-
Och vad kallas det när man (som Trump) signalerar att man tillhör den rasistiska och sexistiska och osofisterade gruppen?TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-25 09:28:12 följande:Ja, man signalerar att man tillhör den goda och Sofistikerade och lyckade gruppen.
-
Nu känner jag inga trumpister, men jag skulle säkert ifrågasätta om de framförde olaglig immigration som ett jättproblem.Anonym (JK) skrev 2024-11-26 12:47:51 följande:Argumenterar du på samma sätt med en person som du sitter mitt emot vid ett bord eller är det bara på nätet som du vill framställa dig själv så där?
1. Biden försökte begränsa det men Trump stoppade det av själviska skäl.
2. Det är så typiskt att leta syndabockar bland immigranter eller minoriteter.
3. De behövs eftersom det finns okvalificerade arbeten i USA (som kanske inte de infödda vill ta)
4. Och allt mexikanskt land som USA roffat åt sig, rätt åt dem om de får mexikaner också
Vaddå "framställa mig", förresten, påstår du att jag låtsas? -
Det stämmer inte generellt. 77% av svarta män röstade på Harris. De kanske inte röstade pga att hon var kvinna men de röstade för demokraterna.TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 18:28:23 följande:
Jag tror att ekonomin avgjorde. Kamala Harris hade mindre förtroende i ekonomiska frågor.
Plus att hon är kvinna. Amerikaner vill ha en manlig president,
Speciellt svarta män ville inte ha en kvinna, de intervjuade svarta män på SVT och de kunde inte tänka sig att ha en kvinnlig president.
"Då man endast tittar på vita kvinnor är stödet för Donald Trump större: 53 procent för Trump och 45 procent för Kamala Harris.
Stödet för Kamala Harris är störst bland svarta kvinnor: 91 procent för Harris jämfört med 7 procent för Trump.
Donald Trump vinner 60 procent av rösterna bland vita män, Harris endast 37 procent. Också latinoamerikanska män föredrar Trump.
Då man tittar på svarta män svarar 77 procent att de röstade på Harris, 21 på Trump." yle.fi/a/7-10066919
De som inte kan tänka sig en kvinnlig president måste vara värsta sexisterna. -
Ni som menar att vi (alla i Europa eller i hela världen?) ska vara tacksamma i evighet för att USA räddade oss från nazisterna, har ni glömt att USA öht inte ingrep förrän Pearl Harbor 1941? Vi kanske ska vara tacksamma mot Japan då?
Dessutom var det inte USA ensamt som räddade oss, har ni glömt Sovjet? Sovjet räddade oss också genom att kriga mot Nazityskland, fast förstås för sin egen skull.
Vill man vara "den fria världens ledare" så kan man inte samtidigt vara isolationist, som Trump tycks vilja att USA ska vara. Isolationism är inte bra för Europa.
"Isolationism har varit ett återkommande tema i USA:s historia. Åsikterna fanns i president George Washingtons avskedstal. I sitt avskedstal hade president George Washington förespråkat icke-inblandning i europeiska krig och politik. Isolationism kom till uttryck i början av 1800-talet i Monroedoktrinen. Termen har oftast använts om den politiska atmosfären i USA på 1930-talet. Misslyckandet för president Woodrow Wilsons internationalism efter första världskriget, det liberala motståndet mot krig som ett politiskt instrument, och den stora depressionens ekonomiska verkningar var några av orsakerna till amerikanernas ovilja att agera mot fascismens tillväxt i Europa. Johnsonlagen och neutralitetslagen i USA uteslöt ekonomiskt eller militärt bistånd till länder inblandade i europeiska konflikter som eskalerade till andra världskriget. Britterna stärktes i sin eftergiftspolitik och bidrog till den franska handlingsförlamningen inför hotet från Nazityskland.
Isolationism är också en strategi i utrikespolitiken för icke-deltagande i allianser eller inblandning i andra nationers angelägenheter. Politiken förhindrade Woodrow Wilsons försök att ansluta USA till Nationernas förbund 1919 och 1920, och Franklin D. Roosevelts hjälp åt Storbritannien, Frankrike och Kina under andra världskriget, genom neutralitetslagarna 1935?1937.
