• Anonym (Nb)

Hur länge är det "gulligt" att vara ego som barn?

Dålig rubrik men visste inte hur jag skulle uttrycka mig. 

Barn är ego, helt normalt. Men sen finns det barn som är lite mer ego än andra men som "kommer undan" med att dom är små. Och det bara är gulligt. 

När kan man börja förvänta sig att barn ska börja förstå vissa saker och ha möjlighet att se ut andras perspektiv lite mer?(Bortsett nu från att barnet har nån diagnos)

Jag kan inte minnas att mina barn var på det här viset, men t.ex. en 6,5-åring. Det verkar inte som att föräldrarna säger till barnet för att hon är ju så liten och gullig. 

Om hon vill göra nåt frågar hon aldrig den andra utan det är nåt hon bara ska göra. "Nu åker vi hem till er" "jag vill detta-nu gör vi det" 
    Hon verkar förstå ironi med, när man säger nåt uppenbart tokigt förstår hon att man är ironisk. Typ "vilket fint väder det är, kom så går vi ut" så spöregnar det och åskar. typ. Menar bara att hon är "med"  hon är duktig i skolan och verkar ha lätt för sig  

Min ena häst hade dött nyligen och då sa hon bara "men du har ju flera ändå" 
    jag hade trott att hon skulle bli ledsen som kände hästen. 

liksom lite känslokallt. Eller är det normalt i den åldern? Eller att aldrig fråga andra något utan "SÅHÄR gör vi" 

kanske inga konstigheter och förväntat i den åldern? Eftersom hon är så liten än. 

• Svar på tråden Hur länge är det "gulligt" att vara ego som barn?
  • Anonym (Nb)
    Anonym (?) skrev 2024-11-06 13:34:03 följande:

Vems är barnet och vem är du?

Av det du skriver så tycker jag inte att det är något som är oroväckande, sen om du kör "ironi" med henne så är det väl inte så konstigt om du får någon kommentar tillbaka, som hästarna tex

Det är en släktings barn. ok kanske är helt normalt för den åldern. 
    så du menar att hon fällde en ironisk kommentar när man själv är ledsen? "Du har ju flera" 
  • Anonym (Nb)
    Anonym (Stina) skrev 2024-11-06 14:03:16 följande:

Säg att du trollar, snälla?

förklara. 
  • Anonym (Nb)
    Anonym (?) skrev 2024-11-06 14:04:16 följande:
    Om det är så jargongen är emellan er så kan det mycket möjligt vara så.

6åringar är inte automatiskt empatiska. Det man gör i det läget är att man förklarar och upplyser barnet om att det inte är ok att säga så. När min 4 åring sa att mina skor var fula tex så satte jag mig och pratade med henne om varför man inte kan säga så

Nej och det var det jag undrade, när utvecklas denna förmåga? Mina barn var dock empatiska i den åldern men jag har alltid pratat med dom precis som i ditt exempel. 

men jag har märkt att hennes föräldrar aldrig gör det när hon kan säga såna kommentarer typ "vad ful du är" 

• Anonym (Nb)

Anledningen till att jag undrar är för att det är mitt brorsbarn som har vart med om del tuffa saker genom över. Jag tycker att hon beter sig annorlunda jämfört med andra barn i hennes ålder, och vad jag vill minnas mina egna. 

• Anonym (Nb)
    Anonym (Ella) skrev 2024-11-06 14:22:08 följande:

Barn är olika oavsett vad de fått för uppfostran och uppväxt.

Vad gäller hästarna kan det vara så att hon inte förstår fullt ut vad döden innebär. Jag hade själv en kanin som jag älskade, när den dog så var det som om jag inte kunde fatta att den aldrig skulle komma tillbaka. Jag fick en ny kanin och trodde att den skulle vara precis som den gamla men när jag insåg att den inte var det blev jag ledsen. Det kanske uppfattades som om jag var ego som inte var lika glad för min nya kanin. Men jag älskade den nya kaninen också, jag sörjde bara den gamla.

Sen är 6,5-årsåldern även kallad "lilla tonåren" av en anledning. Det är en riktig trotsålder och barn härmar gärna andra. Om barnet har sett någon bete sig riktigt otrevligt och fått uppmärksamhet på det sättet är det lätt hänt att de härmar det beteendet.

Jag förstår. Tack för svar! det är såklart olika🌸
  • Anonym (Nb)
    Anonym (Ilse) skrev 2024-11-06 14:43:15 följande:

Runt fyra år brukar de flesta barn ha börjat bygga en förmåga som kallas mentalisering. Att förstå kognitivt att andra kan uppfatta en situation på ett annat sätt än en själv. Det vidgar perspektiven, hjälper dem med relationer och att lösa konflikter.
    Om barnet inte får till sig den förmågan eller har den men ändå beter sig annorlunda, och "skiter i" att någon annan kan bli sårad eller ha en annan uppfattning så kan det ju bli problem tänker jag. 

Lilla tonåren kommer som sagt sen runt 5-6 år och framåt. Då ingår att vara lite mer kaxig och testa gränser, men det är lite en annan sak.

Tack för svar! 

denna tjejen har alltid vart såhär. Det är lite så jag tänker framöver om inte föräldrarna och andra hjälper henne i detta och inte bara säger att det är så gulligt hela tiden. 

hon har alltid framstått som en tuff framåt tjej, och sånt vill ju uppmuntrad med. Men det är inte så gulligt när hon blir äldre och kommer bemötas på ett helt annat sätt av andra. 

• Anonym (Nb)

Jag har gett ganska dåliga exempel, men just detta med hästen som gick bort som hon brukade rida på tänkte jag att en 6-åring ändå kunde bli ledsen av. Det tillsammans med att hon är rätt fräck i mun.Om det är något att oroas av, och att föräldrarna måste säga till henne att folk kan bli lederna om man kallar dom fula t.ex.  
    Nej inte vuxna kanske, men hon säger så även till hennes syskon, kusiner m.m.  

Svar på tråden Hur länge är det "gulligt" att vara ego som barn?