• Anonym (Eric)

Borde blivande föräldrar med diagnos uppmärksammas redan på MVC

Eftersom vi vet att barn och ungdomar med NPF diagnoser är överrepresenterade inom SIS och liknande placeringar och man vet att diagnoser som ADHD och Autism är ärftligt, borde man inte uppmärksamma dessa barn redan när mammorna besöker mödravården. Ge dessa föräldrar stöd i att vara just föräldrar. Att ha en funktionsnedsättning och dessutom få barn kan bli extra krävande. Strategier man tidigare haft kanske inte längre funkar den dagen man får barn. 

Det kanske då gör att inte orken och liknande finns. 

Det ska alltså vara ett sätt att erbjuda folk hjälp med vad just den personen behöver hjälp med, så just den personen kan bli en så bra förälder som möjligt. Så vi slipper ett enormt lidande sedan för barnen. 

Är det en bra idé? 

• Svar på tråden Borde blivande föräldrar med diagnos uppmärksammas redan på MVC
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Eric) skrev 2024-11-05 15:54:40 följande:
    Borde blivande föräldrar med diagnos uppmärksammas redan på MVC

Eftersom vi vet att barn och ungdomar med NPF diagnoser är överrepresenterade inom SIS och liknande placeringar och man vet att diagnoser som ADHD och Autism är ärftligt, borde man inte uppmärksamma dessa barn redan när mammorna besöker mödravården. Ge dessa föräldrar stöd i att vara just föräldrar. Att ha en funktionsnedsättning och dessutom få barn kan bli extra krävande. Strategier man tidigare haft kanske inte längre funkar den dagen man får barn. 

Det kanske då gör att inte orken och liknande finns. 

Det ska alltså vara ett sätt att erbjuda folk hjälp med vad just den personen behöver hjälp med, så just den personen kan bli en så bra förälder som möjligt. Så vi slipper ett enormt lidande sedan för barnen. 

Är det en bra idé? 

Känner att blivande föräldrar med NPF bör få extra stöd. Jag tycker dock att jag fick det. Eftersom jag redan är i vården har jag en vårdkontakt samt att läkarna hade kontinuerliga möten med mig (extrainsatt stöd) inför förlossningen. Efteråt är det min vårdkontakt och läkare där som hållit kontakt med mig för eftervård.

Det kan jag kan sakna är fysisk hjälp på plats och det är en svårare sak. Vi skulle behövt en närvarande person som gjorde hembesök, typ någon från bvc. 
  • Anonym (Eric)
    Anonym (Elin) skrev 2024-11-06 20:00:32 följande:
    Känner att blivande föräldrar med NPF bör få extra stöd. Jag tycker dock att jag fick det. Eftersom jag redan är i vården har jag en vårdkontakt samt att läkarna hade kontinuerliga möten med mig (extrainsatt stöd) inför förlossningen. Efteråt är det min vårdkontakt och läkare där som hållit kontakt med mig för eftervård.

Det kan jag kan sakna är fysisk hjälp på plats och det är en svårare sak. Vi skulle behövt en närvarande person som gjorde hembesök, typ någon från bvc. 
    Men då uppgav du detta själv eller hade en vårdkontakt från början. Vad hade du önskat att dom gjort på dessa hembesök? 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Eric) skrev 2024-11-06 20:47:30 följande:
    Men då uppgav du detta själv eller hade en vårdkontakt från början. Vad hade du önskat att dom gjort på dessa hembesök? 

Det var nog i samråd med min vårdkontakt.

Hembesöken är egentligen inte bara pga av NPF, vi hade det otroligt kämpigt i början pga kolik, ingen avlastning m.m. Så skulle inte ha uttryckt önskan om hembesök enbart pga det (för mig iallafall). Men då NPF gjorde vår situation ohållbar, det var väldigt svårt att hantera pga mina svårigheter, så hade jag önskat hembesök som stödinsats. Alltså stötta oss genom att ge mig råd och handfasta tekniker för att kompensera inom de områden där jag inte fungerar. Lite som habiliteringen erbjuder alla inom ASD (typ strukturera upp vardagen, livet, göra det mer hanterbart) men för nyblivna föräldrar med NPF.

• Anonym (Autist)

Gillar din fråga och engagemang. Vet inte orsaken till den men viktig fråga.
    Jag har autism, högfungerande. Och ja jag hade behövt stöd från mvc och bvc men inte i första hand pga av min diagnos. Istället pga det hem jag själv växte upp i. 

Att bli förälder betyder också att ens egen barndom kommer fram och knackar på. 

Sen beror det på vem du delar eller inte delar föräldraskapet med, hur ekonomi och bostadssituationen ser ut.

själv har jag alltid varit väldigt bra på att samla in alla signaler från andra människor. Med dåligt självförtroende blev det svårt att analysera utan att gå ner mig i självrannsakan.

Jag är expert på att pejla in mina barn och ju bättre hjälp jag fått med att bearbeta min egen barndom samt förstärka mitt självförtroende så har jag nog blivit den allra bästa mamman. Jag kan nu sätta gränser bättre ju bättre självförtroendet blivit. 

• Anonym (Autist)

Och vill starkt poängtera att den ekonomiska situationen samt möjlighet till tryggt boende är otroligt viktiga faktorer. Fungerar det så är en stor stressfaktor borta och fokus på barnet/-n får utrymme.

Svar på tråden Borde blivande föräldrar med diagnos uppmärksammas redan på MVC