• Anonym (B)

Hade ni undvikt fira jul med dessa med?

Vi brukar fira jul på ett ställe varje år i olika konstellationer, varje år oavsett vart vi firar slutar det med att det är jag som står vid spisen. 

inte för att låta som en besserwisser men det finns en annan familj, ensamstående mamma som inte verkar kunna laga mat. Aldrig sett henne laga mat knappt. Förutom typ pasta och enklare rätter till sig och barnen. 

nu har denna ensamstående träffat en kille och förra julen bestämde jag mig att aldrig fira jul på det sättet igen. Inte en enda gång på julaftonen erbjöd sig paret att hjälpa till. Dom var nykära och gick undan hela tiden. 

ingen förutom jag och sambon fixar fint med pynt och julgran, anstränger sig för vad som ska handlas osv. 

just denna personen hjälper inte till ekonomiskt heller vilket jag tycker är otroligt fräckt. det Är bara vår familj, några i min släkt och sambons pappa som bidrar med mat eller pengar. 

det är svärfars lantställe för övrigt. 

det känns ju taskigt att utesluta några om vi i år skulle välja att fira hemma i stället. Men jag vill inte att dom kommer och bara ska sätta sig vid dukat bord. 

jag vet att folk kommer säga "det är väl bara att säga som det är, dom för hjälpa till ekonomiskt" men det handlar inte enbart om pengar. Utan också all matlagning. Det blir för många. Jag orkar inte. Dessutom 4 barn som såklart vill ha julklappar. Inte ens det köper mamman knappt. Känns som att det är upp till oss att fixa en massa paket till hennes barn med. 

• Svar på tråden Hade ni undvikt fira jul med dessa med?
  • Anonym (Kia)

Har ni haft det stamtalet öht? Hur ni ska dela upp det. Annars måste ni ju börja där. I god tid innan. Att från och med i år vill ni att ni delar upp utgifter och uppgifter för ni inte kan, vill, orkar, har råd att ta hand om allt själva. Så får de ta ställning till om de vill komma. Skriv listor på vem som tar med vad och betalar vad. Om en åker och handlar så swishar man direkt osv. Vissa har det bara inte i sig att hjälpa till. Istället för att störa sig eller bli helt dränerad själv är det bättre att säga ifrån. Det bör man göra i god tid innan som sagt och inte när man står i allt julfirande, så hinner alla smälta det. Man kan säga det vänligt men bestämt. 

• Mrs Moneybags

Vi gör helt enkelt så att den som är värd eller värdinna skickar ut en lista på vad som ska göras och skriver namn bredvid varje uppgift. Exempelsvis Janssons: svärmor och så vidare.

Jag skulle inte utesluta någon på julafton, men jag skulle dela upp matlagningen.

Vi brukar ha det så att den som är värd står för julskinka och potatis eftersom det är lite knepigare att forsla. 

Det är bara att göra en lista. Det är ju långt kvar till jul, så skicka listan kring första advent så hinner alla förbereda sig. 

• Anonym (B)

Tack för tips! 

• Anonym (Fia)
    Anonym (B) skrev 2024-11-05 11:33:37 följande:

Den här personen har faktist aldrig bidragit med nånting någon jul. Men alltid rättfärdigat det för att hon är ensam med barnen och har det rätt tufft. Men nu har hon bytt jobb och tjänar det dubbla av vad jag tjänar, även nya killen är välbetald. Nu är det inte synd om henne längre haha. 

Vill också tala om varför men min sambo vill komma med andra bortförklaringar, som att vi ev måste jobba dagen innan och det blir tight med tid. 

Eftersom läget är annorlunda i år mot vad det varit förr så finns det ju all anledning att ändra på traditionerna. 

Ta ett snack med henne och förklara att ni inte orkar att fixa ett så stort julfirande igen, utan hennes och sambons hjälp, och tala om konkret vad ni vill att de bidrar med. Välj gärna sådana saker som verkligen kommer att saknas om de inte fixar det. Då kan de inte smita undan.
  • Anonym (Inger)
    Anonym (B) skrev 2024-11-05 12:15:26 följande:

Det låter jättebra. Nä det är dåligt på den fronten. 

mina släktingar brukar ta med lite mat som planerats innan, hans pappa ger pengar. Är skruttig och orkar inte göra nånting av förståeliga skäl. Sen har det bara blivit så att vi åker och handlar. Aldrig att denna personen frågar nåt om hon ska bidra. Hon kommer bara dit Med barnen  men som sagt har hon haft det tufft med 4 barn så man har alltid tyckt synd om henne. Men nu som sagt har dom bra löner och lever i hop med nya killen. 
    men inte ens han bidrog något förra julen.

men visst borde man planerat allt mkt bättre och får skylla oss själva egentligen. 

