Inlägg från: Anonym (Sorg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sorg)

Ångest och sorg

Hej måste få skriva av mig lite 
    Den jag älskar min livskamrat hon jag ville spendera resten av mitt liv med lämnade mig för 3 månader sedan och jag har fortfarande sådan smärta så det går inte att beskriva saknaden är enorm jag mår så fruktansvärt dåligt har inte lust att göra något kan knapt äta har gått ner 20 kilo på nästan på 3 månader jag gråter varge dag och kan inte släppa henne ur tankarna en sekund har tappat livsgnista nästan totalt och ser inget ljust på framtiden alls att det är jul snart känns bara piss för att man inte få fira den med henne sen blev allt 1000 gånger värre när jag fick reda på för ett par dagar sedan att hon har börjat dejta en annan som att få ett lass sten över sig ungefär det är ju inte bara en människa man förlorar det är ju ett liv tillsammans och allt man gjorde tillsammans man känner sig så fruktansvärt ensam nu hoppet finns ju fortfarande att det blir vi i gen jag ska prata med psykolog om det men hur fan ska jag göra för att gå vidare jag vet inte hur jag ska göra jag pratar med vänner om det men jag tycker inte att det hjälper

• Svar på tråden Ångest och sorg
  • Anonym (Sorg)
    Anonya skrev 2024-11-06 00:47:39 följande:

Så tufft du har det. Har du alltså redan överenskommet att du ska prata med psykolog? Du behöver helt klart få professionell hjälp att ta dig genom denna sorg. 

Har du jobb, studier eller något annat dagligt och har du i så fall klarat av det? 

Att du har tappat 20 kg på tre månader är inte alls bra. Även om du hade mycket övervikt så är det inte hälsosamt att rasa i vikt så där. Var du normalviktig är det riktigt allvarligt. 
    När kroppen inte får tillräckligt med näring och viktiga ämnen så finns inte kraft att börja må bättre psykiskt. Du behöver få i dig mat. Kan du tvinga i dig mat även om du inte känner aptit? Börja med sånt som känns lättare för dig att få i dig. Hur är det om du lagar mat med någon familjemedlem, släkting eller kompis? Kan du äta bättre då? Eller om du går ut och äter ifall du har möjlighet till det?

Har du varit i kontakt med vårdcentralen? Hjärtesorg är inte sjukdom, men som du mår nu behöver du hjälp. Dels samtalshjälp, men också råd kring mat, näring och sånt. Mat som är planerad för dem som har svårt med aptiten av någon anledning. Näringsdrycker så du får i dig vad du behöver. 

Det är också mycket viktigt att du kommer ut dagligen. Även en kort promenad är bättre än ingen, liksom en stund på en bänk ute. 
    Du har vänner du pratar med. Kan ni, om ni inte redan gör det, promenera tillsammans så ni får frisk luft, dagsljus och motion? Gillar du hundar? I så fall kan det kankse vara en idé att gå ut med någon bekants hund. Att klappa djur gör att positiva hormoner utsöndras i kroppen. Att vara ute i naturen gör också gott. Hur är det med att måla, sticka, spela instrument eller sjunga? Också sånt kan göra gott, men passar förstås inte alla. 

De här sakerna tar inte bort din förlust, men är så viktiga för att man ska orka vidare. 
    Skickar en varm kram till dig. 

Ja det är riktigt riktigt hemskt Ja det börjar ju med ett kartläggnings samtal jag är tyvärr arbets lös lite över viktig va jag tankarna går ju om jag ska tala om för mitt ex hur dåligt jag mår för att se hur hon reagerar eller om jag bara ska vara tyst på de hållet ?
  • Anonym (Sorg)
    Anonym (Wera) skrev 2024-11-06 08:19:27 följande:

Jag beklagar vad du går igenom! 

Du behöver få i dig mat för att fungera. I ditt läge hade jag gått till Apoteket och köpt näringsdrycker och druckit en sån efter lunch och middag, minst. Det är helt omöjligt att ta sig ur en kris samtidigt som hjärnan och kroppen befinner sig i panik på grund av svält. Bristen på energi skapar ångest och oro. Boka en läkartid för att få mer råd om kosten. 

Sover du? Om inte är det samma sak där. Gå till läkare och få något att sova på. 

Du behöver de här grundläggande behoven uppfyllda för att ta dig vidare. För du kommer att ta dig vidare, även om det känns becksvart nu. 

Ta hjälp av vänner och familj att hålla dig sysselsatt.  

De är fruktansvärt Ja jag försöker äta så ofta jag kan I bland går det i bland inte jag sover jätte dåligt sen undrar jag vad som hadde hänt om jag hadde berättat för henne hur illa det är med mig om man ska göra det eller låta bli när man så hemskt gärna vill ha henne tillbaka
  • Anonym (Sorg)
    Anonym (Cm) skrev 2024-11-06 06:44:29 följande:

Ångest går över och sorg bleknar. Sitt inte hemma och deppa utan rör sig bland folk så mycket du kan. Jobba och ät. Rör på dig. Det kommer att gå över men tar lite tid. Tiden suddar bort saker också. 

Tror det har gått till depression
  • Anonym (Sorg)
    Anonym (Wera) skrev 2024-11-06 10:04:45 följande:
    Min erfarenhet är att det inte är något bra att söka tröst hos den som lämnat en. Det blir lätt väldigt svårtydda och jobbiga känslor. Bättre att hitta stöd någon annanstans. 
    Det är säkert så att hon kanske se mig som svag och ännu mer o attraktiv då med för jag vill ju ha tillbaka henne men samtidigt vill man i bland nu när mitt mående är så allvarligt jäkla illa att hon ska se det men det är väll ens järnspöken som sejer att hon kommer komma till baka och trösta mig antar jag 😭 man över tänker ju något fruktansvärt 
  • Anonym (Sorg)
    Anonym (NEJ!) skrev 2024-11-06 11:48:35 följande:

Ditt ex har gått vidare. Du bör absolut inte kontakta henne och berätta hur dåligt du mår. Fokusera på att äta, motionera och sova. Rör på dig mycket. Håll fast vid rutinerna. Hjärtesorgen kommer med tiden att försvinna. Ta hand om dig under tiden. Träffa kompisar om du har några. Träffa familj. Aktivera dig.

Okej jag förstår tror jag
  • Anonym (Sorg)
    Anonym (NEJ!) skrev 2024-11-06 12:24:23 följande:
    Du verkar inte övertygad.
    Nä inte helt
Svar på tråden Ångest och sorg