• Padirac

Varför gillar så många Trump?

Tow2Mater skrev 2024-12-04 22:39:57 följande:
    Vill du bara tjafsa? Jag gav specifik information till en specifik skribent (inte dig) for att hon skulle forstå kopplingen.
    Det är väl tydligt att kopplingen är att du anser att legala asylsökande och legala immigranter räknas som illegala immigranter, då de behöver bostad och uppehälle, oavsett de står för kostnaderna genom egen försörjning eller inte.

Missförstår jag dig?
  • Padirac
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-12-05 09:20:56 följande:
    De som tagit sig in i landet på illegal väg är självfallet illegala.

Oavsett om de senare söker asyl eller inte så har de tagit sig in i landet på illegal väg och de är alltså illegala.
    Är du säker på det? Jag tror du har fel i juridisk mening.

Nu var det ju frågan om de som lagligt sökt asyl också är illegala invandrare?
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-12-05 21:03:46 följande:
    Det var du som frågade det. Kan du inte hitta en definition genom att googla?
    Jag vet redan svaret. Det var en så kallad retoriskt fråga ställd till dig.

De som som söker asyl är inte illegala invandrare, de är asylsökande. De som beviljats asyl är inte heller illegala invandrare.   Vet du vad de räknas som?  Jag vet.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2024-12-05 21:21:26 följande:
    Jag är inte intresserad av din fråga. Den är irrelevant till det jag diskuterade.
    Frågan och svaret på frågan är av intresse för rättsväsendet som har att följa och upprätthålla lagefterlevnad.

Så att alla som en del kallar för 'illegala immigranter' skulle kunna behandlas på samma sätt enligt lagarna för att de har 'samma behov' är fel i sak och att byggar argument på de premisserna är att argumentera utan saklig grund.

Det finns säkert ett fint ord för det argumentationsfelet som vi kan googla.
  • Padirac
    ClumsySmurf skrev 2024-12-06 01:57:43 följande:

Padirac skrev 2024-12-04 11:33:19 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-12-03 18:42:20 följande:
    Om man tycker att hon har inte gjort något fel, det ju andra som röstat fel kanske man har tänkt lite fel. Valet blev inte stulet men om folk hade tänkt rätt hade kamala vunnit?

Har de inte prioriterat illegala invandrarna före sina egna hemlösa?

3. Så försökte vissa sälja invandring här också
    Det låter inte särskilt omtänksamt att vara för invandring så vi själva slipper plocka bär och skura toaletter.
    Just bärplockare och andra säsongsarbeten är oftast inte en fråga om invandring utan just en tillfällig anställning under en säsong i livsmedelsbranchen.

Städjobb tror jag inte förekommit i någon större omfattning i fråga om arbetskraftsinvandring.   Det finns väl de som av politiska skäl vill ha en arbetskraftsinvandringspolitik som är öppen - vad det nu betyder - och andra som av politiska skäl anser att Sverige ska eller inte ska följa internationella regler för flyktingmottagning.

Det är.väl två olika saker som tydligen lätt blandas ihop och inte hålls isär i debatten 

Omtänksamhetspåståendet ovan gränsar väl till godhetsposering om något.. 
    Jag tvivlar på arbetskraftsinvandrare siktar på skitjobb
    Kelly Osbourne jumped into a conversation about Donald Trump?s Mexican-immigration remarks with a controversial statement while on The View.

?If you kick every Latino out of this country, then who is going to be cleaning your toilet, Donald Trump?? said Osbourne as Rosie Perez talked about Trump?s comments

www.hollywoodreporter.com/tv/tv-news/kelly-osbourne-immigrants-cleaning-toilets-813080/
    Omtänksamhetspåståendet ovan gränsar väl till godhetsposering om något..
    Jag har för mig att det uppdagades att det här i Sverige förekom arbetskraftsinvandring för sk*tjobb, en del fick till och med lov att ge tillbaks till sin arbetsgivare en del av den lön som lagen föreskrev att de som arbetskraftsinvandrare måste ha som lägsta nivå.

