• Anonym (tänker)

Ni som har diabetes

Jag fick i dagarna höra att en släkting har diagnosticerats med diabetes, både 1 och 2, och har fått en sensor på armen och ev ska få en insulinpump. Det fick mig att fundera på en sak.

Du som har diabetes och en sensor och kanske en insulinpump, hur sover ni? Både sömnkvalitet och rent fysiskt? Är de inte ivägen när ni sover? Störs de inte ut eller går sönder eller lossnar av att man rör sig i sömnen? Jag sover själv på mage med ena armen i taget under örat, alltså inte handen utan verkligen armen, och om jag fick diabetes med sensor på armen och pump på magen (?) låter det som gjort för att förstöra grejerna, haha.

Sen, är de inte ivägen i duschen och så också?

Men i alla fall, förklara för mig hur det funkar. 

• Svar på tråden Ni som har diabetes
  • Maggena

Nej man blir inte störd. Vissa har pumpen bredvid sig i sängen när de sover, vissa sätter den i underkläderna och andra har dem i ett bälte runt midjan osv. Sensorn känner jag inte av alls. När man duschar kopplar man av pumpen. Man klarar sig utan den en kort stund. Samma när jag är på stranden en timme utan pump är inte hela världen

• Anonym (Kim)

Man har antingen diabetes typ 1 eller 2. Inte båda. Typ 1 producerar inget eget insulin. En lump kan det bli om det är svårinställt. Sensor behövs inte för pumpen håller koll. Slang ut från magen och en liten dosa. 

Typ 2 har du egen insulinproduktion men på tok för liten. Åker ditt blodsocker upp och ner är det bra med en sensor som dessutom larmar. Behandlingen börjar med att se över kosten. Tablettbehandling sedan. Tillägg av insulin när du blivit ner resistenta dvs ditt egna insulin tränger inte in i cellerna. 

Varken pump eller censor stör sömn eller aktivitet. Pumpen sitter för den sitter med byte och omläggning. Det lär man sig snabbt. Sensorn byts var 14 dag och är skitenkel att fästa. Skannas med app i telefonen. 

Du härjar upp dig helt i onödan. 

• Maggena

Man kan ha båda eftersom det är olika sjukdomar. Är inte så vanligt men förekommer. Jag är en av dem. 

En sensor behövs tillsammsns med pumpen. Verkar inte som att du Kin kan så mycket om diabetes

• Anonym (jo)
    Anonym (Kim) skrev 2024-11-07 08:13:16 följande:

Man har antingen diabetes typ 1 eller 2. Inte båda. Typ 1 producerar inget eget insulin. En lump kan det bli om det är svårinställt. Sensor behövs inte för pumpen håller koll. Slang ut från magen och en liten dosa. 

Typ 2 har du egen insulinproduktion men på tok för liten. Åker ditt blodsocker upp och ner är det bra med en sensor som dessutom larmar. Behandlingen börjar med att se över kosten. Tablettbehandling sedan. Tillägg av insulin när du blivit ner resistenta dvs ditt egna insulin tränger inte in i cellerna. 

Varken pump eller censor stör sömn eller aktivitet. Pumpen sitter för den sitter med byte och omläggning. Det lär man sig snabbt. Sensorn byts var 14 dag och är skitenkel att fästa. Skannas med app i telefonen. 

Man kan ha både 1 och 2 eftersom det är helt olika sjukdomar. 
  • Anonym (tänker)
    Maggena skrev 2024-11-08 13:20:29 följande:

Man kan ha båda eftersom det är olika sjukdomar. Är inte så vanligt men förekommer. Jag är en av dem. 

En sensor behövs tillsammsns med pumpen. Verkar inte som att du Kin kan så mycket om diabetes

Nej, jag kan inte så mycket om diabetes, det var därför jag startade tråden, för att jag är nyfiken.
  • EpicF
    Anonym (Kim) skrev 2024-11-07 08:13:16 följande:

Typ 1 och typ 2 är olika typer av diabetes (en utan egen insulinproduktion och en med). Men kan ha sånn otur att man får båda. 
    När man har pump så behövs sensor eftersom dessa blir sammankopplade. Däremot behöver man inte ha pump för att ha sensor. Man kan ha sensor och ta insulin i sprutor istället. 
    Till ts: jag har både pump och sensor. Använder Dexcom D6 (ska byta till G7) för blodsockret tillsammans med Omnipod 5 för insulin. Störs aldrig av dem på natten eller på dagen. Nyter pumpen var tredje dag och sensorn var sjunde dag. Har typ 1.
  • EpicF
    Anonym (tänker) skrev 2024-11-08 13:42:22 följande:
    Nej, jag kan inte så mycket om diabetes, det var därför jag startade tråden, för att jag är nyfiken.
    Det var inte dig utan Anonym (Kim) hon syftade på. 
  • Anonym (Kim)
    Maggena skrev 2024-11-08 13:20:29 följande:

Ja visst är det så. Man kan ha oturen att ha båda. Finns fler typer av diabetes men med tanke på fråga svarade jag generellt. Dvs att man inte har både 1 och 2. Men som alltid finns undantag. Då hade TS varit liiiite mer säker i som fråga. 

Tur att det finns fler än jag som då är totalt okunnig.  Jag har ju bara LADA. 

• EpicF
    Anonym (Kim) skrev 2024-11-08 14:09:12 följande:

Ja visst är det så. Man kan ha oturen att ha båda. Finns fler typer av diabetes men med tanke på fråga svarade jag generellt. Dvs att man inte har både 1 och 2. Men som alltid finns undantag. Då hade TS varit liiiite mer säker i som fråga. 

Tur att det finns fler än jag som då är totalt okunnig.  Jag har ju bara LADA. 

Fast man kan ha båda. Vilket si nekade till. 

LADA är en form av typ 1 diabetes. Vilket du säkert redan vet. 

Du skrev också felaktigt att man kan ha pump utan sensor för att "pumpen håller koll". Hur menar du pumpen ska hålla koll på blodsocker? 
  • Anonym (Kim)
    EpicF skrev 2024-11-08 14:46:52 följande:
    Fast man kan ha båda. Vilket si nekade till. 

LADA är en form av typ 1 diabetes. Vilket du säkert redan vet. 

Du skrev också felaktigt att man kan ha pump utan sensor för att "pumpen håller koll". Hur menar du pumpen ska hålla koll på blodsocker? 
    Jo de allra nyaste pumparna. Advanced hybrid closed loop- AHCL mäter glycinen. De har funnit bara något år.  Som de andra pytsar den ut insulin jämt och du kan ta en bolusdos. Dock inte slanglös som din. Jag kallar LADA för diabetes typ 3. Hybriden mellan 1-2. Tar insulin och har Sensor och är sjukt tacksam för att slippa sticken. Kommer inte ha pump. 
Svar på tråden Ni som har diabetes