Anonym (Boo) skrev 2024-11-05 21:48:02 följande:
Menar att folk utan utbildning även kan jobba där medans på sjukhus/vårdcentral där jag bor iallafall måste man vara undersköterska. Sedan kan man lättare få timjobb där om man vill och är intresserad av yrket.
Skillnaden mellan hemtjänst och sjukhus är att de på sjukhuset är i så dåligt skick att de måste vara där och få medicinsk hjälp. En usk måste tex kunna se om patientens tillstånd försämrats och använda akutvårdskunskap. medans i hemtjänsten är det att hjälpa folk som blivit funktionsnedsatta pga ålder eller sjukdom. Det kan hända nån gång ibland att någon blir dålig men inte alls så ofta som på ett sjukhus
Dessutom är man ny I äldreomsorgen får man mellan 3-4 dagars bredvidgång medans på sjukhus får man 1-2 veckor och ibland mer
Tog bara de uppgifterna som exempel
Jag vet att de kan det men de tär fel. Det krävs mycket stor kompetans för att göra ett bra jobb som usk inom äldreomsorgen. De äldre är oftast multimorbida och har ofta komplexa symtom.
Också de i hemmet eller äldreboende kan vara i mycket dåligt skick, så dåligt att det inte ens kommer sig till sjukhus utan de behandlas i hemmet eller på boendet.
Nej, man behöver akutvårdskunsap även i hemtjänsten och äldreboedned. Vem tror du det är som bedömer om de är dårligare än till vanligt?
Det händer otroligt ofta att de äldre blir allvarligt sjuka i hemma eller på boende.
Det med brevidgång varierar otroligt mycket. I min kommun får alla minst 2 veckors brevidgång och mer om de behöver. Samma i regionen.
Du har aldrig jobbat inom äldreomsorgen va?!