• Anonym (Dont phukk with a pregnant woman)

Hur hantera en gaslighting chef?

Låt mig börja med att säga att jag är gravid, jobbar inom psykiatrin och att jag precis dragit in facket för att hjälpa min chef med en riskanalys då hen inte anser att det finns risker för våld och hot i vår verksamhet. 
    Självklart backade ju chefen i och med fackets inbladning och jag kommer att vara avstängd from. V32. Stämningen oss emellan är hemsk nu och jag är hemma pga stress.

Nu till min fråga: eftersom jag inte kan vända mig till HR då kärringen är på chefens sida ELLER vända mig till chefens chef då den också stöttar min chef så undrar jag hur jag ska hantera allting??
    Jag vill återgå till jobbet för jag älskar mitt jobb och mina kollegor, men jag TÅL inte chefen nu när jag fått se hens riktiga sidor. 
    Hur ska jag betee mig? För att må så bra som möjligt men ändå skita i chefen och stå på mig? Konkreta tips mottages.

• Svar på tråden Hur hantera en gaslighting chef?
  • Anonym (Rakt på sak)

Byt jobb. Det är det enda som hjälper, om inte facket kan hjälpa dig. Att sprida dålig stämning är en arbetsmiljöfråga och chefen får inte hålla på som du beskriver.

• Anonym (Hej dig!)

Du kan ju inte ändra på chefen men du kan ju hantera hur du nu ser på din chef och varför det är så jobbigt för dig. Vi är alla skurken i någons liv. 

Varför låter du någon annans åsikt bestämma över dig på det där viset? Ta reda på varför din reaktion är så stark så kanske du kan känna dig mer fri ❤️ 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Hej dig!) skrev 2024-11-07 12:07:57 följande:

Du kan ju inte ändra på chefen men du kan ju hantera hur du nu ser på din chef och varför det är så jobbigt för dig. Vi är alla skurken i någons liv. 

Varför låter du någon annans åsikt bestämma över dig på det där viset? Ta reda på varför din reaktion är så stark så kanske du kan känna dig mer fri ❤️ 

Lite så tänker jag också.
    Jag har själv lämnat en arbetsplats av liknande skäl så jag FÖRSTÅR situationen och hur man kan känna. Jag jobbade dessutom inom HR själv vilket gjorde att alla de brister som uppstod och som inte hanterades av vare sig chef eller andra inom HR gjorde att jag verkligen inte kunde stå för det som verksamheten liksom speglade. Eller vilket ledarskap som fick råda.

Men tills man är ur situationen ( om man säger upp sig som jag så måste jag ju arbeta min uppsägningstid eller för dig som snart ska gå på FL) så kände jag ändå att jag har inte gjort något fel. Jag fortsätter att leverera, jag håller fanan högt, jag fortsätter att arbeta på med det som jag har lön för och som jag vet att jag är bra på och som andra uppskattar. Chefen lät jag vara där i periferin. Jag kunde inte låta det ta mitt fokus utan hen fick liksom bara hållas där i bruset. 
    Det är inte jättelätt men det gick ändå för den begränsade tidsperioden som det handlade om. 
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2024-11-07 12:06:41 följande:

Byt jobb. Det är det enda som hjälper, om inte facket kan hjälpa dig. Att sprida dålig stämning är en arbetsmiljöfråga och chefen får inte hålla på som du beskriver.

Jag förstår vad du menar men jag blir avstängd snart och sedan går jag på föräldrarledighet. Vill mest veta hur jag ska betee mig runt hen då det inte är aktuellt med jobbyte strax innan föräldrarledighet. 

Tack! Jag ska rannsaka ordentligt dessa dagar jag är hemma ❤️
    Anonym (Ellen) skrev 2024-11-07 12:14:38 följande:
    Lite så tänker jag också.
    Jag har själv lämnat en arbetsplats av liknande skäl så jag FÖRSTÅR situationen och hur man kan känna. Jag jobbade dessutom inom HR själv vilket gjorde att alla de brister som uppstod och som inte hanterades av vare sig chef eller andra inom HR gjorde att jag verkligen inte kunde stå för det som verksamheten liksom speglade. Eller vilket ledarskap som fick råda.

