• Anonym (Å)

Känner mig misslyckad som äter antidepressiva

Jag vet, dum tanke. 

Men kan inte låta bli att känna mig värdelös pga att jag måste äta antidepressiva för att få livet att fungera och må bra. Jag har pga vissa händelser utvecklar en sårbarhet för ångest och har provat ALLT! Motion, terapi, meditation mm för att få bukt med att hantera min ångest, men det bara går inte?hur mycket jag än försöker och kämpar :( Känner mig så kass att jag måste ta till medicin men det är det enda som verkligen fungerar och hjälper mig till att må bra. 

Någon med lite kloka tankar om hur jag kan tänka? 

• Svar på tråden Känner mig misslyckad som äter antidepressiva
  • Anonym (e)

Ja, varför skulle det vara mer skamfullt än andra mediciner som får folk att överleva?

• Anonym (vet inte)

Jag vet inte hur du ska tänka, men jag känner samma sak med mitt insulin. Jag känner mig som världens sämsta människa.

• Anonym (H)

Jag förstår verkligen hur du känner! Tror att fördomen om att man är ?galen? eller ?knäpp? i huvudet för att man behöver ta antidepp kommer ikapp lite. Fortfarande tabu att prata om psykisk ohälsa även om vi kommit en bra bit på vägen. Vet inte hur många gånger man hört att man är sinnessjuk om man går hos kurator ex.

Jag skäms för att jag har ADD och ska börja med medicin. Och tycker det är jobbigt att tänka att jag kanske måste ha en medicin för att min vardag ska fungera bättre. Men hade jag haft hjärtproblem och behövt medicin mot det, hade det inte alls varit lika pinsamt eller skämsigt. DET tycker jag är sjukt! 

• Anonym (Å)

Alltså, fast att det snackas så mycket om psykisk ohälsa i media och överallt så känner inte jag att det skulle vara mindre tabu/skambelagt. Ärligt talat, förstår inte riktigt sambandet. typ, nu måste vi prata om detta osvosv. So What liksom?! Känner inte mindre skam för det. Lite trött på hela det snacket. Inget illa mot er som svarat men hoppas ni förstår vad jag menar :)
    skönt att höra andras tankar och känslor 

• Anonym (D)

Ja, du är misslyckad. 

• Anonym (e)
    Anonym (Å) skrev 2024-11-05 17:57:12 följande:

Alltså, fast att det snackas så mycket om psykisk ohälsa i media och överallt så känner inte jag att det skulle vara mindre tabu/skambelagt. Ärligt talat, förstår inte riktigt sambandet. typ, nu måste vi prata om detta osvosv. So What liksom?! Känner inte mindre skam för det. Lite trött på hela det snacket. Inget illa mot er som svarat men hoppas ni förstår vad jag menar :)

Nej?

Sen har ingen att göra med vilken medicin man äter hursomhelst och antidepp äts av en stor del av befolkningen, i perioder eller konstant.
  • Anonym (e)
    Anonym (D) skrev 2024-11-05 18:00:53 följande:

Ja, du är misslyckad. 

Åh vad du är lyckadBaby
  • Anonym (Å)
    Anonym (D) skrev 2024-11-05 18:00:53 följande:

Ja, du är misslyckad. 

Haha!
    jag sa inte att jag är misslyckad. Jag sa att jag känner mig misslyckad. Stor skillnad. Puss på dig! 😘🤗
  • Anonym (H)
    Anonym (Å) skrev 2024-11-05 17:57:12 följande:

skönt att höra andras tankar och känslor 

Förstår inte riktigt hur du menar. Du tycker det pratas mycket om psykisk ohälsa och att det inte är tabu? Förstår jag dig rätt? 
  • Anonym (H)

Kan du förklara lite mer ingående varför du då känner skam för att ta medicin som hjälper dig att fungera? Det är ju precis som att man har hjärtsvikt och behöver medicin på det. 

• Anonym (Sockan)
    Anonym (Å) skrev 2024-11-05 17:45:18 följande:
    Känner mig misslyckad som äter antidepressiva

Jag vet, dum tanke. 

Men kan inte låta bli att känna mig värdelös pga att jag måste äta antidepressiva för att få livet att fungera och må bra. Jag har pga vissa händelser utvecklar en sårbarhet för ångest och har provat ALLT! Motion, terapi, meditation mm för att få bukt med att hantera min ångest, men det bara går inte?hur mycket jag än försöker och kämpar :( Känner mig så kass att jag måste ta till medicin men det är det enda som verkligen fungerar och hjälper mig till att må bra. 

