• nihka

Varför gillar så många Trump?

Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-22 19:40:39 följande:
    Det är märkligt hur du försöker få det till något personligt. Dom flesta är nog i någon slags gråzon, men att man är mer åt det ena eller andra hållet politiskt.

Extremister är ofta små grupperingar och väldigt svartvita i sina åsikter. 
    Det finns inget personligt med att inse att det är ganska jämnt med stödet till republikaner och demokrater.

Det går inte att rösta på något mittemellan utan man får välja antingen det ena eller andra partiet. Jag kan länka om du vill ha det närmare förklarat.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-26 20:53:16 följande:
    För det första är det drygt hälften av de amerikanska medborgarna som röstar i valet. Dom har lågt valdeltagande. Troligen är vi i Sverige lika insatta i det amerikanska valet som amerikanarna själva typ.

Sen kan vi i Sverige inte förstå vad man har för bild av Trump i andra länder eftersom Sverige har jobbat stenhårt på att måla ut honom som en idiot. Visst, han är verkligen inte världens bästa i allt, men den bild Sverige matat uti medier är inte neutral på något sätt. 
    Det är snarare så att USA verkar ha en högre tolerens gällande idioti än Sverige. Här i Sverige reagerar vi och vi skulle aldrig acceptera en man som Trump som statsminister. Han är inte professionell i sin roll och dömda brottslingar och i synnerhet sexförbrytare går bort. 
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-27 00:17:48 följande:
    Vad vet du om Trump?
    Om du är helt ärlig, vad vet du egentligen?
    Sanningen är väl högst troligt att det enda du vet, 99% av all info du någonsin har fått gällande Trump, 99% av hela din uppfattning, har du bara fått genom svenska public service, eller ungefär likvärdig och likriktad information genom svenska medier och svenska enögd nyhetsrapportering.

Du måste väl klara förstå att en majoritet av de som röstade på Trump förmodligen har fått mycket bredare och mera ärlig information och kunskap än den du har fått?

Eller tror du själv att du är så mycket klokare, du har så mycket mer sanningsenlig information, än de 70 miljoner människor som röstade på honom?
    Du anser dig själv vara så väl informerad, du är säker på att du har verklig anledning ha högre tankar om dig själv än alla dessa 70 miljoner människor?
    Du inbillar dig själv att du har anledning ha så höga tankar om dig själv, om din förträfflighet och din överlägsna intelligens, så du har rätt att döma 70 miljoner människor?

Du använder orden "ett helt jävla land som USA".
    Du verkar vilja glömma att vi står i evig tacksamhetsskuld till det landet?
    Det är USA som har räddat oss, och det där jävla landet har räddat oss, såväl Sverige som Europa, mer än en gång.
    Om inte USA hade räddat oss så hade vi idag sannolikt varit en del av kommunistiska Sovjetunionen. Såväl Sverige som Europa hade legat under Sovjetiskt kommunistiskt styre.
    Eller så hade vi legat under Nazi-tysklands styre.
    Om inte USA, hela det där jävla landet, hade räddat oss och räddat hela den fria världen.

Verkligheten kanske ter sig helt jävla ofattbar i dina ögon.
    Men det mest ofattbara är snarare att du helt okritiskt har tillåtit dig själv bli så  indoktrinerad.
    Men det kanske är din egen högsta dröm, en personlig lycka för dig, att få vara slav under ett kommunistiskt styrt Sovjetunionen? 
    Och vad vet du om Trump? Känner du honom personligen eller har du fått din bild förmedlad av någon annan. I den fria världen är det OK inte bara för dig utan för övriga att bilda sig en egen uppfattning.

Då är det USA som ska vara tacksam mot resten av världen för att de öht existerar.
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-27 10:03:13 följande:

Nihka,
    det kanske är din egen högsta dröm, en personlig lycka för dig, att få vara slav under ett kommunistiskt styrt Sovjetunionen?

Det går aldrig att dölja eller förneka att det är USA som har räddat oss.
    Om inte USA hade räddat oss hade vi idag sannolikt varit en del av kommunistiska Sovjetunionen.

Eller så hade vi legat under Nazi-tysklands styre.

Det är uppenbart att det är mycket obekvämt för dig erkänna,
    på samma sätt som det är extremt obekvämt för alla dessa vänsterblivna svenska journalister att erkänna. 

Men sanningen är att USA har räddat oss mer än en gång, och USA har räddat hela den fria världen.

Du behöver inte alls bry dig om min person utan hålla dig till ämnet. Jag är inte ämnet för tråden.

