Inlägg från: Anonym (Sockan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sockan)

Känner mig misslyckad som äter antidepressiva

Anonym (Å) skrev 2024-11-05 17:45:18 följande:
    Känner mig misslyckad som äter antidepressiva

Jag vet, dum tanke. 

Men kan inte låta bli att känna mig värdelös pga att jag måste äta antidepressiva för att få livet att fungera och må bra. Jag har pga vissa händelser utvecklar en sårbarhet för ångest och har provat ALLT! Motion, terapi, meditation mm för att få bukt med att hantera min ångest, men det bara går inte?hur mycket jag än försöker och kämpar :( Känner mig så kass att jag måste ta till medicin men det är det enda som verkligen fungerar och hjälper mig till att må bra. 

Någon med lite kloka tankar om hur jag kan tänka? 

Om det hjälper dig att må bra så är du ju framgångsrik. Det antidepressiva egentligen gör är reglera vissa värden i kroppen. Sånt kan ju sättas ur spel av olika skäl. På samma sätt som andra mediciner.

Fokusera på en uppskattning av ditt välmående i stället.
  • Anonym (Sockan)
    Anonym (Å) skrev 2024-11-05 18:17:08 följande:
    Klokt skrivet.
    läst faktiskt att antidepressiva hjälper hjärnan att bygga nya hjärnceller. Lättare att ta det om man ser det som kemi istället för psykologi :)
    Precis, handlar väl om seratoninhalter. Vem som helst skulle bli deprimerad om seratoninhalten är för låg.
  • Anonym (Sockan)
    Anonym (H) skrev 2024-11-05 18:39:40 följande:
    Skammen är allmänmänsklig

Det kan finnas flera olika skäl till att man inte vill berätta om sin psykiska ohälsa. Vissa är rädda att förlora sin position och status på jobbet. Andra är kanske rädda att förlora sin autonomi; om jag berättar om mina problem, kommer omgivningen då ta sig rätten att bestämma hur jag ska lösa dem?

Men framför allt är psykisk ohälsa förknippat med skamkänslor. Att berätta att man mår dåligt psykiskt kan kännas som att ställa sig naken på torget. Om jag berättar så förstår folk att jag är ensam, att jag är svag och att jag inte räcker till. Vem vill utsätta sig för det?

https://www.motivation.se/innehall/psykisk-ohalsa-ar-fortfarande-tabu/

Nu pratar du om känslan av ensamhet. En person kan vara ensam, kanske ämnar att skaffa sig vänner men känna ändå sig nöjd och lycklig. En person kan också vara ensam och känna sig deprimerad. En person kan ha allt i världen men ändå känna sig deprimerad, en annan har ingenting men ändå känner sig lycklig.

Även det här handlar om kemiska värden i kroppen.

Svar på tråden Känner mig misslyckad som äter antidepressiva