Inlägg från: Anonym (Tilda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tilda)

Vad kan det vara? :(

Fick provsvar idag att svamp odlingen visade negativt, ej svamp. Samt tog dom sti prover igen som visade negativt.
    Har det hänt att man kan ha svamp fast det inte visats på prov? Att man har svamp i kroppen som påverkar underlivet? 

• Anonym (Tilda)

Kan det vara värt att försöka få en tid hos hudläkare istället och be dom ta vävnadsprov? Få ingen gynekolog har kunnat hjälpa mig.

• Anonym (Tilda)
    Anonym (Eli) skrev 2024-11-14 17:44:35 följande:

Så hade jag efter en period av återkommande svamp och bakteriell vaginos. Än idag vet jag inte vad det berodde på, men det verkade ta slut när jag slutade på ett stressigt jobb. Gick på flera besök hos gynekologen och de kunde bara konstatera att jag blivit torr i huden och slemhinnorna men det var varken svamp, vaginos, uvi eller könssjukdom som orsakat det.

Man ska vara försiktig med att behandla svamp och bakteriell vaginos när man inte vet om det är orsaken till problemen eftersom det kan rubba balansen ytterligare. ibland kan flytningar se märkliga ut och lukta starkt och det beror bara på att vaginan reagerar annorlunda på en ny sexpartner eller att man har ägglossning. Men det är såklart bra att höra av sig till gyn för att kolla upp det oavsett.
    Jag fick aldrig någon diagnos eller förklaring av gyn eller läkare. Jag drar därför slutsatsen att det var stress som ställde till obalans i kroppen.
    Att smörja med olja efter dusch och att använda luftiga bomullstrosor lindrade problemen för min del.
    Har du några besvär med det idag eller försvann det helt?
  • Anonym (Tilda)
    Hellishen skrev 2024-11-14 18:05:48 följande:

Absolut ingen tvål! Men det vet du säkert.

Försök duscha mer sällan och inte mer än skölja av försiktigt, inte gnugga.

Någon bra olja efter.

Trosskydd - byt sort, vissa innehåller dåliga grejer.

Trosor, luftiga, bomull.

Inga tighta jeans eller andra åtsittande grejer.

Inget parfymerat tvättmedel eller sköljmedel.

Sluta raka dig helt, typ trimma håret med maskin eller sax.

Mens - mitt underliv brukar lätt få spel efter mens. Tips, byt inte tampong för ofta. Testa tampongen Ellen som har inbyggd kur mot obalans eller kör en sväng med lactal balans efter mens.

Hoppas det löser sig!

Tack för alla bra tips, har dock gjort allt det sedan besvären började och gjort det varje dag men inget av det hjälper :(
  • Anonym (Tilda)

Kontaktade hudläkare som sa att dom inte kan göra mer än gynekologen. Stämmer verkligen det?
    Har läst att många som gått till hudläkare som inte fått hjälp av gynekologen. Där dom har fått hjälp av hudläkare vad för besvär som haft.

• Anonym (Tilda)
    Anonym (Tips) skrev 2024-11-17 00:50:23 följande:

En vän till mig hade problem också att det svider när hon kissar, det var inte Urinvägsinfektion, men det var infektion ändå, vet inte om det var njurbäcken inflammation, men hon behöver kissa ofta, kissar flera gånger på natten. Har dom kollat om det är något med urinvägarna?

Om du blev behandlad för svamp dylikt det inte var svamp kanske den behandling förvärrade dina problem?

Tranbärsjuice sägs vara bra mot UVI, i alla fall drick ordentligt 1500 liter per dygn om svettats mkt drick mer än så. 

Ge inte upp hoppet om att det kan bli bättre, googla på nätet kanske hittar någon vårdkontakt som har extra kunskaper, någon gynekolog eller liknande som kanske sitter inne på svaren, vad som drabbat dig och vad som kan hjälpa.
    Till dess gör vad du kan som lindrar och skriv dagbok över symtomen, då kan du lättare försöka se samband och orsaker...