Det är så klart ohyfsat att göra som er släkting gör, samtidigt så har ni ju visat att ni är ok med upplägget genom att göra likadant år efter år. 

Ni kanske kan ta upp julen nu, på ett trevligt sätt, och säga att ni vill dela på matfixandet i år. Fråga vad de vill ha på julbordet, så att det inte blir så att ni bestämmer och de tvingas göra på ert sätt. 

• Mandel

Man kör knytis och alla ansvarar för en eller flera saker. Både att det köps in, tillagas och värms och hamnar på bordet inför mat/fika.
    Varje familj/par köper julklappar för samma summa och man bestämmer vilka som det ska köpas julklappar till. 

Eller så säger du helt enkelt att i år orkar jag/vi inte rodda allt så vi tänker bara fira jag ev partner och våra barn.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (B)

👍👍👍

• Anonym (Em)

Hade inte bjudit och sagt att jag inte orkar som orsak. Då kanske de erbjuder sig att hjälpa till

• Anonym (Ni orkar inte, sta pa er och njut)
    Anonym (B) skrev 2024-11-05 12:15:26 följande:

... hans pappa ger pengar. Är skruttig och orkar inte göra nånting av förståeliga skäl...

..men visst borde man planerat allt mkt bättre och får skylla oss själva egentligen. 

Som svar pa din fraga, nej jag hade inte velat fira med sadana manniskor. 

Men som fortsattning pa mitt svar, hur hade ni tankt att fira i ar egentligen, alltsa hemma hos er? Vill inte din man ha sin pappa med (som ar skruttig och sjalv inte orkar fixa, utan bidrar med pengar istallet)? Han borde ju inte bli utesluten och tvingas sitta ensam i sin stuga utan julpynt och annat (som han sjalv da inte orkar satta upp). Ar det meningen att alla ska bli bjudna utom just det snyltande bortskamda paret (med 4 barn) som bara kommer till dukat bord och aldrig hjalper till eller ar det andra som ocksa blir uteslutna nu pga platsbrist hos er? I vilket fall som helst, bast att kommunicera i god att ni amnar fira "sjalva" i ar och kanske aven bjuder in svarfar (den enda ni har plats med). Sag att ni inte orkar med ett stort firande helt enkelt. Kvittar hur mycket folk an kommer att forsoka overtala er. Sta pa er att ni inte "orkar" och sta fast vid det. Tanker att det kan bli synd om svarfar, sa en gammal orkeslos farfar kanske man orkar med, men dar gar er grans. Nu ar det dags for er att borja njuta av jularna istallet for att passa upp pa andra och vara helt utmattade efterat (och i efterhand tycka att allt var skit, trots allt jobb ni gjort). Njut och sta pa er.
  • Anonym (J)
    Anonym (B) skrev 2024-11-05 11:33:37 följande:

Den här personen har faktist aldrig bidragit med nånting någon jul. Men alltid rättfärdigat det för att hon är ensam med barnen och har det rätt tufft. Men nu har hon bytt jobb och tjänar det dubbla av vad jag tjänar, även nya killen är välbetald. Nu är det inte synd om henne längre haha. 

Vill också tala om varför men min sambo vill komma med andra bortförklaringar, som att vi ev måste jobba dagen innan och det blir tight med tid. 

Föreslå istället att ni alla fördelar ut vem som lagar vilken maträtt och att ni delar på matinköpen.

Går de inte med på det så bjuder ni inte in dem eller firar jul själva. Blir det ifrågasättande om förslaget så var ärlig och säg som det är att du inte vill vara den enda som står i köket på julafton.

Har de minsta vett i skallen så förstår de hinten redan när du kommer med förslaget om uppdelning. 
Svar på tråden Hade ni undvikt fira jul med dessa med?