---
President Franklin Delano Roosevelt såg det som en nödvändighet för USA att delta i internationella frågor, men styrkan av isolationistiska känslor i den amerikanska kongressen begränsade hans politik. 1933 föreslog president Roosevelt att han skulle få rätt att samråda vid internationella konflikter men förslaget mötte motstånd från isolationisterna i kongressen---
---
När konflikterna ökade i Europa på grund av Nazitysklands aggressiva politik drev kongressen igenom en rad neutralitetslagarför att förhindra att amerikanska fartyg och medborgare blev inblandade i yttre konflikter." sv.wikipedia.org/wiki/Isolationism
-
Men vad har Kanada gjort för ont? Eller Europa, vi drabbas ju också av tullar?Anonym (Hej!) skrev 2024-12-01 11:41:11 följande:
Ja han inför det om Mexico inte tar tag i problemet med den enorma smugglingen av narkotika samt smugglingen av flyktingar tas på allvar.
Tycker du att det är fel?
Näst efter Norge och Tyskland exporterar Sverige mest till USA. Gläder ni er åt att det går sämre för Sverige? -
Kamala Harris var väl inte vemsomhelst, hon hade erfarenhet som justitieminister i Kalifornien och som senator. Trump hade ingen politisk erfarenhet alls när han kandiderade år 2016, han var snarare vemsomhelst då. Hillary Clinton hade erfarenhet som senator och utrikesminster. Så fräckhet och karisma överflyglar erfarenhet.ClumsySmurf skrev 2024-11-27 10:48:55 följande:"Alltså handlar allt om hur karismatisk presidentkandidaten är?"
Tror det är sällsynt med politiker som lever upp till det jag anser vara en bra ledare, mitt normala tillstånd är politiker förakt så jag har svårt att förstå hur man kan gilla kamala eller trump öht.
"Ja, det beror på vilken slags pappa man har."
De med daddy issues verkar ha svårt att skilja på stark ledare och grandios narcissism men jag tror mycket handlar om vi mot dom så folk har översende med hur den egna sidan är."För min del anser jag att nästan vemsomhelst varit bättre än Trump."Xenia skrev 2024-11-22 00:34:55 följande:Tja, år 2016 vann Hillary Clinton folkets röst, år 2020 vann Biden valet, men denna gång vann Trump både valet och folkets röst.
För min del anser jag att nästan vemsomhelst varit bättre än Trump. Förra gången hade han goda rådgivare, den här gången bara de som tycker precis som han. Dvs ingen som kan stoppa honom när han får en galen idé. Förra gången hade han ibland kongessen emot sig, den har gången har republikanena majoritet i både senaten och representanthuset. Dessutom har han utsett konservativa domare i HD.
Det där med maktdelning i den styrande (presidenten), lagstifande (kongressen) och den dömande makten (HD) fungerar inte längre, republikanerna har alla tre i sin hand. Och Trump har republikanerna i sin hand, hur många vågar gå emot honom.
Det allra värsta är att Trump är klimatförnekare. Jordens undergång kommer närmare med honom vid makten. Det är inget som bara amerikaner drabbas av. Därför var Biden en bättre president än Trump.
Kamala var nästan vemsomhelst när hon tog bidens plats i det primära valet men 'är inte trump' var inte en tillräckligt för att vinna.
något som jag antagligen har svårt att sätta mej in i
men om jag var kvinna och ville ha någon slags 'kvinnor kan/kvinnlig ledare representation', så hade jag inte velat att första kvinnliga presidenten skulle vara vemsomhelst,
jag förstår inte ens varför man förväntar sej något sånt inom politik där det är så mycket maktspel och mygel att den som vill vinna mest antagligen är sämre lämpad än den som blev utfryst tidigt av sina egna.
Kan du komma på någon nackdel hon hade förutom svart, kvinna och att folk röstat 'fel'?Ibland kan det, som när någon anstränger sej lite väl mycket för att röstfiska.Borderline Personality Disorder and ?The Chameleon Effect?
One of the biggest and most challenging aspects of Borderline Personality Disorder (BPD) is often 'The Chameleon Effect' - or 'mirroring'. This is the constant, unconscious change in the person's 'self', as they struggle to fit in with their environment, or the people around them. It is, essentially, a fluctuating identity. It is the manifestation of a basic inability or difficulty in establishing a stable sense of self.
....
