Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Kan ni diska saker från badrummet i diskmaskinen, toaborsten, toaring, sil från golvbrunnen osv?

Anonym (Li) skrev 2024-11-09 17:15:02 följande:

Förstår att endel tror det här är skämt. Även om överdriver allt lite nu så var jag i begynnelsen helt seriös. Menar verkligen att det är ingen fara med att toaborsten skulle vara så hemskt äcklig. Det är faktiskt från våra egna kroppar föroreningen kommer. Så om en liten del kommer tillbaka in i kroppen gör ingen som helst skada. Ni skulle bara veta vad ni ätit och fått i er på olika ställen

Tråden har ju trots allt hamnat i sandlådan.
    Men även om du är seriös så hoppas jag att du kör rengöring av diskmaskinen efter att du diskat toaborsten och toasitsen,innan du diskar annat i den.
    Allt annat är ju vidrigt.
    Det är dessutom förbrukningsvaror vi pratar om.
    De kan göras rent på andra sätt och sen kastas och köpas nytt när de blir slitna.
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-11-10 18:23:10 följande:
    Fast allting rengörs ju samtidigt, maskinen rengörs ju samtidigt som sakerna.

Jo men toasitsen köpa ju inte ny hela tiden måste ju diskas ibland. Samt silar till golvbrunn. Skor får också bra att diska i diskmaskinen. I tvättmaskinen slås dom runt så mycket i diskmaskinen får dom ligga stilla medan de rengörs mindre slitage 

Vi använder diskmaskinen till jättemycket saker.

Funkar även bra till mer ömtåliga kläder så de inte slits lika mycket som då de snurrar i tvättmaskinen.
    För min del så spelar det ingen roll.
    Toaborstar rengör jag på andra sätt såsom rensköljning med rengöringsmedel och sen slängs den bort när den är sliten.
    Varför diska förbrukningsvaror i diskmaskinen?
    Toasitsen kan också rengöras på andra sätt liksom silen i golvbrunnen.
    Skor tvättar jag alltid i tvättmaskinen eller för hand.
    Tvättar jag dem i maskinen så lägger jag dem i ett örngott eller inlindade i en handduk så slås de inte runt lika hårt.
    Jag skulle då inte vilja äta på porslin och med bestick som diskats i samma maskin som en toaborste,då man kan bli rejält sjuk av de bakterier som finns i toaborsten.
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-11-10 19:04:00 följande:
    Fast själva grejen med att diska är ju att bakterier dör eller sköljs bort. Det finns knappast kvar bakterier sedan på en torr tallrik.

Vi har diskat allt möjligt i diskmaskinen sedan vi fick diskmaskin för ca 5 år sedan. Vi är normalt sjuka dvs några magsjukor per år och några förkylningar. Sista vi var magsjuka var nog i våras! Och diskat mycket sedan dess
    Och vi har inte varit magsjuka på flera år och diskar aldrig toaborstar och sådant i diskmaskinen. Det kanske säger dig något?

Men kan du svara på frågan varför du diskar förbrukniingsvaror i diskmaskinen istället för att slänga bort dem eller göra rent dem på andra sätt?
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-11-10 19:05:36 följande:
    Då äter du aldrig på restauranger eller hos andra människor, du vet ju inte hur de diskar.

De flesta hamburgarkedjor diskar toasitser i diskmaskinen.
    Då kan jag tala om för dig att jag både har ätit och jobbat på restauranger,samt ätit hos vänner.
    Så jag vet hur de brukar diska där.
    Och de har aldrig haft toaborstar i diskmaskinerna på de restauranger jag har jobbat,i alla fall.
    Inte heller mina vänner är så äckliga.
    Och restauranger brukar få besök av livsmedelsverket med jämna mellanrum.
    Så du kan ju tänka dig vilka anmärkningar de skulle få om de hittade toaborstar i disken.
    Och om folk skulle bli sjuka pga detta.
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-11-11 19:24:58 följande:

Nu orkar jag inte med denna nonchalans längre. Ni fattar ej vad ni pratar om. Så irriterande med ignoranta renlighetsprinsessor. 
    Bajsa på er!

Nonchalans? Själv svarar du inte på de frågor du får.