Hur som helst verkar det finnas svårigheter att skilja på flyktingar och invandrare i debatten. 
  • Padirac
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-12-06 09:04:54 följande:
    Om någon bryter mot en lag och begår en olaglig handling så kan den handlingen självfallet aldrig i ett senare skede förvandlas till att lagbrottet plötsligt skulle bli lagenligt.
    Det går naturligtvis att vara både kriminell och laglig asylsökande, det är två olika saker som var för sig eller tillsammans inte automatiskt gör personen till en illegal invandrare.

Tänk att distinktioner kan vara så svåra och att begreppsförvirring är så nära.
  • Padirac
    nattuw skrev 2024-12-07 18:01:30 följande:
    Enligt svensk media är världen och demokratin på väg att gå under varje gång en republikan blir vald till USA:s president.
    Nä! Är det sant!

Tror inte det va, det är helt utan belägg du kommer dragandes med det påståendet va?

Trumps politik utmärks av hans MAGA projekt och republikanerna som har varit för lag och ordning och traditionell konservatism känner inte igen det republikanska i Trumps försök att demontera myndigheter och konstitutionen. 

Att han försökt sig på en statskupp med falska elektorer och att motarbeta pence's validering av de äkta elektorerna är inte republikanska, det är väl snarare brottsligt även om han inte ännu är dömd för det.

Om du tror att oron för Trump handlat om att en republikansk president blivit vald har du missat vad Trump håller på med som inte är republikanskt utan snarare brottsligt som jag sa.
  • Padirac
    nattuw skrev 2024-12-07 19:18:52 följande:
    Ja tyvärr är det så. Oavsett om det handlade om Reagan, Bush (båda far och son) eller Trump så går demokratin och jorden under varje gång en republikan blir president i USA.

Det är inte utan att man börjar fundera på om inte apokalypsens fyra ryttare riskerar att bli utarbetade.
    Jaha, så trump och maga/quanon hade sina för ryttare med  tidigare republikaner..  

Mein gott 
  • Padirac
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-12-10 11:28:08 följande:
    På förekommen anledning måste jag få fråga; trollar du?

Det finns ingen enda undersökning i hela världen som visar att s k flyktingar eller illegala invandrare bidrar till det gemensamma. Sanningen är tyvärr att de inte är netto skattebetalare.

Det bästa är att det tillkommer nya människor.
    Under förutsättning att de blir netto skattebetalare.
    Detta är fullständigt självklart.

Dina åsikter och gissningar om mexikanarna får stå för dig.

Jag är humanist, jag är för både humanitet och mänskliga rättigheter.
    Min egen personliga uppfattning är att vi borde hjälpa fler människor som har ett verkligt och stort hjälpbehov.
    Men att den hjälp vi skänker borde skötas på ett helt annat, mycket bättre och mycket effektivare sätt, för att vi ska lyckas bättre med humanitet och att hjälpa fler människor. 

Jag anser att Sverige, och svenska väljare, generellt har agerat fel när vi har prioriterat att ta emot väldigt många unga och friska män medan vi har avstått från att hjälpa många kvinnor och barn.
    Ur ett humanistiskt perspektiv anser jag att vi har prioriterat fel när vi avstått från att hjälpa människor med mycket större hjälpbehov än de många unga män som uppenbarligen har haft både egen förmåga och pengar för att kunna resa till Sverige.
    Om vi beaktar humanitet så är det uppenbart att vi, Sverige och svenska väljare, har valt att prioritera på ett mycket skevt sätt.

Du använder ordet humanitet.
    Men dina inlägg ger tydliga vibbar av godhetsknarkande, vilket i min värld inte alls har någon anknytning till någon verklig och sann humanitet.
    Allt snack om godhetsknarkande är sååå 2010-tal..

Har inte tanken kommit längre :-/
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-12-10 11:37:06 följande:
    Och fortfarande gäller som en fullständig självklarhet att det tidigare lagbrottet inte förvandlas till att bli en laglig handling i och med att man söker asyl.

Eller är det så svårt, är du så förvirrad, så du inte greppar detta uppenbara?

Resonemanget som förs är lika förvirrat som snacket om att flyktingar som kommer genom Danmark och Tyskland inte är flyktingar då det inte är krig där ...