Kollade urinprov hos gynekolog i somras men urinen var bra då, var dock också besvärsfri då. Har haft problem med urinvägarna till o från men inget som dom följt upp. Gyn nämde ospecifik uretrit sista gången jag var dit. Tack så jättemycket för ditt svar och dina råd, har tid hos en väldigt bra gynekolog längre fram så hoppas på att den gynekologen kanske har något svar.
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (M) skrev 2024-11-17 18:47:07 följande:

Min erfarenhet av vården är att man ändå får fortsätta och fortsätta söka och klaga över sina problem

Ja verkligen, 

Sökt runt mycket på nätet senare veckan och det jag gör nu är
    - börjat ta oregano oil kapslar varje dag
    - börjat ta två msk kokosolja varje dag
    - dricker äppelcidervinäger 
    - minskat mycket på sötsaker
    - bytt ut vaselin mot mandelolja 
    - ändrat om min kost lite till candida kost (ifall det är svamp som spökar) 

Hade också en flucozanol tablett kvar hemma så jag tog den för 2 dagar sedan och gjort allt det ovanför senaste veckan och känner att mina problem minskat. Har dock fortfarande att det svider när jag kissar om jag druckit för dåligt under dagen och ibland så kan mitt urin lukta starkt. Så ska nog höra med gyn om ett till urinprov och be dom kolla upp urinvägarna näst!
  • Anonym (Tilda)

Hej, ville bara flika in och berätta att jag var på drop-in tid idag för urinprov (sticka) och provet visade högt på U-Leukocyter. Ska tas en odling också på samma urin så får mer svar i veckan. Tänkte ifall det är någon annan som har liknande problem så kan jag följa upp på den här tråden hur det går. 

• Anonym (Tilda)
    Anonym (Tips) skrev 2024-11-20 00:35:18 följande:

Hej min vän har fortfarande problem med urinvägarna, jag har inte pratat så mkt med henne om hennes besvär, för vi ses inte så ofta. Jag tänker att jag kan fråga henne lite mera och sen återkomma här i tråden.....vill gärna hjälpa till om jag kan....

Det vore jätte snällt!
  • Anonym (Tilda)

Inväntar fortfarande svar från gyn, men haft så besvärligt när jag kissat idag. Bränner något fruktansvärt och svider långt efter toabesök. 

Så jag tog en liten spegel och kollade där "nere" och ser många vita tjocka vita flytningar, lite i vaginan men mycket runt urinröret. Kan det ändå vara svamp fast proven visar negativt och.fått svamp i urinröret? Är det någon som vet om svamp syns på urinprov eller urinodling?

• Anonym (Tilda)
    Anonym (Tips) skrev 2024-11-21 00:38:56 följande:

Nu har jag pratat med min vän K. Hon har uretrit och får behandling med kortison en gång i veckan. Hennes urinrör är lite trångt så dom brukar vidga urinröret i samband med kortisonbehandlingen. Hon uppger att hon blivit bättre utav behandlingen. Hon har fått rådet att göra bäckenbotten-övningar för att hon ibland har svårt att hålla tätt. Hon har behov av att sitta längre på toa för att de sista dropparna ska tömmas ut ur urinblåsan, blåsan  ser normal ut men som sagt trångt urinrör. Hon känner av trängningar och behov gå på toa flera gånger på natten. Vid intim tvätt så använder hon olja, aldrig tvål.
    Lycka till med behandling och att du ska bli frisk. 

Tack för att du pratade med din vän, fick hon veta vad som orsakade det? Vad skönt att det blev bättre för henne. 
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (O) skrev 2024-11-21 01:56:36 följande:

Hur är din kost? Äter man mycket socker kan det orsaka obalans i underlivet.
    Råder dig också att börja ta mjölksyrabakterier oralt. Dessa goda bakterier hjälper även till att hålla balansen i underlivet. Började ta det när jag hade kronisk svamp och det gjorde susen. Låter ju som att du har väldiga besvär men värt att prova kanske.

Har ändrat om min kost senaste tiden och minskat på sockret, men har nog ätit lite för osunt i perioder detta år. Tack för tips, ska testa det! 
    Tack, kan ibland känna en sorts panik känsla kring det här om jag tänker på det för mycket :/
  • Anonym (Tilda)

Var till vårdcentralen idag för att se om dom kan hjälpa mig. Läkaren var jättebra, men var så stressad så besöket vart inte bra, påskyndat och lyssnade inte alls vad jag sa. Skrev också massa fel i journalen nu när jag kollar 1177 i efterhand. Jag försökte förklara att mitt underliv klarar inte av pevaryl eller canesten.då jag använde det i början och inget hjölpte, men så skrev hon i journalen att jag använder canesten kräm och att det funkade för mig förut?? Hon lyssnade inte alls vad jag pratade om tyvärr.

Hon gjorde en gynekologisk undersökning dock och sa direkt att det är candida och såg också fem små sår och trodde detta är sår från svampinfektion. Hon skrev ut engångsdos diflucan. Jag tog en kapsel flucozanol för ca en vecka sedan och det hjälpte inget, så har inte så stora förhoppningar att detta kommer hjälpa heller.
Svar på tråden Vad kan det vara? :(