• nattuw

Varför gillar så många Trump?

Xenia skrev 2024-12-01 00:40:52 följande:
    Nu känner jag inga trumpister, men jag skulle säkert ifrågasätta  om de framförde olaglig immigration som ett jättproblem..

3. De behövs eftersom det finns okvalificerade arbeten i USA (som kanske inte de infödda vill ta)
    Argumentet att fattiga invandrare skall användas till de jobb som landets innevånare inte vill göra är bara ett snäpp över att direkt argumentera för slaveri. Särskilt när det handlar om illegala invandrare utan rättigheter.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-03 12:00:58 följande:
    Är inte USA till stor del uppbyggt av fattiga invandrare?
    USA är även till stor del uppbyggt av slavarbete. De flesta är idag överens om att slavarbete inte bör förekomma och att ett återinförande av slavarbete inte är önskvärt.

Därför bör vi inte införa ett de facto slaveri bakvägen och påstå att det handlar om humanism.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-04 12:13:58 följande:
    De som vill kasta ut mexikanerna struntar totalt i om de "slavarbetar" i Mexiko, om de får leva på svältgränsen eller om de tvingas arbeta för kriminella karteller. Så det argumentet är bara hyckleri. En del illegala flyr från andra länder via Mexiko, från våld och förtryck.
    Samma sak gäller de som inte vill slänga ut mexikanerna. De struntar i om Mexikaner i USA får leva på svältgränsen eller sugs upp av kriminella organisationer. Huvudsaken är att det går köpa billiga avokados som plockats av billig illegal arbetskraft.

Sedan får flyktingförespråkarna även ett ypperligt tillfälle att prata om sin humanism och hur mycket de bryr sig om flyktingar. Det vill säga ända tills att dessa att flyktingar dyker upp på deras tröskel och plötsligt förvandlas från något abstrakt till människor av kött och blod.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-06 23:48:11 följande:
    Många fruktar ju att Trump är en fara för demokatin.
    Enligt svensk media är världen och demokratin på väg att gå under varje gång en republikan blir vald till USA:s president.
  • nattuw
    Padirac skrev 2024-12-07 18:41:18 följande:
    Nä! Är det sant!
    Ja tyvärr är det så. Oavsett om det handlade om Reagan, Bush (båda far och son) eller Trump så går demokratin och jorden under varje gång en republikan blir president i USA.

Det är inte utan att man börjar fundera på om inte apokalypsens fyra ryttare riskerar att bli utarbetade.
  • nattuw
    Anonym (Va?) skrev 2024-12-08 11:12:34 följande:

Tror inte den påstådda Wokeismen (om nåt sånt ens existerar) är anledningen till att Trump vann?

Woke är ett hittepåord som man kan fylla med lite vad som helst innehållsmässigt, och kasta på sina meningsmotståndare man inte orkar ta en debatt emot. Oerhört skickligt och effektivt emotionellt symbolspråk. Nån borde få ett pris för att ha uppfunnit ordet woke. MEN jag tror inte det var därför Trump vann alls..

Du menar att Woke skulle vara ett hittepåord i klass med  "antivaxxer" och "klimatförnekare"? Det  stämmer inte.

Woke myntades av en rörelse som såg sig själva som Woke (vaken) eftersom de var vaken och såg de orättvisor som andra inte såg. När den rörelsen började spåra ur och svamla om menstruerande och gravida män samt beskriva hur kränkande det var att bli tilltalad med fel pronomen plockades ordet upp av andra som en benämning på de som själva ser sig som Woke.

Men nej det är inte troligt att fråga om huruvida kvinnor med penisar skall få vifta med sina kvinnliga penisar framför dina döttrar när de är naken i ett omklädningsrum som i sig själv vann valen åt Republikanerna. Men det går inte utesluta att det var en del i varför de amerikanska väljarna valde att lägga sina röster som de gjorde.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-08 23:49:36 följande:

Har jag fått med allt nu?

