• Anonym (Trött)

Äldre som väljer att inte uppdatera sig i teknik

Jag kan nästan bli förbannad över den klicken av den äldre generationen som vägrar ta till sig den nya tekniken men samtidigt ska använda den.

Vi kan ta min svärmor som exempel. Hon har en nättidning och blir plötsligt utloggad och kan då inte läsa allt. Hon ringer min man som en galning och kräver att han ska komma nu. Spelar ingen roll om det är arbetsdag eller mitt i natten. Hon måste få logga in nu. 

Jag har många sånna här historier i min omgivning med äldre som inte förstår tekniken och blir helt desperata.

Har även blivit stannad på gatan av äldre som är desperata och vill ha hjälp. 

Men faktum är ju att anledningen till att det blivit såhär är ju att dom ställt sig utanför tekniken från början. 

Den yngre generationen har ju haft betydligt mindre tid på sig att lära sig tekniken.

Hur kan det bli synd om dessa? Känner många äldre som klarar detta galant och är närmare 100 år. Men dom där andra. Vad är deras problem? Varför kräva av folk att dom ska komma för att typ trycka bort en reklamgrej på deras surfplatta. Det är orimligt! 

• Svar på tråden Äldre som väljer att inte uppdatera sig i teknik
  • Anonym (GF)

Och sedan gnäller de när de blir lurade av en kriminell som de frivilligt låtit logga in sig i deras bank. De förstår inte riskerna, de verkar inte lyssna nyheterna eller se på nyheter på TV. Samt läser inte texten i internetbank när de loggar in. Men bank-ID ska de så klart ha. 

Och varför ringer de inte sina barn när de får dessa samtal? Nej, då klarar de minsann sig själva. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (GF) skrev 2024-11-05 13:53:36 följande:

Och sedan gnäller de när de blir lurade av en kriminell som de frivilligt låtit logga in sig i deras bank. De förstår inte riskerna, de verkar inte lyssna nyheterna eller se på nyheter på TV. Samt läser inte texten i internetbank när de loggar in. Men bank-ID ska de så klart ha. 

Och varför ringer de inte sina barn när de får dessa samtal? Nej, då klarar de minsann sig själva. 

Stämmer in på min svärmor. Hon har gått på sånna här saker minst 2 ggr trots att hennes vänner förlorat flera hundra tusen på det sättet. Vi har skickat henne på föreläsningar flera ggr också som hon gått på. Räcker med att hon får gå en föreläsning på måndagen så har hon blivit lurad på onsdagen?. Och då har hon som du säger inte ringt min man. 

Skittråkigt att dom blivit lurade men det blir ju absurt att ringa och skrika om en reklamgrej som kommit upp som man inte kan kryssa bort eller att man inte kan logga in på dagens nyheter. Det är rimligt 

• Anonym (IT-proffs)

Som IT-ansvarig på ett medelstort företag så kan jag tyvärr inte hålla med.

Det finns gott om yngre (nittiotalister) som är helt korkade så fort det inte gäller sociala medier.

Får hjälpa dem med allt från att logga in till att byta batterier i musen.

Samtidigt så har vi de äldsta på kontoret som klarar sådant galant.

Så, jag skulle säga att it-analfabeter finns över allt.

Det handlar om intresse att lära sig.
    Vissa lär sig språk, andre hur it fungerar.

• Mrs Moneybags
    Anonym (IT-proffs) skrev 2024-11-05 16:44:08 följande:

Som IT-ansvarig på ett medelstort företag så kan jag tyvärr inte hålla med.

Det finns gott om yngre (nittiotalister) som är helt korkade så fort det inte gäller sociala medier.

Får hjälpa dem med allt från att logga in till att byta batterier i musen.

Samtidigt så har vi de äldsta på kontoret som klarar sådant galant.

Så, jag skulle säga att it-analfabeter finns över allt.

Det handlar om intresse att lära sig.
    Vissa lär sig språk, andre hur it fungerar.

För att inte tala om att använda word och liknande. Många yngre har svårt att greppa hur man strukturerar dokument i mappar och jag läste t om om en lärare som fick börja sin kurs med att visa hur man döper word och excelfiler och sparar ner dem. 

Bara för att man är snabb på att skriva sms är man inte nödvändigtvis organiserad på jobbet.

Min mamma är 77 och har absolut inga problem att använda sin dator eller mobil, hon är precis som vem som helst. Det har verkligen med intresse att göra. 

