• Anonym (Boo)

Undersköterska status

Ni på familjeliv vilket undersköterskeyrke anser ni ha sämst status om man rangordnar dem. Vi pratade om detta i skolan en gång

hemtjänst
    äldreboende/demensboende
    psykiatri
    personlig assistent 
    stödjare inom lss på boende
    personal på daglig verksamhet 
    vårdavdelning/mottagning på sjukhus 
    Undersköterska på vårdcentral

finns det något mer yrke som inte står med kan ni lägga till det i listan

själv tycker att jobba inom sjukvården mån-fre eller en akutmottagning har högt status då det kräver kunskap och har högre konkurrens
    Efter det lss
    och sedan psykiatrin 
    och sist har äldreomsorgen har lägst då vem som helst kan jobba med det och arbetsuppgifterna är enklare som att klä någon eller diska

• Svar på tråden Undersköterska status
  • Anonym (Boo)
    EpicF skrev 2024-11-05 18:14:06 följande:
    Att "vem som helst kan jobba inom äldreomsorgen " är felaktigt. Även där behövs kunskap. Egentligen mer kunskap än åå exempelvis sjukhus och vårdcentral då man jobbar ensam, utan tillgång på bla läkare, sjuksköterskor etc. 

Äldre är en komplex grupp då det oftast är multisjuka och inte alltid klarar att tala om vad som för ont, känns obehagligt etc. 

Det är mycket mer än att bara klä på någon eller diska. 

Har du ens jobbat inom äldreomsorgen? 

Jag har jobbat både som usk och ssk inom äldreomsorgen och hade aldrig kunnat göra ett bra jobb utan de kunskaper jag har. 
    Menar att folk utan utbildning även kan jobba där medans på sjukhus/vårdcentral där jag bor iallafall måste man vara undersköterska. Sedan kan man lättare få timjobb där om man vill och är intresserad av yrket.

Skillnaden mellan hemtjänst och sjukhus är att de på sjukhuset är i så dåligt skick att de måste vara där och få medicinsk hjälp. En usk måste tex kunna se om patientens tillstånd försämrats och använda akutvårdskunskap. medans i hemtjänsten är det att hjälpa folk som blivit funktionsnedsatta pga ålder eller sjukdom. Det kan hända nån gång ibland att någon blir dålig men inte alls så ofta som på ett sjukhus

Dessutom är man ny I äldreomsorgen får man mellan 3-4 dagars bredvidgång medans på sjukhus får man 1-2 veckor och ibland mer 

Tog bara de uppgifterna som exempel
  • Anonym (Boo)
    Anonym (V) skrev 2024-11-05 15:29:53 följande:

Suck
    Låt folk försörja sig hur de vill. Vad är det för dumheter du sysslar med.

Jag har inget emot att man vill jobba som underskötersk utan det är snarare fint att folk vill. Jag och några i skolan pratade om detta och vi kom fram till det jag skrev då man under en vårdutbildning oftast börjar med apl inom äldreomsorg och gör den sista apl inom sjukvården för att det är mer komplicerat
  • Anonym (Hm)

Dom gör ett fantastiskt jobb

• EpicF
    Anonym (Boo) skrev 2024-11-05 21:48:02 följande:
    Menar att folk utan utbildning även kan jobba där medans på sjukhus/vårdcentral där jag bor iallafall måste man vara undersköterska. Sedan kan man lättare få timjobb där om man vill och är intresserad av yrket.

Skillnaden mellan hemtjänst och sjukhus är att de på sjukhuset är i så dåligt skick att de måste vara där och få medicinsk hjälp. En usk måste tex kunna se om patientens tillstånd försämrats och använda akutvårdskunskap. medans i hemtjänsten är det att hjälpa folk som blivit funktionsnedsatta pga ålder eller sjukdom. Det kan hända nån gång ibland att någon blir dålig men inte alls så ofta som på ett sjukhus

Dessutom är man ny I äldreomsorgen får man mellan 3-4 dagars bredvidgång medans på sjukhus får man 1-2 veckor och ibland mer 

Tog bara de uppgifterna som exempel
    Jag vet att de kan det men de tär fel. Det krävs mycket stor kompetans för att göra ett bra jobb som usk inom äldreomsorgen. De äldre är oftast multimorbida och har ofta komplexa symtom. 

Också de i hemmet eller äldreboende kan vara i mycket dåligt skick, så dåligt att det inte ens kommer sig till sjukhus utan de behandlas i hemmet eller på boendet. 

