Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Varför gillar så många Trump?

Tänk att det krävs Trump för att andra ska investera i och vårda samarbeten med sina grannar istället för att bara förlita sig på USA.

Japan och Indonesien har kommit överrens om att fördjupa sitt ekonomiska och militära samarbete för att motverka Kinas maktanspråk i Sydkinesiska havet, rapporterar AP.

Det eftersom USA kan komma att minska sin närvaro i området när Donald Trump svärs in för sin andra mandatperiod om drygt en vecka.

Japans utrikesminister Takeshi Iwaya kommer att resa till Sydkorea på måndag för att stärka ländernas strategiska samarbete i syfte att förhindra Kinas växande makt i regionen, skriver Reuters.

Det är första gången på sju år som en japansk utrikesminister besöker grannlandet

omni.se/allierade-vill-motverka-kinas-makt-i-sydostasien/a/zAbpGO
    omni.se/japans-utrikesminister-besoker-sydkorea/a/GyqWQ6

• Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-01-12 17:58:05 följande:
    Nej, 

jag menar att det är risk för att Trump vill göra som sin idol Putin gjorde på Krim.

Trump har ju återkommande berömt Putin för hur smart Putin varit som gjorde på det sättet och att de sedan hade en fakead omröstning.

Det har återkommande uppmanats till att tro på allt Trump säger, det är inte trams från en förvirrad narcissist. För trump är det i högsta grad på allvar.
    Så dags att Danmark steppar upp sitt försvar på Grönland då?
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-01-12 19:06:55 följande:
    Tror du det?

Eller är det tomma ord från storskrävlaren Trump?
    Det vore dags att Danmark steppade upp mycket mer. De har ökat sina ekonomiska anslag dagen efter Trumps kommentarer, bra. Men det luktar lite samma stink som att länder inte betalar sin del till NATO innan påtryckningar från Trump.
  • Tow2Mater
    Anonym (jury) skrev 2025-01-13 13:45:06 följande:
    Det var ju ett företag från Australien som någonstans i ägarstrukturen hade ett kinesiskt företag som minoritetsägare, men till om med när det är så diffust så blev det ju stoppat av danskarna. Så det bekräftar ju bara det jag säger att danskarna inte tillåter kinesisk kontroll av infrastruktur i Grönland. 

Hela iden att ryssar och kineser skulle ta kontroll över Grönlands resurser om inte Trump sätter stopp för det är befängd. USA är ju inte ens själva så intresserade av att satsa pengar på det, lika lite som dom reellt vill satsa pengar på att utöka sin militära narvaro där. Det är bara Trumps bombastiska retorik inför hemmapubliken, som saknar substans i verkligheten. 
    Man kan ju hoppas att Danmark och Gronland inte är lika naiva som Sverige som låter Kina gräva tunnlar på svensk mark i Stockholms tunnelbana.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-01-21 18:09:58 följande:

Oavsett hur vänsterfärgade svenska medier är, så tycker jag personligen att Trump har en hel del ganska tokiga idéer.

Här är ett exempel:

Trump vill stoppa utländsk skatt på USA-bolag

Ordern riskerar att leda till en rad skattekonflikter mellan USA och andra länder och innebär i praktiken att USA bryter mot det OECD-avtal om global beskattning som träffades mellan USA, EU, Storbritannien, Sydkorea, Japan och Kanada 2021 och som började tillämpas i fjol.

Trump vill stoppa utländsk skatt på USA-bolag
    Och fortsättningen:

OECD:s generalsekreterare Mathias Cormann bekräftar USA-kritik mot skatteavtalet och säger enligt Financial Times att OECD avser att fortsätta samarbete med USA och andra länder för att klargöra beskattningsprinciper, undanröja dubbelbeskattning och skydda medlemsländernas skattebas.

Så det finns ju saker som inte fungerar som det ska.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-23 18:04:57 följande:
    Rättsläkaren har senare sagt att "all that transpired played a role in his condition" och flera expertneurologer hävdar att stress till följd av upproret vid Capitolium kan ha orsakat stroken. 

Julian Khater dömdes till 7 års fängelse för misshandel av en polis. 

Hur fan kan du försvara benådningen av en person som misshandlat en polis? 
    Hur kan du få det jag skriver till försvara benådningen? Jag vände mig mot din deformation och lögn att det var mord.

the determination of a natural cause of death means the medical examiner found that a medical condition alone caused his death ? it was not brought on by an injury.

www.snopes.com/fact-check/brian-sicknick-fire-extinguisher/

• Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-01-23 20:08:29 följande:
    Nej jag jag skrev fel. Det som emellertid inte tydligt framkommer av dina länkar är att Julian Khater dömdes till 7 års fängelse för misshandel av en polis. Misshandeln bestod i att han sprayat pepparspray mot en polis. Medicinska experter menar att detta kan ha framkallat den hjärnblödning som polismannen sedermera dog av. 

Håller du inte med om att det är vidrigt av Trump att släppa en fånge som gjort sig skyldig till grovt brott mot en polis?
    Så hur länge har han suttit i fänglese? Nästan 3 år som jag förstår det. Hur långt är straffet för ett liknande pepparspraybrott i Sverige som jämförelse? Vilka straff fick de i BLM riotarna för liknande brott?

Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna säga om det var vidrigt att släppa honom redan, eller ej.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?