Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Varför gillar så många Trump?

KillBill skrev 2025-01-23 22:19:42 följande:
    Du är dåligt påläst. Julian Khater dömdes den 27 januari 2023 till 7 års fängelse. Han har inte ens avtjänat 2 år av sitt 7 åriga straff.

Håller du inte med om att det är svinigt av Trump att benåda kriminella som begått ett grovt brott mot en polis?
    with credit for time served.

He's been incarcerated since March 14, 2021.

www.npr.org/2023/01/27/1152111889/khater-sentenced-prison-pepper-spraying-officers-jan-6
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-23 22:50:15 följande:
    Ok men han har ändå bara suttit mindre än 60% av straffet.

Håller du inte med om att det är svinigt av Trump att benåda kriminella som begått ett grovt brott mot en polis?
    Du ignonerar mina frågor, varför? Utan de svaren kan jag inte ta ställning.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-23 23:06:55 följande:
    Jag bekräftar ju att den kriminelle som misshandlade polisen och som Trump nu vill  benåda har suttit fängslad sedan 2021 men han har likväl inte ens suttit av 60% av sitt straff. 

Hur långt är straffet för ett liknande pepparspraybrott i Sverige som jämförelse? Vilka straff fick de i BLM riotarna, som ju hande i flera städer - och ett antal togs upp i både statliga och deferal domstol - för liknande brott?

Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna säga om det var svinigt att släppa honom redan, eller ej.

Men jag läser att i Sverige: 'Det normala är att man släpps när man har avtjänat två tredjedelar av sitt straff, så kallad villkorlig frigivning.' www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/straff-och-pafoljder/fangelse/
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-23 23:06:55 följande:
    Jag bekräftar ju att den kriminelle som misshandlade polisen och som Trump nu vill  benåda har suttit fängslad sedan 2021 men han har likväl inte ens suttit av 60% av sitt straff. 

Tow2Mater skrev 2025-01-24 00:34:05 följande:
    Hur långt är straffet för ett liknande pepparspraybrott i Sverige som jämförelse? Vilka straff fick de i BLM riotarna, som ju hande i flera städer - och ett antal togs upp i både statliga och deferal domstol - för liknande brott?

Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna säga om det var svinigt att släppa honom redan, eller ej.

Men jag läser att i Sverige: 'Det normala är att man släpps när man har avtjänat två tredjedelar av sitt straff, så kallad villkorlig frigivning.' www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/straff-och-pafoljder/fangelse/
    Låt mig ge ett exempel, hur tycker du 'det långa fängelsestraffet' är i jämförelse till de 7 års fängelse som Julian Khater dömdes till? :

A Texas man was sentenced to federal prison today for assaulting a Deputy U.S. Marshal with a construction hammer during a July 2020 protest in Downtown Portland.

Jacob Michael Gaines, 24, was sentenced to 46 months in federal prison and three years? supervised release.

?Mr. Gaines? actions in July 2020 were intentional, dangerous, and could have severely injured or killed the Deputy U.S. Marshal who confronted him. His assault on a federal officer justifies the lengthy prison sentence imposed today,? said Scott Erik Asphaug, Acting U.S. Attorney for the District of Oregon.

Gaines struck a Deputy U.S. Marshal three times with the hammer.

www.justice.gov/usao-or/pr/texas-man-sentenced-federal-prison-assaulting-deputy-us-marshal-hammer-during-portland

• Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-24 07:40:39 följande:
    Julian Khater deltog i stormningen av USA:s kongress den 6 januari 2021, vilket resulterade i skador på Capitolium. Han attackerade också en polisman med pepparspray, vilket kan ha bidragit till att polismannen senare dog av hjärnblödning. Dessa handlingar spelade en avgörande roll i att han dömdes till nästan sju års fängelse.
    Sverigedemokraterna (SD) och regeringen har föreslagit att avskaffa tvåtredjedelsfrigivningen för våldsbrott. Jag har tolkat dig som att du brukar stödja SD och regeringen och hårdare tag mot kriminella men nu när din idol Donald Trump förespråkar förtida frigivning av någon som gjort sig skyldig till ett grovt brott mot en polis verkar du plötsligt stödja att samhället ska vara mildare mot de som sitter i fängelse. 

Gulligt Solig
    Dina icke relevanta och felaktiga antaganden om mig som person är totalt OT.

BLM riotarna resulterade också i skador på statliga/federala byggnader, fordon, andra byggnader etc och de attackerade också polismän på sätt som de kunde dött av. Jag bad dig jämföra.
  • Tow2Mater
    Anonym (GF) skrev 2025-01-24 08:22:37 följande:
    Lägg av. Du vill inte svara. Du har dubbla måttstockar. Du vågar inte säga att du gillar det Trump gjort med fångarna. För det passar ju inte ihop med vad du tycker om andra kriminella. .

Du ör så genomskinlig. 
    Dina icke relevanta och felaktiga antaganden om mig som person är totalt OT.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-24 15:38:05 följande:
    Jag anser att alla som genomför upplopp och skadar poliser och allmän egendom ska straffas och när det gäller villkorlig frigivning och liknande så ska det beslutas av domstolarna och inte av en president som vill gulla med extremhögerns våldsverkare.

