• nihka

Varför gillar så många Trump?

Anonym (Hej!) skrev 2024-12-01 11:41:11 följande:

Ja han inför det om Mexico inte tar tag i problemet med den enorma smugglingen av narkotika  samt smugglingen av flyktingar tas på allvar.

Tycker du att det är fel?

Ja, det tycker jag. Man hjälps åt. Att hota varandra leder ingen vart.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-01 14:29:13 följande:
    USA kommer inte att dra sig ur Nato. De har ju infört en ny lag tom som förhindrar att presidenten på egen hand kan lämna Nato.
    Klart USA kan lämna NATO om de vill.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-01 14:33:35 följande:

USA är vår allra viktigaste allierade. Storbritannien nummer två. Men vi bör inte förlita oss helt på USA och Storbritannien. Vi skall se till att vi har ett eget starkt försvar och starka förmågor som vi kan bidra med i Nato. Då stärks vårt land position och vi behöver inte stå med mössan i handen . 

Nej. NATO har varit vår starkaste (militära) allierade. Med eller utan USA.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-01 15:13:46 följande:
    Between October 2022 and September 2023, U.S. Border Patrol agents working in the Swanton Sector recorded 6,925 apprehensions of people from 79 countries, all crossing irregularly from Canada ? a 550 per cent year-over-year increase

An ongoing CBC News investigation has found that Canada is increasingly sold as an easy and safe alternative route to enter the U.S., as opposed to the more perilous paths and crossings of the northern Mexico border.

www.cbc.ca/news/canada/human-smuggling-canada-rcmp-organized-crime-1.7051961
    Det är väl inte Kanadas fel att människor försöker ta sig till USA.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-01 18:28:11 följande:
    Det är fel att de inte gor mer for att stoppa det. Och det är det Trump vill addressera.
    Tycker du Kanada ska införa utresetillstånd? Om USA inte vill att någon ska resa in i till USA får de amerikanska myndigheterna stoppa dem. Ska man hjälpa varanda får man komma överens.
  • nihka
    Xenia skrev 2024-12-01 18:29:54 följande:
    Kamala Harris var väl inte vemsomhelst, hon hade erfarenhet som justitieminister i Kalifornien och som senator. Trump hade ingen politisk erfarenhet alls när han kandiderade år 2016, han var snarare vemsomhelst då. Hillary Clinton hade erfarenhet som senator och utrikesminster. Så fräckhet och karisma överflyglar erfarenhet.

Vad Kamala gjorde för fel? Kanske att hon inte tog tillräckligt avstånd från den nuvarande presidenten.
    74 441 588 amerikaner la sin röst på demokraterna med Kamela Harris som presidentkandidat. Det räckte inte hela vägen men är knappast något som händer "vemsomhelst"
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-01 18:45:48 följande:
    Jag lämnar det till Trump att definiera hur han vill gora. Det finns inget diffust 'hjälpa varandra' när vissa länder verkar vilja spendera minimalt på att forsoka begränsa illegala saker som inte går åt deras håll.
    Nu bestämmer inte Trump över Kanada och Mexiko. Om Trump vill hindra människor från att ta sig in i landet får han antingen sköta det själv eller samarbeta med länderna som gränsar mot USA.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-01 19:04:44 följande:
    Trump wants to use tariffs as a tool to get Mexico and Canada to help stem the flow of illegal drugs into the U.S., particularly the deadly opioid fentanyl, and also migrants crossing illegally into the U.S.

www.reuters.com/world/americas/trump-discussed-border-trade-with-canadas-trudeau-after-pledging-steep-tariffs-2024-11-30/
    Är det inte bättre att USA bara slutar handla med resten av världen? På så vis behöver man inte skylla på alla andra när det kommer in droger och människor till USA.

Man kanske även kunde adressera det faktum att det finns en massa människor i USA som köper droger. Ingen efterfrågan ger ingen försäljningsmarknad vet du.
  • nihka
    Anonym (Hej!) skrev 2024-12-01 20:50:59 följande:

samarbeta med ett korrupt land där narkotikahandel är enorm?
    Slutar aldrig att förvånas över hur naiva svenskar 

Jepp. Ingen får välja vem man är granne med utan länder ligger där de ligger så man får samsas med de grannar man har. Eller så kan man så klart kriga mot dem på olika nivåer. Du kanske föredrar det?
  • nihka
    Anonym (Hej!) skrev 2024-12-01 20:56:23 följande:
    Nu kommer stora delar från just dom länderna.
    Så det finns ju ingen anledning att hota t.e.x  Finland 
    ja vi får säga till de hemlösa som lever på gatorna i usa att sluta att festknarka och ha roligt 
    Alla droger som säljs köps av någon som har pengar att betala för drogerna. Gäller även Finland.

Jag var inte medveten om att hemlösa som lever på gatorna i USA hade så mycket pengar att de kan köpa en massa droger och festa och ha roligt.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?