Läs flyktingkonventionen så kan begreppen och internationella överenskommelser klarna Drömmer
  • Padirac
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-12-11 10:47:12 följande:
    Jag håller absolut med dig om att godhetsknarkandet är så 2010-tal, det var kanske då det blev så vanligt (?) och det borde ha upphört då.

Mitt resonemang är solklart och utan tvekan håller det i alla sammanhang.
    Den som väljer att resa från Danmark till Sverige gör inte den resan för att fly för sitt liv.
    Du är väldigt ensam i din tanke, och din tanke är en väldigt förvirrad tanke, när du verkar inbilla dig att det skulle råda krig i Danmark.

Oavsett vilka förvirrade tankar du odlar inom dig själv, oavsett att du inte klarar förstå det uppenbara, så är i vart fall jag och UNHCR överens.
    FN:s eget flyktingorgan är uppenbarligen inte överens med dig i dina förvirrade tankar.

"Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse.
    ... de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land? / UNHCR

Utan att ens kolla är jag helt säker på att UNHCR delar min uppfattning att det INTE råder krig eller någon form av väpnade konflikter i Danmark.

Jag känner mig helt trygg i att UNHCR:s tankar mycket väl stämmer överens med flyktingkonventionen.
    Detta oavsett vad du lyckas inbilla dig själv i dina förvirrade tankar. Om du inte känner dig trygg med UNHCR:s tankar så måste jag be dig vända dig direkt till dem gällande på vilket sätt du anser att de ska förändra sina tankar.
    Jag känner inte att jag vare sig har anledning eller förmåga att hjälpa dig ändra UNHCR.

Nej , du håller inte med mig. Jag skriver att snacket om godhetsknarkande är daterat, gammal skåpmat, luktar illa, oborstade tänder.. 

Du skriver implicit att du gillar sk*ten... urk Kräks

Häng med till nutiden istället.
  • Padirac
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-12-12 08:46:51 följande:
    Jo jag håller med dig om att människor borde ha upphört med den där skiten, godhetsknarkandet, för länge sedan.
    Inte någonstans, aldrig någonsin, har jag skrivit något annat.

Min egen personliga uppfattning är att vi borde HJÄLPA FLER människor som har ett verkligt och stort hjälpbehov.

Men att den hjälp vi skänker borde skötas på ett helt annat, mycket bättre och mycket effektivare sätt, för att vi ska lyckas bättre med humanitet och att hjälpa fler människor. 

Såväl vi själva som USA borde lyckas bättre med att hjälpa fler i verkligheten,
    i stället för att stora delar hjälpen präglas av godhetsknarkande.

Du är nog helt ensam om att lyckas inbilla dig själv att något av det jag skriver skulle kunna tolkas som att jag gillar sk*ten godhetsknarkande.

Padirac, din medvetna fultolkning är verkligen urk Kräks
    Du håller med om någonting jag inte sagt, du håller med om någonting du påstår att jag sagt.

Jag skriver att klistra godhetsknarkande på andra är sååå 2010-tal

Kanske är det du skriver om att du vill hjälpa andra på ett bättre sätt är ett försök att sätte en god etikett på rasism . Du skulle kallat just det godhetsknarkande, jag kallar det något helt annat.
  • Padirac
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-12-13 09:20:53 följande:

FN:s eget flyktingorgan UNHCR slår fast att:

"Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse.

... de tvingas fly över en gräns för att söka skydd i ett närliggande land"

Utan att ens kolla är jag helt säker på att UNHCR delar min uppfattning att det INTE råder krig eller någon form av väpnade konflikter i t ex Danmark.

Om du tycker att UNHCR har fel så får du vända dig till dem och rätta dem,
    om du tror att de skulle bry sig om dina egna påhittade tolkningar.

Jag känner inte att jag vare sig har anledning eller förmåga att hjälpa dig ändra på UNHCR.

Det räcker med att ha flytt över en gräns, att ha flytt över två gränser innefattar också att ha flytt över en gräns.

De som inte ens flytt över en gräns utan flyr inom landet kallas  internflyktingar.