It also explains why I am regarded by others as something of a 'social butterfly', constantly flitting from group to group, person to person, being different things to different people, as required. It explains my inability to say ?no?. It explains why my persona changes depending on whom I interact with ? even down to my accent and mannerisms. These are not conscious behaviours, but I have become more aware of them over time. I have begun to catch my Chameleon in action.
https://sarahmyles.net/2013/07/22/borderline-personality-disorder-and-the-chameleon-effect/
Vad Kamala gjorde för fel? Kanske att hon inte tog tillräckligt avstånd från den nuvarande presidenten. -
Är Kanada ett korrupt land?Anonym (Hej!) skrev 2024-12-01 20:50:59 följande:
samarbeta med ett korrupt land där narkotikahandel är enorm?
Slutar aldrig att förvånas över hur naiva svenskar
Om USA är så rädd för att något farligt kommer in från Kanada får de väl bygga en mur där också. Endast diktaturer som DDR bygger murar för att hindra folk att komma ut. -
Det är ett argument mot att det automatiskt är dåligt för USA och amerikaner med fattiga invandrare. Är inte USA till stor del uppbyggt av fattiga invandrare? Som det står på sockeln till Frihetsgudinnan:nattuw skrev 2024-12-03 07:15:20 följande:Argumentet att fattiga invandrare skall användas till de jobb som landets innevånare inte vill göra är bara ett snäpp över att direkt argumentera för slaveri. Särskilt när det handlar om illegala invandrare utan rättigheter.
"Give me your tired, your poor,
Your huddled masses yearning to breathe free,
The wretched refuse of your teeming shore.
Send these, the homeless, tempest-tost to me,
I lift my lamp beside the golden door!"
Vad de fattiga invandrarna från Mexiko beträffar har de själva valt USA, tydligen anser de att livet där ändå är bättre än livet i Mexiko, annars skulle de återvänt till Mexiko. Jag tycker argumentet "släng ut invandrarna för deras egen skull, de ska inte behöva leva som slavar här!" har en hel del hyckleri i sig. -
USA är inget välfärdsland. Det skulle inte bli bättre för de hemlösa bara för att man kastar ut 11 miljoner illegala invandrare, varav en del kan ha bott och arbetat där i många år. Jag förstår öht inte kopplingen.ClumsySmurf skrev 2024-12-03 18:42:20 följande:Om man tycker att hon har inte gjort något fel, det ju andra som röstat fel kanske man har tänkt lite fel. Valet blev inte stulet men om folk hade tänkt rätt hade kamala vunnit?Har de inte prioriterat illegala invandrarna före sina egna hemlösa?3. Så försökte vissa sälja invandring här ocksåXenia skrev 2024-12-03 12:00:58 följande:Det är ett argument mot att det automatiskt är dåligt för USA och amerikaner med fattiga invandrare. Är inte USA till stor del uppbyggt av fattiga invandrare? Som det står på sockeln till Frihetsgudinnan:
"Give me your tired, your poor,
Your huddled masses yearning to breathe free,
The wretched refuse of your teeming shore.
Send these, the homeless, tempest-tost to me,
I lift my lamp beside the golden door!"
Vad de fattiga invandrarna från Mexiko beträffar har de själva valt USA, tydligen anser de att livet där ändå är bättre än livet i Mexiko, annars skulle de återvänt till Mexiko. Jag tycker argumentet "släng ut invandrarna för deras egen skull, de ska inte behöva leva som slavar här!" har en hel del hyckleri i sig.
Det låter inte särskilt omtänksamt att vara för invandring så vi själva slipper plocka bär och skura toaletter.
Det låter inte särskilt omtänksamt att kasta ut invandrare för att de ska "slippa slavarbete" heller. Låt dem svälta ihjäl, bara de slipper slavarbete, dvs att vi slipper se dem. -
Men vad lever dessa 10-12 miljoner illegala på då? Menar du att de alla är kriminella?TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-03 15:19:40 följande:Det har varit bra med invandring till USA och USA är byggt av invandrare.
Men nu kommer det alldeles för många över gränsen från Mexiko.
De som kommer över den gränsen är nästan alltid illegala invandrare.
Och det finns idag, inte ens i USA, gränslöst med enkla jobb till outildade personer. Det var skillnad på artonhundratalet med all land som skulle odlas upp och under nittionhundratalet behövdes massor av arbetskraft till gruvor och fabriker.