Någon med lite kloka tankar om hur jag kan tänka? 

Om det hjälper dig att må bra så är du ju framgångsrik. Det antidepressiva egentligen gör är reglera vissa värden i kroppen. Sånt kan ju sättas ur spel av olika skäl. På samma sätt som andra mediciner.

Fokusera på en uppskattning av ditt välmående i stället.
  • Anonym (Å)
    Anonym (H) skrev 2024-11-05 18:10:50 följande:

Kan du förklara lite mer ingående varför du då känner skam för att ta medicin som hjälper dig att fungera? Det är ju precis som att man har hjärtsvikt och behöver medicin på det. 

Vet inte men kanske att man anses som svag? Psykiskt sjuk? Att man inte har förmågan att reglera sin ångest/psyke och skapa de tankar och känslor som man vill ha. Lite att man är sin egen lyckas smed eller nåt.. vet faktiskt inte. 
  • Anonym (Å)
    Anonym (Sockan) skrev 2024-11-05 18:11:45 följande:
    Om det hjälper dig att må bra så är du ju framgångsrik. Det antidepressiva egentligen gör är reglera vissa värden i kroppen. Sånt kan ju sättas ur spel av olika skäl. På samma sätt som andra mediciner.

Fokusera på en uppskattning av ditt välmående i stället.
    Klokt skrivet.
    läst faktiskt att antidepressiva hjälper hjärnan att bygga nya hjärnceller. Lättare att ta det om man ser det som kemi istället för psykologi :)
  • Anonym (Sockan)
    Anonym (Å) skrev 2024-11-05 18:17:08 följande:
    Klokt skrivet.
    läst faktiskt att antidepressiva hjälper hjärnan att bygga nya hjärnceller. Lättare att ta det om man ser det som kemi istället för psykologi :)
    Precis, handlar väl om seratoninhalter. Vem som helst skulle bli deprimerad om seratoninhalten är för låg.
  • Anonym (H)
    Anonym (Å) skrev 2024-11-05 18:15:21 följande:
    Vet inte men kanske att man anses som svag? Psykiskt sjuk? Att man inte har förmågan att reglera sin ångest/psyke och skapa de tankar och känslor som man vill ha. Lite att man är sin egen lyckas smed eller nåt.. vet faktiskt inte. 
    Ja, och varför anses det som att man är svag? För att det har varit tabu så länge man kan minnas. Förr blev man inlagd på mentalsjukhus om man hade dessa problem. Och mentalsjuk = galenskap (inom situationstecken)
  • Anonym (H)
    Skammen är allmänmänsklig

Det kan finnas flera olika skäl till att man inte vill berätta om sin psykiska ohälsa. Vissa är rädda att förlora sin position och status på jobbet. Andra är kanske rädda att förlora sin autonomi; om jag berättar om mina problem, kommer omgivningen då ta sig rätten att bestämma hur jag ska lösa dem?

Men framför allt är psykisk ohälsa förknippat med skamkänslor. Att berätta att man mår dåligt psykiskt kan kännas som att ställa sig naken på torget. Om jag berättar så förstår folk att jag är ensam, att jag är svag och att jag inte räcker till. Vem vill utsätta sig för det?

https://www.motivation.se/innehall/psykisk-ohalsa-ar-fortfarande-tabu/
  • Anonym (Sockan)
    Anonym (H) skrev 2024-11-05 18:39:40 följande:
    Skammen är allmänmänsklig

Det kan finnas flera olika skäl till att man inte vill berätta om sin psykiska ohälsa. Vissa är rädda att förlora sin position och status på jobbet. Andra är kanske rädda att förlora sin autonomi; om jag berättar om mina problem, kommer omgivningen då ta sig rätten att bestämma hur jag ska lösa dem?

Men framför allt är psykisk ohälsa förknippat med skamkänslor. Att berätta att man mår dåligt psykiskt kan kännas som att ställa sig naken på torget. Om jag berättar så förstår folk att jag är ensam, att jag är svag och att jag inte räcker till. Vem vill utsätta sig för det?

https://www.motivation.se/innehall/psykisk-ohalsa-ar-fortfarande-tabu/

Nu pratar du om känslan av ensamhet. En person kan vara ensam, kanske ämnar att skaffa sig vänner men känna ändå sig nöjd och lycklig. En person kan också vara ensam och känna sig deprimerad. En person kan ha allt i världen men ändå känna sig deprimerad, en annan har ingenting men ändå känner sig lycklig.

Även det här handlar om kemiska värden i kroppen.

Svar på tråden Känner mig misslyckad som äter antidepressiva