Men tills man är ur situationen ( om man säger upp sig som jag så måste jag ju arbeta min uppsägningstid eller för dig som snart ska gå på FL) så kände jag ändå att jag har inte gjort något fel. Jag fortsätter att leverera, jag håller fanan högt, jag fortsätter att arbeta på med det som jag har lön för och som jag vet att jag är bra på och som andra uppskattar. Chefen lät jag vara där i periferin. Jag kunde inte låta det ta mitt fokus utan hen fick liksom bara hållas där i bruset. 
    Det är inte jättelätt men det gick ändå för den begränsade tidsperioden som det handlade om. 
    Tack! Mycket kloka ord. Exakt så vill jag göra, jag älskar mitt jobb och jobbet älskar mig. Jag ska bara gå med fanan högt och göra det som jag måste. Ingen kallprat med chefen, inget gullande - ren och skör proffesionell kontakt med chefen, ett en ord utöver. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Dont phukk with a pregnant woman) skrev 2024-11-07 12:34:33 följande:
    Tack! Mycket kloka ord. Exakt så vill jag göra, jag älskar mitt jobb och jobbet älskar mig. Jag ska bara gå med fanan högt och göra det som jag måste. Ingen kallprat med chefen, inget gullande - ren och skör proffesionell kontakt med chefen, ett en ord utöver. 
    Precis <3
    Sen kan ju mycket hända under din FL kring vilka som är chefer, organisationen mm, så att du känner att du vill komma tillbaka. Eller så vill du inte det, det lär tiden utvisa.
    Anonym (Ellen) skrev 2024-11-07 12:45:22 följande:
    Precis <3
    Sen kan ju mycket hända under din FL kring vilka som är chefer, organisationen mm, så att du känner att du vill komma tillbaka. Eller så vill du inte det, det lär tiden utvisa.
    Tänker på dig som jobbat inom HR. Jag vet ju att ni är på AGs sida. Ändå kan jag inte rå för att ta illa vid och känna mig sviken... märkligt eller hur? Jag kände, hur kan du som kvinna inte stå upp för mig? Helt ologiskt.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Dont phukk with a pregnant woman) skrev 2024-11-07 12:29:06 följande:
    Jag förstår vad du menar men jag blir avstängd snart och sedan går jag på föräldrarledighet. Vill mest veta hur jag ska betee mig runt hen då det inte är aktuellt med jobbyte strax innan föräldrarledighet. 
    Nej du byter så klart inte nu, men du passar på att söka jobb mot slutet av föräldraledigheten. Fram tills du ska på ledighet behandlar du chefen som luft. Googla grey rock. Och ta all hjälp från facket som du kan få! Anteckna hur chefen beter sig, spela in om hen begär möten med dig t ex.
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2024-11-07 13:20:27 följande:
    Nej du byter så klart inte nu, men du passar på att söka jobb mot slutet av föräldraledigheten. Fram tills du ska på ledighet behandlar du chefen som luft. Googla grey rock. Och ta all hjälp från facket som du kan få! Anteckna hur chefen beter sig, spela in om hen begär möten med dig t ex.
    Tack! Ska googla grey rock och behandla chefen som luft ja! 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Dont phukk with a pregnant woman) skrev 2024-11-07 12:53:33 följande:
    Tänker på dig som jobbat inom HR. Jag vet ju att ni är på AGs sida. Ändå kan jag inte rå för att ta illa vid och känna mig sviken... märkligt eller hur? Jag kände, hur kan du som kvinna inte stå upp för mig? Helt ologiskt.
    Jag tänkte faktiskt aldrig att jag är på AG sida.
    Formellt kanske ja, men jag utgick alltid från lagar och avtal. Simple as that.
    Vilket var en anledning till att jag också upplevde mig gaslightad, fick oförtjänt kritik (öppet) osv, att jag i många fall hade mer kompetens och mer på fötterna än chefen som ändå var ytterst ansvarig.

Vilket är en tuff sits för många chefer är ju inte anställda som experter. Det är kanske inte närmaste chef som är "bollplank" eller super-user om man stöter på problem utan det kan vara en förhandlingsansvarig eller ens arbetsgivarorganisation eller så, som man då tar stöd ifrån.
    Så chefen kan ha en mer administrativ och samordnande roll och ändå ta väldigt illa upp när hens kompetensbrister blir synliga.

Och det var väl det som var droppen till slut, att man hanterade (eller inte hanterade) ärenden felaktigt utifrån vad framför allt lagar men också våra interna rutiner och det sunda förnuftet sa.
    Särskilt som att det också var en offentlig verksamhet som jag tycker har ett extra stort ansvar. Arbetar man och ger av sin tid och sitt engagemang för allas bästa så ska man inte råka på den sortens brister som fanns i den verksamheten, det är som en "hygienfråga" . Hade jag stannat hade det varit underförstått att det var okej och det kunde inte jag stå bakom. 
  • Anonym (Olika)

Jag tänker att man verkligen ser ut att själv framstå som sympatisk och rimligt i alla andra professionella kontakter så att det blir svårt för chefen att göra en till ett problem. 

Som andra påpekat händer mycket på de månader du är borta och du ska inte förutsätta att du och chefen kommer jobba ihop mer framöver.

En bra sak med denna typ av konflikt mitt i en graviditet är att det är ett ypperligt tillfälle att faktiskt fokusera på en snygg avrundning. Och du väljer ju själv längre fram i. Du vill tillbaka, eller om du ska byta yrke, eller plugga lite, eller gå tillbaka till detta som just nu känns jobbigt.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Olika) skrev 2024-11-07 17:23:59 följande:

Jag tänker att man verkligen ser ut att själv framstå som sympatisk och rimligt i alla andra professionella kontakter så att det blir svårt för chefen att göra en till ett problem. 

Som andra påpekat händer mycket på de månader du är borta och du ska inte förutsätta att du och chefen kommer jobba ihop mer framöver.

En bra sak med denna typ av konflikt mitt i en graviditet är att det är ett ypperligt tillfälle att faktiskt fokusera på en snygg avrundning. Och du väljer ju själv längre fram i. Du vill tillbaka, eller om du ska byta yrke, eller plugga lite, eller gå tillbaka till detta som just nu känns jobbigt.

Jättebra input!
    Anonym (Olika) skrev 2024-11-07 17:23:59 följande:

Jättebra input ja! Håller med <3
Svar på tråden Hur hantera en gaslighting chef?