Att du inte kritiserar Trump för att han benådar kriminella som misshandlat poliser är mycket talande. 
    Presidenter, inklusive Obama och Biden, har benådat kriminella som både misshandlat och dödat. Du måste se till varje fall för sig. Benådning tillhör USAs Presidents möjligheter, oavsett vad du tycker om det.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-24 17:12:32 följande:
    Whatabout..  Jag försvarar inte rätten för politiker att övertrumfa domare ? det är något du verkar göra. Däremot skulle det vara nyttigt för dig att jämföra hur tidigare presidenter har motiverat sina benådningar med hur Donald Trump motiverar frisläppandet av en kuppmakare som misshandlade en polis. Trump beskriver de benådade som "patrioter", medan tidigare presidenter har haft betydligt mer rimliga förklaringar till sina benådningar.
    Jag försöker ju jämföra rimligheten med andra liknade fall t ex från BLM rioterna (jag gav ett exempel), men du vill ju inte ge exempel själv.

Vill du jämföra med liknande fall från Obama- och Bidentiden leta upp dem.

Jag stödjer rätten för en President att kunna trumpa domares beslut i vissa fall,  och nu har Presidenten den rätten, vet inte varför jag specifikt skulle behöva vara emot den saken för att göra dig nöjd.
  • Tow2Mater
    Anonym (GF) skrev 2025-01-24 17:14:36 följande:
    OT. Tråden handlar om Trump. Blir det mer rätt för att andra gör det?
    Det handlade om att kilbill tyckte 'det ska beslutas av domstolarna och inte av en president', och jag säger Presidenten har benådningsrätten, det har han 'alltid' haft (även Obama och Biden), det är inget nytt Trump hittat på att använda.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-24 17:12:32 följande:
    Whatabout..  Jag försvarar inte rätten för politiker att övertrumfa domare ? det är något du verkar göra. Däremot skulle det vara nyttigt för dig att jämföra hur tidigare presidenter har motiverat sina benådningar med hur Donald Trump motiverar frisläppandet av en kuppmakare som misshandlade en polis. Trump beskriver de benådade som "patrioter", medan tidigare presidenter har haft betydligt mer rimliga förklaringar till sina benådningar.
    Och forresten var inte Trumps förklaringar till sina benådningar att de skulle vara 'patrioter". Läs t ex mina linkar så ser du flera huvudorsaker till benådningarna.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hdidkdnfhxhz) skrev 2025-01-24 19:45:09 följande:
    För att skolsystemet i USA inte uppmuntrar till eget tänkande. 

Det finns också många mer eller mindre lågbegåvade personer och personer som själva inte har något driv utan hellre skyller allt på alla andra. 
    Av nyfikenhet, var gick du i skola? Jag delar inte din erfarenhet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-24 21:57:24 följande:
    Klart man kan/ska jämföra, men man måste ju jämföra med liknande fall. Här har vi människor som skadat andra fysiskt ordentligt och människor dog och som nu blir helt frisläppta, samtidigt som stora massor utvisas pga potentiellt kriminella i framtiden. 

Jag är helt för att man kan frikänna människor som blivit felaktigt dömda, men människor som faktiskt orsakat att andra hamnat på sjukhus eller bårhuset?! 
    Men nu blir faktist inte alla av dem frikända, det finns tre olika sorts benådningar. Det är en del som blir frisläppta, de har suttit i fängelse flera år, men de blir inte frikända - de kommer ha sitt register som dömda kvar i systemen.

Jag försöker ju jämföra just liknande fall, varsågod och bidra om du vill.

Och man kan inte döma någon för att ha orsakat att andra hamnat på bårhuset om inte dödsorsaken var misshandeln, utan dödsorsaken var av naturliga orsaker ett par dagar senare.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-24 22:07:34 följande:

Problemet är till stor del vänstern tyvärr.

Högern taktikröstar gärna för att rätt sida ska vinna, medan många vänster inte vill gå emot sina principer alls. Jag har sett mängder av amerikaner som nu ångrar att de inte röstade alls. De valde att inte rösta alls för att Kamala inte representerade just deras ideologi. Hon var inte perfekt. Trump var det värsta valet, men Kamala var inte helt rätt så de valde att avstå, trots risken att Trump skulle vinna. 
    Och det här är ett stort problem. Har man bara två att välja på så kan man inte välja att inte rösta för att ena kandidaten inte är perfekt. I Sverige har man ju ändå en liten chans att få med sitt pytteparti i regeringen även om de inte vinner och kan därmed avstå från att taktikrösta ( även om jag tycker det är rätt korkat också ). 

Det finns fler än två att rösta på. Rent praktiskt har de ju ingen chans att vinna, men vill man visa sitt missnöje kan man ju rösta på någon annan än de två stora. Och du kan skriva in vilket namn du vill dessutom, du kan rösta på Kalle Anka om du vill.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-24 22:20:04 följande:
    Nu känner jag inte till om Obama frisläppte någon som faktiskt begått ( och erkänt ) grov misshandel men de som är frisläppta nu har gjort just det. Och visst, man kanske inte kan bevisa till 100% att någon som fått skallen spräckt och sedan dör pga stroke dagen efter inte hade dött ändå, men de kunde bevisa att de personerna begått exakt det brottet de blev dömda för. 
    Och då är vi tillbaka till en jämförelse av liknande brott, t ex de som dömdes vid BLM riotarna, etc för att se om straffen var rimliga eller om just den tid de redan suttit i fängelse är mer rimligt. Om du läser mina tidigare inlägg pratar jag om detta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-24 22:40:56 följande:
    Har kikat igenom och jag hittar inga länkar från dig om de som Obama frisläppt, så jag kan inte svara på det. 
    Nej jag har inte kollat efter Obama specifikt, jag håller mig i mer nutid.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?