Nej, man behöver akutvårdskunsap även i hemtjänsten och äldreboedned. Vem tror du det är som bedömer om de är dårligare än till vanligt? 

Det händer otroligt ofta att de äldre blir allvarligt sjuka i hemma eller på boende. 

Det med brevidgång varierar otroligt mycket. I min kommun får alla minst 2 veckors brevidgång och mer om de behöver. Samma i regionen. 

Du har aldrig jobbat inom äldreomsorgen va?! 
  • EpicF
    Anonym (Boo) skrev 2024-11-05 21:51:44 följande:
    Jag har inget emot att man vill jobba som underskötersk utan det är snarare fint att folk vill. Jag och några i skolan pratade om detta och vi kom fram till det jag skrev då man under en vårdutbildning oftast börjar med apl inom äldreomsorg och gör den sista apl inom sjukvården för att det är mer komplicerat
    Det är faktiskt mindre komplicerat att jobba som usk inom sjukvården/regionen eftersom du har tillgång till allt. Du är aldrig ensam. Du alltid tillgång till både läkare och sjuksköterska, lätt att få analyserar diverse blodprover, ta röntgen etc.

Detta har man inte inom äldreomsorgen på boende och hemtjänst. Där är ens kliniska blicka (och ja, man har klinisk blick även som usk) ett extremt viktigt redskap. 

I vilken ordning man gör sina apl i omvårdadaprogrammet beror på i vilken ordning man läser de olika kurserna. Inte vad som är mer komplicerat. 
  • Anonym (Lisa)
    Personlig assistent
    stödjare LSS 
    daglig verksamhet 
    hemtjänst

äldreboende/demensboende
    psykiatri

Undersköterska på vårdcentral

vårdavdelning/mottagning på sjukhus 
  • Anonym (Hm)
    EpicF skrev 2024-11-06 10:38:56 följande:
    Jag vet att de kan det men de tär fel. Det krävs mycket stor kompetans för att göra ett bra jobb som usk inom äldreomsorgen. De äldre är oftast multimorbida och har ofta komplexa symtom. 

Också de i hemmet eller äldreboende kan vara i mycket dåligt skick, så dåligt att det inte ens kommer sig till sjukhus utan de behandlas i hemmet eller på boendet. 

Nej, man behöver akutvårdskunsap även i hemtjänsten och äldreboedned. Vem tror du det är som bedömer om de är dårligare än till vanligt? 

Det händer otroligt ofta att de äldre blir allvarligt sjuka i hemma eller på boende. 

Det med brevidgång varierar otroligt mycket. I min kommun får alla minst 2 veckors brevidgång och mer om de behöver. Samma i regionen. 

Många vet förmodligen inte vad det innebär att jobba som uska
  • EpicF
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-06 20:47:12 följande:
    Många vet förmodligen inte vad det innebär att jobba som uska
    Nej, tyvärr är det så. Undersköterskor behövs, precis som alla andra yrkeskategorier inom vården. 
  • Anonym (Boo)
    EpicF skrev 2024-11-06 10:38:56 följande:

Fast outbildade vikarier kan vara jätteduktiga på jobbet de med och ibland tillochmed bättre än vissa usk. Sedan ändå gör all personal webbutbild om tex förflyttningar och demens som man lär sig på vårdutbildningen medans på ett sjukhus förväntar man sig nog att en har viss baskunskap. för en hel del sommarvikarier i äo där arbetet helt nytt för dem

några enstaka kanske har det men samtidigt har man inte alls samma komplexa maskiner och intstrument i hemtjänsten som på ett sjukhus. Får någon i äo sepsis skickas den till sjukhuset då den får rätt behandling där.

om någon blir dålig ringer personal ssk som tar ett beslut eller ambulans. Även outbildade har gjort det då nån mått dåligt. Däremot har du rätt i att det är bra att vara erfarenhet då man agera lugnt och rätt i situationen ensam

Det händer väl ibland men ändå inte att folk blir dåliga lika ofta som på sjukhus och inte dagligen iallafall

det är bra att man får mycket bredvidgång hos er. i min kommun har man 3-4 bredvidgångar även outbildade

• Anonym (Hm)
    EpicF skrev 2024-11-06 20:55:36 följande:
    Nej, tyvärr är det så. Undersköterskor behövs, precis som alla andra yrkeskategorier inom vården. 
    Verkligen så
Svar på tråden Undersköterska status