Inlägg från: Anonym (hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjälp)

    Vad är mest ekonomiskt

    Fortsätta med en äldre bil som det kanske blir dyra reparationer på eller köpa en nyare bil.

    Den ena tycker det är vansinne med dyra reparationer på en bil som är värd 20-30 tusen och den andre tycker att det är den totala milkostnaden som räknas utslaget och att värdeminskning också är en kostnad som blir mer än ev. reparationer.

    Inget billån skulle det bli utan pengarna finns och sitter nu i olika konton och fonder

  • Svar på tråden Vad är mest ekonomiskt
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-06 16:15:24 följande:
    Det vet man nästan först i efterhand. Blir kanske inga stora reparationer. 

    Sedan måste man även räkna alternativkostnaden. Behåller ni den gamla bilen och har pengarna investerade, så förlorar ni avkastningen om ni tar av era investeringar. 
    Men om man tänker att det faktiskt kommer bli stora reparationer, kan det då vara mer ekonomiskt att köpa nyare bil tänker du?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-06 17:05:33 följande:

    Svårt att veta. Hur mkt kostar reparationerna, hur mkt kostar den nya bilen? 


    Är det bara ekonomin det beror på? Säkerhet, komfort och pålitlighet t ex räknas inte det? 


    Vet inte men är det rimligt eller orimligt om det skulle bli att betala 10-20 tusen för reparationer? Den som vill köpa nyare bil vill inte betala så mycket för att bilen är värd kanske 26000 men den som vill ha kvar bilen tycker att det spelar ingen roll om det i längden blir billigare milkostnad

    Bilarna som varit i diskussionerna har kostat mellan 60 och 150 tusen kronor 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-06 17:05:33 följande:

    Svårt att veta. Hur mkt kostar reparationerna, hur mkt kostar den nya bilen? 


    Är det bara ekonomin det beror på? Säkerhet, komfort och pålitlighet t ex räknas inte det? 


    Och nej det är enbart vad som är billigast som vi diskuterar om
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-06 17:30:30 följande:

    En bil i 30k klassen är ju billigare att köra med tills den står inför en dyrare reparation, och då reparerar man inte, man köper en annan begagnad bil i 30k klassen som är nybesiktigad och inget större fel på och kör med den tills den rasar. Drive, scrap, buy, repeat.

    Om man bara tittar på ekonomin.

    Själv väger jag in säkerhet, driftsäkerhet och komfort... men då blir det dyrt.


    Även om den dyrare reparationen är billigare än att köpa en annan bil i 30k klassen? Vad menar du blir skillnaden om båda bilar går igenom besiktningen?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-06 18:18:56 följande:
    Det är ju helt orimligt att reparera en bil för motsvarande 50% av bilens värde, om reparationen kostar säg 15k. En bil för 30k kör man med tills den inte går att köra längre med. Man kör med den och kostar inte på den annat än normal service, dvs. Olja, filter, däck, bromsvätska, bromsskivor, bromsklossar... Och då är byte av bromsar endast nått man kostar på en sådan bil om man klarar av att byta dem själv, det kostar för mycket att lämna in det till en verkstad. Det gäller ju allt... en bil för 30k underhåller man 100% själv.

    Har man inte kunskapen, verktygen som behövs för att göra det så ska man inte köra en sådan bil, då kommer den bli dyr.
    Hur får du en annan bil i 30k klassen för dina 15 000? Varför är det mer ekonomiskt att köpa en annan bil i 30 k klassen än att reparera den bil i 30k klassen man har?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-06 18:31:04 följande:
    Hur får du en annan bil i 30k klassen för dina 15 000? Varför är det mer ekonomiskt att köpa en annan bil i 30 k klassen än att reparera den bil i 30k klassen man har?
    Menar om bilen behöver en reparation för 15 000 så lär man inte få 30 k för den?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-06 18:40:41 följande:
    Nej, om du står med en bil som kostade 30k att köpa, och du har kört med den i 2år när den helt plötsligt går sönder och kräver en reparation som kostar 15k. Då reparerar man den inte för 15k. Man skrotar den och köper en ny 30k bil. Kostnaden för den första bilen har då varit 30k/24månader = 1250kr per månad i värdetapp.
    Du tycker ju att man ska betala 30 000 kr istället för att betala 15 000 kr. Kan inte se varför det skulle vara mer ekonomiskt
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (L) skrev 2024-11-06 18:40:30 följande:

    Hur mycket använder du bilen? Vad blir kostnaden att åka taxi istället under en 10 års period? Jämför med kostnaden att köpa en helt ny bil. Kan du leva med en 5-6 år gammal bil kan det vara värt att sikta på en sådan.


    Nej jämförelsen är med den gamla bilen. Kommer det bli dyrare att ha kvar den än att köpa en nyare bil? Vad har taxi med det här att göra? 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-06 18:52:39 följande:
    Om bilen är värd 30 tkr så får du inte det om den ska repareras för 15 tkr. 
    Nej det skrev jag väl inte heller 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-06 18:58:38 följande:
    Men vänta nu. Har du kunskapen,verktygen och någonstans att skruva och underhålla en gammal bil?

    Man reparerar inte en bil för motsvarande 50% av dess värde. Förstår man inte det så behöver man nog gå någon form av grundkurs i ekonomi. Risken är att en gammal bil som börjat gå sönder med dyrare reparationer kommer fortsätta kosta pengar.
    Nej vi pratar om reparationer på verkstad. Eller menade du 15000 bara i delar?

    Fast kommer de reparationerna kosta lika mycket som värdeminskning av en nyare bil? Som dessutom också kommer behöva reparationer? Plus den förlorade avkastningen av pengarna?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-06 18:40:41 följande:
    Nej, om du står med en bil som kostade 30k att köpa, och du har kört med den i 2år när den helt plötsligt går sönder och kräver en reparation som kostar 15k. Då reparerar man den inte för 15k. Man skrotar den och köper en ny 30k bil. Kostnaden för den första bilen har då varit 30k/24månader = 1250kr per månad i värdetapp.
    Och 30 000 är mer att förlora än 15 000
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Kr) skrev 2024-11-06 19:23:16 följande:

    Köper ni en bil för 100 000 kr har ni en förlorad kapitalvinst på kanske 300 kr i månaden och en värdeminskning på kanske 1000 kr.  Alltså en bil som är ca 15 000 kr dyrare per år.  Plus eventuella reparationer på den bilen. Jämför det med vad ni uppskattar för årliga reparationer på nuvarande bil


    Och dyrare försäkring
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-07 11:27:38 följande:
    Vem är det som drabbas om bilen står på verkstad eller blir okörbar en längre tid?

    Den som vill byta bil eller den som vil behålla?
    Båda drabbas lika lite (överkomligt problem) och det har aldrig här varit något problem att få en tid på en verkstad???
Svar på tråden Vad är mest ekonomiskt