Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Varför gillar så många Trump?

Anonym (Hdidkdnfhxhz) skrev 2025-01-24 19:45:09 följande:
    För att skolsystemet i USA inte uppmuntrar till eget tänkande. 

Det finns också många mer eller mindre lågbegåvade personer och personer som själva inte har något driv utan hellre skyller allt på alla andra. 
    Av nyfikenhet, var gick du i skola? Jag delar inte din erfarenhet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-24 21:57:24 följande:
    Klart man kan/ska jämföra, men man måste ju jämföra med liknande fall. Här har vi människor som skadat andra fysiskt ordentligt och människor dog och som nu blir helt frisläppta, samtidigt som stora massor utvisas pga potentiellt kriminella i framtiden. 

Jag är helt för att man kan frikänna människor som blivit felaktigt dömda, men människor som faktiskt orsakat att andra hamnat på sjukhus eller bårhuset?! 
    Men nu blir faktist inte alla av dem frikända, det finns tre olika sorts benådningar. Det är en del som blir frisläppta, de har suttit i fängelse flera år, men de blir inte frikända - de kommer ha sitt register som dömda kvar i systemen.

Jag försöker ju jämföra just liknande fall, varsågod och bidra om du vill.

Och man kan inte döma någon för att ha orsakat att andra hamnat på bårhuset om inte dödsorsaken var misshandeln, utan dödsorsaken var av naturliga orsaker ett par dagar senare.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-24 22:07:34 följande:

Problemet är till stor del vänstern tyvärr.

Högern taktikröstar gärna för att rätt sida ska vinna, medan många vänster inte vill gå emot sina principer alls. Jag har sett mängder av amerikaner som nu ångrar att de inte röstade alls. De valde att inte rösta alls för att Kamala inte representerade just deras ideologi. Hon var inte perfekt. Trump var det värsta valet, men Kamala var inte helt rätt så de valde att avstå, trots risken att Trump skulle vinna. 
    Och det här är ett stort problem. Har man bara två att välja på så kan man inte välja att inte rösta för att ena kandidaten inte är perfekt. I Sverige har man ju ändå en liten chans att få med sitt pytteparti i regeringen även om de inte vinner och kan därmed avstå från att taktikrösta ( även om jag tycker det är rätt korkat också ). 

Det finns fler än två att rösta på. Rent praktiskt har de ju ingen chans att vinna, men vill man visa sitt missnöje kan man ju rösta på någon annan än de två stora. Och du kan skriva in vilket namn du vill dessutom, du kan rösta på Kalle Anka om du vill.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-24 22:20:04 följande:
    Nu känner jag inte till om Obama frisläppte någon som faktiskt begått ( och erkänt ) grov misshandel men de som är frisläppta nu har gjort just det. Och visst, man kanske inte kan bevisa till 100% att någon som fått skallen spräckt och sedan dör pga stroke dagen efter inte hade dött ändå, men de kunde bevisa att de personerna begått exakt det brottet de blev dömda för. 
    Och då är vi tillbaka till en jämförelse av liknande brott, t ex de som dömdes vid BLM riotarna, etc för att se om straffen var rimliga eller om just den tid de redan suttit i fängelse är mer rimligt. Om du läser mina tidigare inlägg pratar jag om detta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-24 22:40:56 följande:
    Har kikat igenom och jag hittar inga länkar från dig om de som Obama frisläppt, så jag kan inte svara på det. 
    Nej jag har inte kollat efter Obama specifikt, jag håller mig i mer nutid.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jaha) skrev 2025-01-31 22:35:58 följande:

Hade kanske varit bättre med en senil president med en bra stab runt sig när alternativet är en jävla galning som omger sig med en massa ja-sägare.

Allvarligt så hoppas jag att någon eller några plockar bort främst Trump och sedan därefter Putin. Är väl det mest akuta. Sedan bör man väl börja rensa i Kina
    Världen och allas ekonomi bygger på att vi funkar tillsammans
    Tyvärr vill ju inte deltaga.'
    Jag tror att både Trump och Putin stoppar ett finger i röven och sedan får smaka på det.
    Ok att ryssarna inte kunnat välja demokratiskt (uppenbarligen inte heller amerikanerna) Men hur i hela helvete kan en nation rösta fram en sådan president?
    Är ju som någon "banan-republik" i Afrika eller Sydamerika.

