Inlägg från: Anonym (nä) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nä)

Vid skilsmässa kan män få bättre kontakt med sina stora barn?

Troligen kommer han inte att ändra sitt beteende gentemot sina barn nånsin, eller först när det redan är för sent (barnen har räknat ut honom och slutar försöka).

Sen skaffar han en ny relation och glömmer ännu mer att han har barn. Tyvärr många män som inte klarar av andra relationer än dem som ger sex. 

Men du och barnen kanske får det bättre när ni slipper ha honom där som nåt slags frånvarande närvaro?

• Anonym (nä)
    Anonym (Mollan) skrev 2024-11-08 09:53:12 följande:

Jag har varit i din situation. Skiljde mej när sonen var 14, eller rättare sagt blev lämnad, men hade det likadant med en man som körde sitt race och ägnade all sin tid åt sitt.

Resultat 7 år efter skilsmässan. Pappan ville aldrig ha vv. Han tyckte varannan helg var tillräckligt. Sonen och han har kommit nära varandra. Varannan helg var precis vad exet klarade av att engagera sej. Ur sonen synvinkel är det jättebra, men jag kan väl erkänna att på den punkten är jag fortfarande lite bitter. Jag har fått ta alla dom tunga delarna ensam. Pappan har kunnat glida lite på ett räkskall och umgåtts med sonen den tiden som han klarat av att vara den bästa pappan. Å andra sidan hade jag varit ensam i det om vi fortsatt vara gifta också. 

Ett liten fundering bara. I 99,9% av fallen där mannen plötsligt fått ett nytt intresse handlar det om en ny kvinna. Kombinationen ett rätt  dåligt äktenskap och ett nytt intresse som tar all ens tid handlar sällan om den idrott som mannen säger sej ägna sin tid åt. Min man gjorde exakt det din man gör. Han spelade spelet så bra att jag var säker på att han var den lilla promillen som ändå var trogen. Men inte. Såklart vänstrade han. 

På vilket sätt var det jättebra ur sonens synvinkel med varannan helg? Ville han inte heller ha en relation med pappan? 
  • Anonym (nä)
    Anonym (Mollan) skrev 2024-11-08 12:07:31 följande:

Det var inte varannan helg jag syftade på som jättebra, utan sonens relation till sin pappa. 

Pappan engagerade sej noll i sin son när vi bodde i hop. Var aldrig hemma förrän runt 20-21 på vardagskvällar och gick sen direkt till soffan och satt där i princip okontaktbar resten av kvällen. På helgerna likadant. Instängd på hemmakontoret  eller framför tv:n. Han var i princip någon som åt och sov hemma (sonens ord). Sonen har sagt efteråt att det kändes ingen skillnad när pappa flyttat. 

När pappan flyttat tvingades pappan vara med sin son. Min son lärde känna sin pappa och dom har idag en bra relation. Min son hade nog velat ha mer men det är vad han får. Att säga att det är jättebra för sonen var nog fel ordval. I dom bästa av världar hade exet aldrig vänstrat. Stannat i äktenskapet. Älskat mej och sonen  engagerat sej i sin son. Det hade varit jättebra. Men, jämfört med att ha en pappa hemma som man inte känner är en pappa som vill vara med varannan helg mycket bättre. Inte jättebra, men bra eller ok kanske, ja du fattar nog.

Jaha, förlåt, jag missuppfattade.

Men det låter ju kanske som att relationen blev bra för att sonen har anpassat sina förväntningar på sin pappa, inte för att pappan egentligen beter sig bättre mot sitt barn?
Svar på tråden Vid skilsmässa kan män få bättre kontakt med sina stora barn?