Inlägg från: Anonym (tänker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tänker)

Ni som har diabetes

Jag fick i dagarna höra att en släkting har diagnosticerats med diabetes, både 1 och 2, och har fått en sensor på armen och ev ska få en insulinpump. Det fick mig att fundera på en sak.

Du som har diabetes och en sensor och kanske en insulinpump, hur sover ni? Både sömnkvalitet och rent fysiskt? Är de inte ivägen när ni sover? Störs de inte ut eller går sönder eller lossnar av att man rör sig i sömnen? Jag sover själv på mage med ena armen i taget under örat, alltså inte handen utan verkligen armen, och om jag fick diabetes med sensor på armen och pump på magen (?) låter det som gjort för att förstöra grejerna, haha.

Sen, är de inte ivägen i duschen och så också?

Men i alla fall, förklara för mig hur det funkar. 

• Svar på tråden Ni som har diabetes
  • Anonym (tänker)
    Maggena skrev 2024-11-08 13:20:29 följande:

Man kan ha båda eftersom det är olika sjukdomar. Är inte så vanligt men förekommer. Jag är en av dem. 

En sensor behövs tillsammsns med pumpen. Verkar inte som att du Kin kan så mycket om diabetes

Nej, jag kan inte så mycket om diabetes, det var därför jag startade tråden, för att jag är nyfiken.
  • Anonym (tänker)
    EpicF skrev 2024-11-08 13:56:42 följande:
    Det var inte dig utan Anonym (Kim) hon syftade på. 
    Ja. Du har rätt. Min hjärna läste kan två gånger. 
  • Anonym (tänker)
    mammatill6 skrev 2024-11-08 19:07:47 följande:

Förstår inte, ändå jobbar jag k vården. Hur har man båda? Vid typ 1 har du ingen insulinproduktion, hur kan man då ha 2 med dålig produktion.

Det kallas viss dubbeldiabetes och jag har läst lite om det idag både på svenska Diabetesportalen (lunds universitet) och på engelska diabetes(.)co(.)uk.
  • Anonym (tänker)
    Anonym (Kim) skrev 2024-11-08 14:09:12 följande:

Ja visst är det så. Man kan ha oturen att ha båda. Finns fler typer av diabetes men med tanke på fråga svarade jag generellt. Dvs att man inte har både 1 och 2. Men som alltid finns undantag. Då hade TS varit liiiite mer säker i som fråga. 

Tur att det finns fler än jag som då är totalt okunnig.  Jag har ju bara LADA. 

Hur ska du ha det? Först händar du att man inte kan ha båda, utan det är antingen eller, nu säger du att man kan ha båda.

Sen är det inte direkt schysst att säga att någon som frågar ganska enkla, neutrala frågor, att personen "härjar upp sig". 
  • Anonym (tänker)
    mammatill6 skrev 2024-11-09 10:37:24 följande:

Nu har jag fått lära mig något nytt, det tackar man aldrig nej till. Har spenderat förmiddagen att läsa om dubbeldiabetes

Kul att tråden var till någon nytta/glädje, när jag själv inte direkt fick något svar på mina frågor.
  • Anonym (tänker)
    EpicF skrev 2024-11-09 20:20:13 följande:
    Du har fått massa svar på dina frågor. 
    Tycker du?
Svar på tråden Ni som har diabetes