Varför diskar du förbrukningsvaror i diskmaskinen istället för att rengöra på annat sätt och sen kasta bort när det är slitet? Det är ju knappast dyrt att köpa en ny toaborste.
    Kan du svara på det?
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-11-12 01:15:52 följande:
    Allt är väl förbrukningsvaror, då kan man ju lika gärna köpa nya bestick och tallrikar dör varje gång också.

Man kan väl diska saker emellan inköpen blir rätt dyrt annars. Skulle ju bli flera toaborstar om året om man köpte ny varje gång. Jag diskar den ju kanske en gång varannan måna. Golvbrunn ett par gånger om året. Toasitsen en gång i veckan.
    Tycker det är äckligare då ni som har samma år efter år med era bajsmolekyler sedan ett år tillbaka svävande i luften. Fy.
    Bestick är inte att jämföra med då det är något som kan hålla i många år.
    Det är knappast så att man använder plastbestick hemma.

Toaborstar är,som sagt,inte speciellt dyra. Så de kan man byta betydligt oftare än en gång per år.
    Men visst kan man rengöra dem emellanåt. Men jag skulle aldrig ställa dem i diskmaskinen. Det är både äckligt och ohygieniskt.
    Det finns andra sätt att rengöra dem på.
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-11-12 11:28:20 följande:

Små bajskluttar som inte ens släpper i diskmaskinen är knappast farliga eftersom dom just inte har släppt från borsten så finns dom heller inte i diskmaskinen. Och diskmaskinen har så effektivt diskmedel. Vi köper alltid testtvinnande diskmedel ! Så jag det är effektiv rengöring.
     Funkar till skor och ömtåliga kläder också!

Du vet att maskindiskmedel är frätande?
    Så det är märkligt att era kläder och skor,i så fall,håller.
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-11-12 11:29:39 följande:
    Ojojoj du skulle nog inte ens vilja veta hur hon gör och var hon använt trasorna innan
    Jag har jobbat både med städ och inom hemtjänst.
    Och det kan jag säga dig,att man släpar inte med sig en massa städredskap utan använder sig av det som finns i hemmet.
    Är något slut så ber man kunden eller anhöriga att köpa nytt.
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-11-12 16:31:36 följande:
    Vi använder bra maskindiskmedel, skonsamt men effektivt, köpa mestadels från Kalifornien
    Det är ändå frätande.
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-11-13 13:55:16 följande:
    Det är nonsens. Men sådant som man måste säga. Hur vet du att det är en han?
    Vilket kön person har har väl ingen betydelse i sammanhanget.
    Men hur vet du att det är nonsens och inte sanning?
    Om personen talar sanning,hur ställer du dig till det h*n skriver då?
    Eller är du bara rädd att inte få ut något på försäkringen om det skulle komma fram att du diskar bajsartiklar,kläder och skor i diskmaskinen?
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-11-13 18:04:00 följande:
    Nä könet har ingen betydelse. Så varför antogs personen vara man? Konstigt
    Och varför haka upp sig på ett ord?
    Kan du svara på frågorna jag ställde istället.
    Hur ställer du dig till det personen skrev om det skulle vara sanning?
  • molly50
    Anonym (Li) skrev 2024-11-13 18:08:15 följande:
    Vadå inte få ut något på försäkringen?
    Jag erkänner ju hur jag diskar och är medveten om att det ej är rekommendationer. Herregud, myglare om saker gör jag inte!

Ungefär som att tillverkaren inte rekommenderar att soffklädseln på vår soffa ska tvättas i tvättmaskinen, däremot gör jag det ändå för det funkar bra! Men skulle något hända med klädseln så kan jag ju inte räkna mer att göra en reklamation. Samma sak med diskmaskinen, det funkar bra men OM diskmaskinen gör sänder så gäller såklart att det är på mitt ansvar eftersom att tillverkaren inte rekommenderar det! Men nu är det en helt annan sak dessa saker

Diskmaskinen GÅR ju INTE SönDER AV ATT JAG DISKAR DISKBORSTEN I DEN. Men OM DEN FÖR DET SÅ SKYLLER JAG ONTE PÅ TILLVERKAREN.
    Men varför ens ta risken?

Och varför ta risken att du och andra blir sjuka?
    Det är bara så onödigt! Och framförallt äckligt!
Svar på tråden Kan ni diska saker från badrummet i diskmaskinen, toaborsten, toaring, sil från golvbrunnen osv?