• Malls

Åsa som födde barn utan att veta om att hon var gravid

Jag har med fascination läst om Åsa i Luleå som efter plötsliga magsmärtor födde sin dotter i hallen utan att veta om att hon varit gravid. Det är på många sätt en solskenshistoria då hon och hennes sambo ville ha barn men trott att de inte kan själva p.g.a. hennes PCOS. Går att läsa om bland annat här:
    Åsa i Luleå visste inte att hon var gravid ? födde barn i hallen | SVT Nyheter 

PCOS förklarar ju att hon inte förväntar sig regelbunden mens utan är van vid att det ibland dröjer månader mellan cyklerna. Att hon är lite mer plus size samt PCOS kan ju förklara att hon inte reagerat på viktuppgång/magen.

Att hon tror att bebissparkar är magen som stökar för att hon brukar ha problem med magen har jag lite svårare att greppa, bebisrörelser är väl ändå något helt annat? Men har man inte varit gravid förut så kanske man ändå inte kan förstå det. Speciellt inte med tanke på att hon tagit negativa graviditetstest.

Och det är här jag verkligen studsar till. KAN man verkligen vara gravid och få negativa graviditetstest? Jag trodde att gravtest är i princip 100 % säkra så länge man inte tar dem alltför tidigt innan hcg börjat stiga. Är det också något kopplat till syndromet PCOS, att HCG-nivåer inte stiger som vid en "vanlig" graviditet? 

Tankar om denna makalösa story? :) 

• Svar på tråden Åsa som födde barn utan att veta om att hon var gravid
  • Anonym (Matilda)

Negativa gravtest kan ju många gånger bero på att man valt att köpa billiga strippor i storpack på mindre nogräknade sajter som inte särskilt tillförlitliga. Sen kan ju tveksamma positiva tolkas som negativt av just samma anledning,  för att testet i sig är kass kvalitet. Alternativt att tester är svårtolkade för att man haft för utspädd urin etc. 
    Och ja pcos är hormonell störning så det kan ibland fucka upp hormonnivåer så tester går bananas. 

• Anonym (Extra ovanligt)

Det är extra ovanligt då kvinnor som drabbas av detta brukar vara bra mycket större än hon ser ut att vara. Extremt överviktiga kvinnor som trott sig vara infertila. Säger inte att hon är liten, men hon ser inte ut som förväntat alls på fotot. Inte alls så stor som hon "borde" vara för att det skall bli så.

• Hjelm

Det konstigaste av allt i såna här storys är väl ändå att omgivningen inte reagerar mer? Jag köper att man själv kan hamna i förnekelse eller ovisshet pga det ena eller andra, men alla andra i ens närhet borde ju se och förstå att personen är gravid.

• Anonym (r)
    Anonym (Extra ovanligt) skrev 2024-11-05 17:23:31 följande:

Det är extra ovanligt då kvinnor som drabbas av detta brukar vara bra mycket större än hon ser ut att vara. Extremt överviktiga kvinnor som trott sig vara infertila. Säger inte att hon är liten, men hon ser inte ut som förväntat alls på fotot. Inte alls så stor som hon "borde" vara för att det skall bli så.

Fast nog sker det med "mindre" kvinnor också, det hela är ovanligt oavsett storlek i grunden. Hört om tidigare idrottare som dragit ner på träningen, gått upp några kg utan att reagera och då varit gravida. etc
  • Anonym (r)
    Hjelm skrev 2024-11-05 17:26:22 följande:

Det konstigaste av allt i såna här storys är väl ändå att omgivningen inte reagerar mer? Jag köper att man själv kan hamna i förnekelse eller ovisshet pga det ena eller andra, men alla andra i ens närhet borde ju se och förstå att personen är gravid.

Fast det är inte alls säkert att det är supertydligt. Folk kan svullna upp så att de ser gravida ut utan att vara det, man kräver inte att någon tar blodprov precis som anhörig
  • Hjelm
    Anonym (r) skrev 2024-11-05 17:28:24 följande:
    Fast det är inte alls säkert att det är supertydligt. Folk kan svullna upp så att de ser gravida ut utan att vara det, man kräver inte att någon tar blodprov precis som anhörig
    Nu tänkte jag inte bara på själva magen - precis som du skriver så får inte alla den övertydliga kulan. Men på de allra flesta syns det. Och många fler symptom kan skvallra om att man är gravid. Att man inte får mens längre, illamående och kräkningar regelbundet, en del får massor av foglossning, eller andra stora kroppsliga förändringar... Även om man inte själv fattar vad som är i görningen borde det komma fram om man söker vård för något av symptomen, eller i alla fall diskuterar med en kompis t.ex. varför man så ofta mår illa numera - ens första tanke borde ju vara "kan du vara gravid?". Det fascinerar mig att en graviditet kan gå helt obemärkt förbi.
  • Anonym (W)

Har sett videos på nätet om folk som varit med om samma sak. De kände inte så mycket rörelser för barnet låg på något sätt inuti kroppen och moderkakan dessutom i framvägg. De hade ingen kula alls. Smala/normalviktiga kvinnor där de visar bilder från bara några dagar innan de födde och magen var helt platt.