Om en äldre person har svårt att använda tekniken så ser jag inte varför man inte skulle kunna hjälpa till? Fick ni inte hjälp med allt möjligt när ni var små och inte kunde saker? Kan vi försöka vara lite vänliga mot varandra och ge varandra lite luft att få vara naiva och dumma ibland? Vi vet absolut ingenting om hur vi kommer vara som gamla. 
  • Xenia
    Anonym (Trött) skrev 2024-11-05 13:46:16 följande:
    Äldre som väljer att inte uppdatera sig i teknik

Jag kan nästan bli förbannad över den klicken av den äldre generationen som vägrar ta till sig den nya tekniken men samtidigt ska använda den.

Vi kan ta min svärmor som exempel. Hon har en nättidning och blir plötsligt utloggad och kan då inte läsa allt. Hon ringer min man som en galning och kräver att han ska komma nu. Spelar ingen roll om det är arbetsdag eller mitt i natten. Hon måste få logga in nu. 

Jag har många sånna här historier i min omgivning med äldre som inte förstår tekniken och blir helt desperata.

Har även blivit stannad på gatan av äldre som är desperata och vill ha hjälp. 

Men faktum är ju att anledningen till att det blivit såhär är ju att dom ställt sig utanför tekniken från början. 

Den yngre generationen har ju haft betydligt mindre tid på sig att lära sig tekniken.

Hur kan det bli synd om dessa? Känner många äldre som klarar detta galant och är närmare 100 år. Men dom där andra. Vad är deras problem? Varför kräva av folk att dom ska komma för att typ trycka bort en reklamgrej på deras surfplatta. Det är orimligt! 

När man blir äldre så blir en del trögare och får svårt att ta till sig ny teknik. Andra blir glömska och glömmer snabbt vad man lärt dem. De handlar inte om att "välja att inte lära sig" utan om oförmåga.

Du riskerar själv att bli virrig och dement en dag. Nuförtiden finns inte de ålderdomshem som fanns förr, de ska bo kvar hemma och klara sig själva med en teknik de aldrig bett om.

Svärmor är hänsynslös om hon kräver att få hjälp mitt i natten. Ni får förklara att det är orimligt att kräva att få hjälp när som helst. Det låter som begynnande demens. Annars tycker jag inte det är för mycket begärt att sonen hjälper henne när han tid. En gång var han liten och hjälplös och då var det hon som hjälpte honom.
  • TvillingmammaVästgöte
    Xenia skrev 2024-11-05 19:08:15 följande:
    När man blir äldre så blir en del trögare och får svårt att ta till sig ny teknik. Andra blir glömska och glömmer snabbt vad man lärt dem. De handlar inte om att "välja att inte lära sig" utan om oförmåga.

Du riskerar själv att bli virrig och dement en dag. Nuförtiden finns inte de ålderdomshem som fanns förr, de ska bo kvar hemma och klara sig själva med en teknik de aldrig bett om.

Svärmor är hänsynslös om hon kräver att få hjälp mitt i natten. Ni får förklara att det är orimligt att kräva att få hjälp när som helst. Det låter som begynnande demens. Annars tycker jag inte det är för mycket begärt att sonen hjälper henne när han tid. En gång var han liten och hjälplös och då var det hon som hjälpte honom.
    Ja, tyvärr blir en del gamla kognitivt nedsatta och klarar inte att lära sig ny teknik. Det innebär inte nödvändigtvis att de är dementa , många får en så kallad lindrig kognitiv nedsättning, Der är delvis därför många äldre blir väldigt lätta att lura ibedrägerier. Det kan hända vem som helst av oss, när vi blir gamla.
  • Goneril

Rubriken var rätt fördomsfull. Många äldre, och då menar jag 70 plussare, är väl hemmastadda i den tekniska världen, kommunicerar via alla kanaler, har ordning på alla sina filer, sköter bankaffärer och är allmänt misstänksamma mot bedrägeriförsök. Precis som den IT-ansvarige skrev finns det många yngre som verkar helt ointresserade och fullkomligt okunniga.                                                                                                           På det företag som jag lämnade vid pensionen för 10 år sedan tillhandahölls kurser, man kunde få s.k. "lärskivor" för att lära sig de olika programmen när arbetet så medgav. Vad hände? Några började lägga patience i stället för att ta vara på möjligheten att lära sig. De brukade säga "att de får datakunskap genom patiencen". Nej  de blev bara bättre på just detta men kunde fortfarande ingenting om datateknik. Någon medarbetare fick omplaceras och någon uppmanades att gå i pension. De kunde alltså inte utföra de arbetsuppgifter som förväntades eftersom de suttit och lekt i stället för att ge sig i kast med tekniken. Någon av dessa har jag haft lite kontakt med och hon var bekymrad över att hon inte kunde koppla på flygplansläge under en resa. På den nivån var det. Detta var ingen dement åldring.

Svar på tråden Äldre som väljer att inte uppdatera sig i teknik