Inte riktigt.
    Trump har redan varit president i en period så han var inte ett oprövat kort.
  • nattuw
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-12 17:45:12 följande:
    När SVT intervjuade personer som röstade på Trump sa väldigt många att de inte gillade Trump som person, men däremot hans politik. 
    Vilket är den bästa anledning som finns för att lägga sin röst på en kandidat.

"Jag är inte intresserad av att umgås med de politiker jag röstar på. Jag vill bara att de skall göra mitt liv bättre."
  • nattuw
    Anonym (Hh) skrev 2024-12-15 07:49:44 följande:
    Klimatförnekarna....?

Vad är det för jäkla ord? Vägrar de gå med på att det finns klimat?
    Det är ett invektiv som används för att försöka tysta berättigad kritik mot de som tror att jorden kommer att gå under om jordens medeltemperatur ökar med två grader.

Jämför med antivaxxare som var ett invektiv som inte användes mot de som var emot vaccin utan mot de som hade invändningar mot massvaccineringar och de angrepp på demokratin som följde Covid-19.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-21 11:29:21 följande:

En orsak till att jag anser att de icke-rika amerikanerna inte vet sitt eget bästa är sjukförsäkringen. Obamacare var en bra början men den håller republikanerna på att riva upp.

En annan är att ökade inkomstklyftor ökar våldet. Hur många skjuts ihjäl varje dag i USA? Hur många skolskjutningar sker varje år i USA? I stället för att bekymra sig över detta så hänger de upp sig på "woke".

Jag tror inte medelamerikanern vet så mycket om övriga världen. I så fall skulle de kräva både ordentlig sjukförsäkring och större trygghet. Nu tror de att USA är det bästa landet i världen. Beviset är ju alla som vill över gränsen från Mexiko.

Så du anser dig bättre lämpad att förstå vad som är bäst för "de icke-rika amerikanerna" än vad "de icke-rika amerikanerna" själva är...
  • nattuw
    Anonym (LOL) skrev 2025-01-07 22:22:14 följande:
    Jag tror det handlar om avsaknad av kunskap om vad han står för och säger. Öht är amerikanen ganska omedveten på grund av ett skolsystem som skolar vanliga amerikaner att bli arbetare - åt kapitalisterna. "Amerika är bäst". Suck
    Eller så vet amerikanerna något om sina vardagliga problem som svenskarna inte vet och valde därför att lägga sin röster på det alternativ som just de ansåg vara bäst eller åtminstone minst dåligt för just dem. Ungefär som i alla andra länder som har fria val.
  • nattuw
    Anonym (Här har du svaret på din fråga:) skrev 2025-01-09 19:24:37 följande:

Jag har varit för Trump men vad är det som bänder med gubben? Har han fått storhetsvansinne på riktigt som tror att han ko:ner kunna ta över Grönland? För mycket makt? Har amerikanerna blivit lurade?

Om du tittar på en världskarta så ser du hur ett Grönland under USA:s ledning skulle ge USA ett betydligt bättre strategiskt läge när det kommer till att kunna göra anspråk på det som döljer sig under den arktiska isen. Så ett intresse för Grönland går i linje med en  "America First policy".

Att sedan Danskarna (och kanske grönlänningarna) inte tycker att det är en bra att just deras intressen krockar med USA:s intressen är förståeligt.

Frågan är vad Trump avser med sitt utspel. Är slutmålet ett införlivande av Grönland som USA:s 51 delstat eller är det en del av ett förhandlingsspel med slutmålet att skriva avtal som ger USA ett ökat inflytande i Arktis.
  • nattuw
    Dr Nail skrev 2025-01-12 15:29:47 följande:

Visst vore det ändå rätt kul om USA invaderar Danmark? Bara för att fuck Danmark.

Skulle USA invadera Danmark så får väl Danmark åberopa Nato:s femte och begära militär hjälp av USA....
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?