Inlägg från: Anonym (Autist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Autist)

Borde blivande föräldrar med diagnos uppmärksammas redan på MVC

Gillar din fråga och engagemang. Vet inte orsaken till den men viktig fråga.
    Jag har autism, högfungerande. Och ja jag hade behövt stöd från mvc och bvc men inte i första hand pga av min diagnos. Istället pga det hem jag själv växte upp i. 

Att bli förälder betyder också att ens egen barndom kommer fram och knackar på. 

Sen beror det på vem du delar eller inte delar föräldraskapet med, hur ekonomi och bostadssituationen ser ut.

själv har jag alltid varit väldigt bra på att samla in alla signaler från andra människor. Med dåligt självförtroende blev det svårt att analysera utan att gå ner mig i självrannsakan.

Jag är expert på att pejla in mina barn och ju bättre hjälp jag fått med att bearbeta min egen barndom samt förstärka mitt självförtroende så har jag nog blivit den allra bästa mamman. Jag kan nu sätta gränser bättre ju bättre självförtroendet blivit. 

• Anonym (Autist)

Och vill starkt poängtera att den ekonomiska situationen samt möjlighet till tryggt boende är otroligt viktiga faktorer. Fungerar det så är en stor stressfaktor borta och fokus på barnet/-n får utrymme.

Svar på tråden Borde blivande föräldrar med diagnos uppmärksammas redan på MVC