Anonym (Bocken) skrev 2024-12-10 14:47:01 följande:
Kolla även på andra saker än reparation och värdeminskning. Skatt, försäkring, bränsleförbrukning etc kan skilja en hel del mellan olika bilar.
Jag skulle resonera så här:
Alt A, bil för 25.000kr:
Kapitalkostnad: 2500kr/år (hade fått 10% om jag istället köpt fonder etc för pengarna)
Skatt: 3000kr/år
Försäkring: 4000kr/år
Service: 3000kr/år
Däck/slitage/övrigt: 4000kr/år
Reparationer: 6000kr/år
Värdeminskning: 8000kr/år (räknar med att bilen är skrot om 3 år)
Bränsle: 20000kr/år
SUMMA: 50500kr/år
Alt B, bil för 100.000kr
Kapitalkostnad: 10 000kr/år
Värdeminskning: 10 000kr/år (10% av bilens värde)
Bränsle: 18000kr/år (räknar med att den drar 10% mindre än den äldre bilen)
Reparationer: 3000kr/år
I övrigt samma kostnader för skatt etc som den äldre bilen.
SUMMA: 55000kr/år
Trots att bil B är 4 gånger så dyr i inköp blir kostnaden bara ca 10% högre.
Dock så är bil A en större risk, då en större reparation får hela budgeten att tippa över till den dyrare bilens fördel.
Så mitt tips är:
Köp typ en Volvo V70 eller en annan vanlig/tråkig bil. Denna blir billig att serva och reparera och kommer hålla värdeminskningen i schack. Lägg runt 60-100 000kr. Kommer i längden bli billigare än att köra runt i något för 20 000kr som riskerar att totalhaverera vilken minut som helst.
Bilen har hittills kostat 20 till 30 tusen kronor per år inklusive allt. Men vet inte riktigt hur jag ska tänka med förlorad kapitalkostnad då vi fick bilen? Ska jag typ tänka vad vi hade fått för den om vi sålt den, och investerat de pengarna?