Ditt USA-vurmande är noterat.
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-27 19:26:55 följande:
    Du kanske skulle flytta till USA?
    Du kanske skulle diskutera något annat än mig?
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-11-29 22:47:10 följande:
    President-elect Donald Trump is threatening to impose steep tariffs on America's biggest trading partners unless they do more to stop the flow of illegal drugs and immigrants.

www.npr.org/2024/11/26/nx-s1-5206441/trumps-tariffs-china-canada-mexico
    Då lär de göra likadant tillbaka och belägga import från USA med skatt och tull, men USA kanske inte är intresserande av att sälja något till resten av världen?
  • nihka
    Anonym (JK) skrev 2024-11-30 10:22:11 följande:
    Trump erbjuder. Trump belönar. Trump straffar.

Det är så han driver politik och det är det som är så bra med honom. Han går utanför den "normala" politiska spelreglerna och får då saker gjorda.

Han fick FYRA muslimska länder att sluta fred med Israel förra gången (bara det borde vara Nobels fredspris) genom att erbjuda dem annat de ville ha.

Trump är en affärsman - inte en politiker. Han gör "deals".

Får Mexiko ned flödet av droger och illegala invandrare så behövs inte tullarna längre. Ett incitament för Mexiko att faktiskt göra något åt saken.

Man behöver inte gissa så värst effekten på USA:s ekonomi. Det finns redan framräknat och beräknas till 0,4 - 1,4 procentenheters ökning.

Det ingår också i Trumps plan att göra USA oberoende av utländsk olja och gas - som förra gången han var president. Vad spelar ev importtullar på kanadensisk olja för roll då?

Trump är ambitiös och siktar mot stjärnorna med mycket. om han så bara får genom en tredjedel av det han säger sig vilja göra så har han gjort långt mycket mer än andra presidenter gjort.
    Precis. Trump är ingen politiker. Han är affärsman, en narcissistisk och korrupt sådan därtill. I affärer kan man ta risker och till och med gå i konkurs.

Trump siktar mot ett envägssamarbete där världen köper av Trump medan Trump inte köper av världen. Världen kan också göra sig oberoende av amerikanskt allt. Eller vad erbjuder USA som inte kan köpas av eller säljas till någon annan?
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-11-30 11:24:18 följande:
    Verkar vara rätt så meningslöst att göra en deal med Trump eftersom han själv kan riva upp den nästa vecka när han känner för det.

Han gjorde ju en USMCA deal med Mexiko och Kanada 2018 som avskaffade tullarna för matvaror och gemensam bilproduktion mellan länderna och hyllade då sig själv om hur fantastiskt positivt detta ville vara för amerikanska jobb. Nu är det det motsatta som gäller, diffust motiverat av illegal invandring och drogproduktion (från Kanada?).

Trump verkar inte fatta det grundläggande omkring skyddstullar att detta inte är något som andra länder betalar till USA, utan något som måste betalas av amerikanska konsumenter och företag. Han verkar heller inte fatta att bara för att man inför tullar på importerade varor, så trollar man inte därigenom fram en inhemsk produktionskapacitet med fabriker och arbetare som står klara att producera dessa varor. Sånt kräver årtionden och kräver långsiktig stabilitet, något som Trump minst av allt kan prestera.
    Det finns inget långsiktigt tänk bakom den här typen av beslut. Mycket i Trumps politik handlar om hot och utpressning, typ om du inte gör som jag vill så ska jag straffa dig så här. Han verkar inte förstå att andra kan göra exakt likadant tillbaka, typ om du dra in på detta så drar vi in på detta. Negativa spiraler.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-01 10:03:05 följande:

Trygghet genom en stark vapenmakt och en förmåga  och vilja att använda sin vapenmakt. 

Utan USAs beskydd hade vi redan varit en del av Ryssland. Om vi inte pratat tyska förstås och varit en del av det obesegrade Naxityskland. 

Vi måste se till att hålla oss nära USA och Trump. 

Vad ska Europa med USA till? Trump fjärmar sig ju Nato. Förmodligen gör han slag i saken och drar sig ur NATO såsom han var på vippen att göra 2018.

Trump kan ju samarbeta med sina närmaste granner Kanade och Mexiko som han hotar med skatter och tullar. Lycka till!
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-12-01 11:22:52 följande:

Om inte USA hade räddat oss så hade Sovjetunionen fortfarande existerat, vi svenskar och alla européer hade varit förföljda slavar under Sovjets kommunistiska styre.  

Sanningen är att Europa och Sverige verkligen behöver USA och NATO.

USA är givetvis inte världens bästa land i alla detaljer och på alla sätt. Ingen har heller påstått det.

Men vi ska vara glada och mycket tacksamma att USA har räddat oss mer än en gång, och vi behöver inse och komma ihåg att USA faktiskt har räddat såväl Sverige som hela den fria världen.

USA har alltid agerat i eget intresse. Alltid. Och gör så även nu. Om USA drar sig ur NATO kan vi dra oss ur icke-spridningsavtalet och skaffa egna kärnvapen eller boosta Storbritanniens och Frankrikes.

Om USA och Israel hamnar i krig mot mellanöstern kan EU sitta lugnt i båten precis som USA gjorde fram till Pearl Harbour.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?