ju problem med sällskap vägen hem.  
  • Anonym (Kvinna)

Jag hade själv inte gjort det ensam. Så hade hämtat unga vuxna om vi bott i en storstad. Kollektivtrafiken i sthlm är helt enkelt inte en trygg plats kvällstid, tyvärr.

• Anonym (Kvinna)
    mammatill6 skrev 2024-11-09 10:25:59 följande:

På vilket sätt är det galet? Tycker att man får ta ansvar och räkna med skjutsande mm om man bosätter sig där. Annars får man välja en mindre, tryggare stad.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-11-09 12:15:53 följande:
    Ja det är så mycket skit som händer, jag hämtar helst men ibland vill 18-åringen ta sig hem själv och det gillar inte jag. Senare än 21 tycker jag blir för sent ensam i tåg.
    Ja och man blir nog extra orolig när det är döttrar, de är mer utsatta så jag hämtar om det blir sent. Sen vill även min ta sig hem själv ibland men det går att resonera bra med henne och hon förstår att jag är orolig och vill hämta. Är man på fel plats vid fel tillfälle så kan man ha otur och det är inte värt det. De kommer bli mer rörliga tids nog.
  • Anonym (S)

Ja, hon åker själv om kvällarna. Gjort I många år. Ibland tar hon taxi om det är riktigt sent.

• mammatill6
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-11-09 12:38:14 följande:
    På vilket sätt är det galet? Tycker att man får ta ansvar och räkna med skjutsande mm om man bosätter sig där. Annars får man välja en mindre, tryggare stad.
    Är uppvuxen i stockholm, har barn som rört sig överallt. Har själv jobbat på krogen många år i den åldern. Har aldrig hänt något. Menar inte att de inte kan hända och man måste vara på sin vakt. Men sätt till hur många som rör sig i kommunaltrafiken till vad som händer så är det oerhört liten andel som drabbas. Och du kan ju drabbas om du går på ett varuhus, på gatan i dagsljus eller var som. Många i stockholm har ju inte ens bil, ska man inte ha barn då? Tror inte barn mår bra heller av att man inte ger dem lite frihet. Sen är man 18 är man ju dessutom vuxen. När slutar man skjuts barnen? Många i den åldern jobbar ju på krogen, mcdonalds, resturanger... Ska man som förälder alltid hämta efter jobbet då?
  • mammatill6

Blev lite nyfiken så jag var tvungen att googla lite för att få lite perspektiv. Runt 700000 pendlar med sl varje dag i stockholm. Mellan 2009-2019 rapporterades ungefär 6300 händelser om våld mot pendlare, alltså 630/år. Det är allt från en knuff till slag och hot. Helt oacceptabelt. Men med perspektiv på hur farligt det är så är det allts mindre än 2 per dag på 700000 resenärer.
    Varje år skaddas runt 2500;-./ i biltrafiken i stockholm, det är alltså nästan 7 per dag som skadas i trafiken i stockholm. Men det är viktigt att vi tar bilen och hämtar våra barn för det är farligt i kommunaltrafiken......

• Anonym (ungdom)

Jag är 23. Jag har åkt tunnelbana och pendeltåg till skolan varje dag sedan jag var 10 (bodde längst ut på en av de gröna linjerna, tekniskt sett, och kunde välja om jag ville gå till tunnelbanan eller pendenl) och gick i skolan inne i stan. Redan i 7an hände det ju att man hängde kvar hon någon kompis inne i stan och inte kom iväg förrän 21 eller så. På gymnasiet kunde det så klart bli ännu senare, 23-. Sedan jag var 19 har jag jobbat kväll och natt inne i stan och slutat ibland vid 2-tiden. Jag bor fortfarande söder om Söder men lite längre in på tunnelbanelinjen.

Jag har aldrig varit med om riktiga incidenter varken i pendeln eller i tunnebanan. Visst undviker jag ibland vissa människor, man behöver inte sätta eller ställa sig bredvid någon som är märkbart hög eller full. Ibland bör man välja peneltåget över tunnelbanan, pendeln är allmänt mer lungt, så om man ska hem efter en hockey- eller fotbollsmatch, välj pendeln. Man bör undvika att leka med mobilen om man hamnar i en del av tunnelbanan där det är du och ett gäng och i övrigt tomt, men det kommer troligen ändå inte hända något om man gör det. Var lite street smart helt enkelt.

Vissa föräldrar behöver verkligen släppa sargen. Eller låta sina ungdomar göra det snarare.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-11-09 12:18:25 följande:
    Vet inte tror ändå kvällstid är värst med tanke på att det är mindre folk ute som kan bevittna tex misshandel 
    Ja absolut - men jag tror inte att det är värre just i kollektivtrafiken.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-11-09 12:20:28 följande:
    Läste fel trodde du skrev på dan.

Ja men om kompisar bor åt olika håll så blir d ju problem med sällskap vägen hem.  
    Ah, ok 😊 Ja - det kan ju ställa till det lite iofs ...
  • Anonym (F)

Risken att råka ut för oprovocerat våld är väldigt liten. Både jag själv och mina barn har åkt T-bana pendeltåg sent och man lär sig snabbt att undvika vissa personer. Inte för att de skulle ge sig på oss, mer att drogpåverkade och stökiga ungdomsgäng är jobbiga. Som föräldrar gick vår gräns vid nattbuss. Då hämtade vi med bil.
    Men är man en orolig själ så är man. Det beror också på var i tågnätet man befinner sig och vilka stationer som är i mixen. 

Svar på tråden Är ni ok med att era tonåringar, 16 och 18 åker pendeltåg och tunnelbana sent på kvällen?