Inlägg från: Anonym (Bättre vara singel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bättre vara singel)

Vid skilsmässa kan män få bättre kontakt med sina stora barn?

Maken höll i sin ungdom och innan vi fick barn på med golf, men när vi bildade familj så föll det bort. Nu är barnen i övre tonåren och maken har börjat golfa igen vilket så klart är kul för honom MEN det har gått till överdrift. Nu ska han iväg så gott som varje dag och är det inte ut på bana så är det driving rangen.

Helt ärligt så är vårt äktenskap inte speciellt bra så för egen del är det egentligen helt ok att han är borta, men helt plötsligt är det som att jag är ensamstående med två äldre barn. Alltså inte ekonomiskt så klart, men han pratar knappt med barnen. Dom tycker han aldrig är hemma så vill dom prata eller ha hjälp med nåt så kommer dom till mig. Maken har ingen koll på vad som händer i deras liv och inte intresserad tillräckligt för att fråga. Och när jag påpekar det här för honom så har han noll självinsikt.

Jag tror att skulle vi skilja oss så skulle han kanske tvingas att bry sig mer om barnen för då är ansvaret hans varannan vecka men jag befarar lite att det kan bli tvärtom dvs att barnen i så fall tappar ännu mer kontakt med honom för dom vill hellre bo med mig. Vad har ni andra för erfarenhet gällande kontakten mellan ungdomar och deras pappor vid skilsmässa?
  • Svar på tråden Vid skilsmässa kan män få bättre kontakt med sina stora barn?
  • Anonym (Bättre vara singel)

Tack för alla insiktsfulla svar. 

Min man var en jättebra pappa till barnen när dom var små och behövde honom på ett mycket mer praktiskt sett. Nu när barnen är stora tycker han att dom kan sköta sig själva.

Jag tror han, liksom väldigt många män, är lite "handikappade" vad gäller att förstå behovet att lyssna, prata och bara finnas där. Empati har han noll koll på.

Ja, jag blir garanterat den "tjatiga" mamman som påminner barnen om diverse på gott och ont ibland, men det är också mig dom alltid vänder sig till för är pappa på jobbet svarar han sällan i mobilen (för han vill typ inte prata med dom på jobbet, inte för att han har ett jobb där han inte kan svara) och är han inte hemma kvällstid vet dom inte var han är (golfrelaterat, gymmet, handlar?) och mest troligt svarar han inte då heller. Just dom få timmar han är tillgänglig hemma är det inte säkert att pratbehovet/frågan dök upp.

Är lite synd för jag ser hur sonen, som egentligen är en rätt känslig individ, håller på att "hårdna" och ta efter sin pappas sätt med "klara sig själv"-attityden, medan dottern vill prata om diverse titt som tätt. Ett exempel på det är när sonen vurpade med moppen en sen kväll, kommer hem och säger inget och på morgonen har han så ont att han bryter ihop och visar mig ett jättestort skrapsår över armen som gjort att han inte kunnat sova på hela natten och kan inte gå till skolan. Hade han visat det direkt hade man antingen i alla fall rengjort eller åkt in på akuten och kollat det.

Svar på tråden Vid skilsmässa kan män få bättre kontakt med sina stora barn?