Äldre som väljer att inte uppdatera sig i teknik
Rubriken var rätt fördomsfull. Många äldre, och då menar jag 70 plussare, är väl hemmastadda i den tekniska världen, kommunicerar via alla kanaler, har ordning på alla sina filer, sköter bankaffärer och är allmänt misstänksamma mot bedrägeriförsök. Precis som den IT-ansvarige skrev finns det många yngre som verkar helt ointresserade och fullkomligt okunniga. På det företag som jag lämnade vid pensionen för 10 år sedan tillhandahölls kurser, man kunde få s.k. "lärskivor" för att lära sig de olika programmen när arbetet så medgav. Vad hände? Några började lägga patience i stället för att ta vara på möjligheten att lära sig. De brukade säga "att de får datakunskap genom patiencen". Nej de blev bara bättre på just detta men kunde fortfarande ingenting om datateknik. Någon medarbetare fick omplaceras och någon uppmanades att gå i pension. De kunde alltså inte utföra de arbetsuppgifter som förväntades eftersom de suttit och lekt i stället för att ge sig i kast med tekniken. Någon av dessa har jag haft lite kontakt med och hon var bekymrad över att hon inte kunde koppla på flygplansläge under en resa. På den nivån var det. Detta var ingen dement åldring.