Inlägg från: Malls |Visa alla inlägg
  • Malls

Åsa som födde barn utan att veta om att hon var gravid

Jag har med fascination läst om Åsa i Luleå som efter plötsliga magsmärtor födde sin dotter i hallen utan att veta om att hon varit gravid. Det är på många sätt en solskenshistoria då hon och hennes sambo ville ha barn men trott att de inte kan själva p.g.a. hennes PCOS. Går att läsa om bland annat här:
    Åsa i Luleå visste inte att hon var gravid ? födde barn i hallen | SVT Nyheter 

PCOS förklarar ju att hon inte förväntar sig regelbunden mens utan är van vid att det ibland dröjer månader mellan cyklerna. Att hon är lite mer plus size samt PCOS kan ju förklara att hon inte reagerat på viktuppgång/magen.

Att hon tror att bebissparkar är magen som stökar för att hon brukar ha problem med magen har jag lite svårare att greppa, bebisrörelser är väl ändå något helt annat? Men har man inte varit gravid förut så kanske man ändå inte kan förstå det. Speciellt inte med tanke på att hon tagit negativa graviditetstest.

Och det är här jag verkligen studsar till. KAN man verkligen vara gravid och få negativa graviditetstest? Jag trodde att gravtest är i princip 100 % säkra så länge man inte tar dem alltför tidigt innan hcg börjat stiga. Är det också något kopplat till syndromet PCOS, att HCG-nivåer inte stiger som vid en "vanlig" graviditet? 

Tankar om denna makalösa story? :) 

• Svar på tråden Åsa som födde barn utan att veta om att hon var gravid
  • Malls

Tack för era tankar och kunskap. 

Det är så svårt att förstå att man inte kan märka att man är gravid men man har ju bara sin egen upplevelse att jämföra med. Det är ju så att vissa går genom graviditeter i princip helt symtomfria, inget illamående, ingen trötthet, ingen foglossning. Sparkar i magen tycker jag personligen är svårast att förstå att man kan missa då min upplevelse är att det är helt galet tydligt, är ju liksom en fot som höjer upp magen synligt, typ nån centimeter! Det kan väl ändå inte krånglande tarmar göra. Men kanske inte är så för alla utan en del har kanske mer diffusa rörelser. 

Och hade jag tyckt att jag hade ökad trötthet och en mage som rörde ovanligt mycket på sig och börjat misstänka graviditet så hade jag så klart gjort gravtest och jag hade nog litat till 100 % på att det stämde. Är chockad över att vissa kan vara gravida utan att få utslag på gravtest! Klart det är svårt att förstå att man är gravid om testen säger något annat....

Hur som helst var det ju väldigt lyckligt i det här fallet, stort grattis till Åsa och sambo som verkar ha längtat efter barn men trott att de inte kan. Det är ju på ett sätt ett mirakel  Hjärta

Svar på tråden Åsa som födde barn utan att veta om att hon var gravid