Du har 84 sidor att läsa. Borde ta dig ett par timmar.
  • Tow2Mater
    Dags att öka pengarna till NATO!

Men i ljuset av Rysslands aggression på Europas östra flank och Donald Trumps insisterande på att europeiska stater måste sluta dra nytta av amerikansk försvarsvälvilja samtidigt som de gör så lite själva, har nya, högre andelar av BNP diskuterats. En bråkdel högre utgiftsgolv på 2,5 procent har diskuterats, EU har föreslagit 3 procent, och president Trump säger att han nu tittar på fem procent från kalla kriget-nivån från europeiska medlemmar.

www.breitbart.com/europe/2025/02/04/to-prevent-war-we-must-spend-more-says-nato-boss-to-underpaying-european-allies/
  • Tow2Mater
    Anonym (jury) skrev 2025-02-08 21:00:41 följande:
    Vi får se hur långt han når, men den amerikanska författningen har många svaga punkter och en av dom största är möjligheten för missbruk av 'executive orders'. En president kan ge executive order om närmast vad som helst så länge det inte motsäger gällande lagstiftning, men denna begränsning förutsätter att kongressen och domstolar har vilja och förmåga att sätta gränser för presidentens makt. Och om dessa trots att skulle försöka kan ju presidenten bara strunta i detta, utan att dessa motpoler har någon reell makt att stoppa det.

Vi ser ju redan nu hur laglöst USA reellt är, när en president kan skapa en personlig pseudomyndighet som DOGE utan budget och laglig grund, som utan kan vidare har befogenhet till att rannsaka och nedlägga andra myndigheter pga. presidentens personliga antipatier trots att dessa har laglig grund och budget som beviljats av kongressen. När något sånt alls kan förekomma visar det bara hur anarkistiskt USA har blivit pga. svagheter i författningen som förutsätter att politiker är hedersmän som följer oskrivna spelregler.
    Trump har sagt han kommer följa domstolsbeslut, och/eller överklaga. I motsats till Biden som struntade i domstolsbeslut och körde på ändå.
  • Tow2Mater
    Anonym (8272) skrev 2025-02-13 20:20:41 följande:

Precis min tanke också. Samma mönster. Det här kan sluta väldigt tragiskt, kanske med ett inbördeskrig eller att han helt och hållet tar över allt och ingen längre kan säga till om något alls.

Han har ju redan startat förtryck mot HBTQ personer t, ex. Hitler gjorde det med. Gud vet hur många han gasade ihjäl i koncentrationsläger ?Förföljde och mördade judar?.Trump driver bort invandring hårt nu?Vill inte se längre att man skyddar jämlikhet, demokrati och har t,om kickat folk som arbetar med detta nu?Vad är nästa steg? Ge sig efter funktionsnedsatta?

förtryck? hur?
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-02-13 20:24:32 följande:
    Med lite faktakoll så skulle du veta att du har en felaktig uppfattning om saken. 
    Citat Biden:  ?The Supreme Court tried to block me from relieving student debt. But they didn?t stop me. I?ve relieved student debt for over 5 million Americans. I?m going to keep going."
  • Tow2Mater
    Anonym (8272) skrev 2025-02-13 21:10:48 följande:
    Ja, ett exempel är väl bara att han vill sparka 15.000 HBTQ personer inom militären. På inga andra grunder än sin sexuella identitet. 
    Det tror jag inte. Link?
  • Tow2Mater
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-13 21:30:39 följande:
    Hörde också detta.
    Link?

Det enda jag hittar är  "Effective immediately all new accessions for individuals with a history of gender dysphoria are paused, and all unscheduled, scheduled or planned medical procedures associated with affirming or facilitating a gender transition for service members are paused"
  • Tow2Mater
    Mentat skrev 2025-02-13 23:11:17 följande:
    Det bästa måste ju vara att gå till källan: Prioritizing Military Excellence and Readiness ? The White House
    Den stodjer det jag sa, som kommer från  Defense Secretary Pete Hegseth. www.usatoday.com/story/news/politics/2025/02/10/trump-transgender-troops-military-ban-reinstated/77551969007/

Vad en 'säkerhetskälla' eller Rachel Branaman som kampanjar för HBTQ-personer' i 2024 trodde han 'kan komma att signera' har inte hänt.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?