Om det råder krig i Danmark eller Polen eller inte spelar ingen roll för UNHCRs definition, då gränsen som människor flyr över kan vara var som helst.
  • Padirac
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-12-14 09:40:12 följande:
    Även Greta Thunberg har utsetts till person of the year. Ska vi även jämföra henne med Hitler?
    Alterantivhögern och klimatförnekarna kallar väl återkommande Thunberg för just 'tjej-hitler'??
  • Padirac
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-12-14 10:18:33 följande:
    Precis som med Trump låter det bara som ett taffligt försök att smutsa ner en person man inte har samma åsikt som. Har faktiskt inte hört att hon skulle kallats det.
    Men ...  I nyheterna rapporteras det till och med att det på svd's ledarsida uttrycks att Thunberg är tjej-hitler.

Är det möjligen så att nyheterna du tar del av av är ett begränsat urval och att den kännedom du har om nyheternas rapportering inte är representativ för vad nyheterna faktiska rapporterar och skriver?

Är det du uttrycker om 'nyheternas fel' på samma sätt ett taffligt försök att smutsen ned de som inte har samma åsikt som du har om Trump? En öppen fråga bara...
  • Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-14 14:23:06 följande:

Enligt dagens SVD så är Trumps plan fred och hans mål är att så få som möjligt skall dödas. Det gäller både ukrainare och ryssar och israeler och Gazabor, Trump vill att ingen skall dödas. 

Pence var väl undantaget då?

Död
  • Padirac

www.politico.com/news/2022/05/25/trump-expressed-support-hanging-pence-capitol-riot-jan-6-00035117

The Jan. 6 select committee has heard testimony indicating that then-President Donald Trump ? after rioters who swarmed the Capitol began chanting ?hang Mike Pence? ? expressed support for hanging his vice president, according to three people familiar with the matter.

The White House chief of staff at the time, Mark Meadows, was in the dining room off the Oval Office with Trump at one point during last year?s Capitol attack, the committee has been told. Meadows then left the dining room and informed other people nearby that Trump had signaled a positive view of the prospect of hanging the vice president, the panel heard.
  • Padirac
    Anonym (Hh) skrev 2024-12-15 07:49:44 följande:
    Klimatförnekarna....?

Vad är det för jäkla ord? Vägrar de gå med på att det finns klimat?
    svenska.se/so/&pz=5

"klimatförnekare klimat­förnekaren, plural klimat­förnekare, bestämd plural klimatförnekarna
    substantiv
    klima`tförnekare 
    ● var­dagligtperson som ifråga­sätter människans in­verkan på klimatet
    klimat­förnekare ifråga­sätter oftast kol­dioxidens betydelse för klimat­förändringarna
     belagt sedan 2006"
  • Padirac
    Anonym (Hh) skrev 2024-12-15 13:03:24 följande:
    Tycker det låter rätt fånigt. Jag skulle vilja vara en vinterförnekare och gå runt i t-shirt i snöstorm....
    Klart du kan vara vinterförnekare om du vill, det är bara att säga 'det är inte alls vinter, det är bara lite kallare väder och snö just idag'

Då kanske du är med på vad klimatförnekare sysslar med, de menar att de skillnader i temperatur, nederbörd, vattennivåer etc som kan ses -  som en följd av industrialiseringen med fossila bränslen -  inte alls handlar om klimatförändringar, utan enbart är en fråga om lokalt väder.
  • Padirac
    Anonym (JK) skrev 2024-12-25 12:22:20 följande:
    USA har 331 miljoner invånare

Antalet skjutvapenmord var 19651 stycken år 2023 och de sker i huvudsak mellan unga svarta och latino kriminella som skjuter ihjäl varandra i droguppgörelser

Skjutvapenmord berör väldigt få i USA

Som jämförelse dör över 40000 i USAs trafik varje år och över 600000 dör av cancer

Woke däremot påverkar alla och  de flesta verkar inte gilla hur det påverkar dem
    I verige sker i huvudsak skjutvapenmord mellan unga kriminella i drogrelaterad brottslighet.

Skjutvapenmord berör färre och en avsevärt mindre andel i Sverige än i USA

Jag tror inte WOKEism dödar lika många som skjutvapenvåld gör.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?