• Körsbärsdalen

Alltså, nu har detta aldrig hänt mig personligen, jag har känt till mina fem graviditeter. Men jag har vid två av mina graviditeter inte gått upp mer än ett par kilogram, och då är jag smal från början, och fått en så pass liten "mage" att jag kunnat ha alla mina vanliga kläder. Så pass liten alltså, att när jag kommit in till förlossningen och sagt att det är på gång; så har personalen frågat vad tusan jag gör där - jag är väl knappast gravid..? När jag alltså kommit in med värkar och bebis påväg. 

Dessutom har jag haft vissa bebisar som rört sig så skumt så att det har känts ungefär som jobbiga tarmrörelser snarare än en bebis som rör dig därinne. 

OCH med vissa av barnen har jag varken mått illa, haft foglossning, haft sura uppstötningar eller annat som skvallrar om en graviditet.

(Jag har fem barn, är 174 cm lång och väger ca 58 kg.)

SÅ - hade jag inte försökt få barn, inte fått mage, haft rörelser som känns som mina tarmar kan göra, och inte haft några andra klassiska symtom - då hade jag kunnat ha hamnat i en tidning med en sådan berättelse.

F.ö. vill jag minnas att graviditetstest också kan balla ur en bit in i graviditeten. Alltså att nivåerna av hcg blir så extremt höga att testerna inte kan reagera på dem av den anledningen istället.

• Anonym (Sol)

11-åring ja, 8-åring nej. 

• Anonym (Sol)
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-05 18:15:37 följande:

11-åring ja, 8-åring nej. 

Fel tråd sorry.
  • Cereal Killer

ett snabbtest fungerar såhär:

1. antikroppar är klistrade på ett streck. När urinen med hcg (i det här fallet) passerar så fastnar hcg-molekylerna på antikropparna.
    2. andra antikroppar med en färg tillsätts. Dessa binder också till hcg. 
    Finns det hcg närvarande får man alltså hcg med färg bundet på strecket och det kommer då färgas tex rött eller blått

Har man jättemånga hcg-molekyler i sitt urin så kommer ju inte alla att få plats på strecket. De som blir över kommer att binda åt sig färgantikropparna och då blir ju färgen på strecket svagare. Därför är det möjligt att misstolka ett positivt test som negativt om man tex tar det sent i graviditeten.

• cosinus

En släkting lyckades med nästan samma sak med barn 3 och 4.

trean visste hon om 2 dagar innan födsel, fyran iaf två månader.

Då hade hon ändå fött barn innan och iaf med en av de okända graviditeterna hunnit bli krängt när en släkting frågade om hon var gravid?

var inte riktigt läge att säga - I told U so - några veckor senare 

• Mrs Moneybags

Det är galet, men naturen är ju märklig ibland.

Själv kände jag att jag var gravid från dag 1! Från hjässan ner till tårna skrek min kropp GRAVID! Jag behövde inte ens ta något test, men jag gjorde det ändå för att bekräfta vad jag redan visste. 

Det hade varit omöjligt för mig att ignorera foglossning, illamående, babyns rörelser i magen - han sträckte på sig och rörde på sig hela tiden i princip. 

Jag tror det kan vara människor som lever så ruschiga liv att de inte har tid att känna in hur de känner sig, hur de mår och allt sådant. Men om man försöker bli gravid är man hypersensitiv och  märker minsta förändring. 

• Malls

Tack för era tankar och kunskap. 

Det är så svårt att förstå att man inte kan märka att man är gravid men man har ju bara sin egen upplevelse att jämföra med. Det är ju så att vissa går genom graviditeter i princip helt symtomfria, inget illamående, ingen trötthet, ingen foglossning. Sparkar i magen tycker jag personligen är svårast att förstå att man kan missa då min upplevelse är att det är helt galet tydligt, är ju liksom en fot som höjer upp magen synligt, typ nån centimeter! Det kan väl ändå inte krånglande tarmar göra. Men kanske inte är så för alla utan en del har kanske mer diffusa rörelser. 

Och hade jag tyckt att jag hade ökad trötthet och en mage som rörde ovanligt mycket på sig och börjat misstänka graviditet så hade jag så klart gjort gravtest och jag hade nog litat till 100 % på att det stämde. Är chockad över att vissa kan vara gravida utan att få utslag på gravtest! Klart det är svårt att förstå att man är gravid om testen säger något annat....

Hur som helst var det ju väldigt lyckligt i det här fallet, stort grattis till Åsa och sambo som verkar ha längtat efter barn men trott att de inte kan. Det är ju på ett sätt ett mirakel  Hjärta

Svar på tråden Åsa som födde barn utan att veta om att hon var gravid